کد خبر: 9899
تاریخ انتشار: 8 شهریور 1398 - 14:50
گزارش اختصاصی فراتاب از اربیل:
پس از پایان داعش و نیز پیامدهای رفراندوم اقلیم کردستان، اینک دولتمردان این منطقه چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

 فراتاب - گروه اقتصادی: به نظر می رسد پس از تلاطم های اقتصادی در اقلیم کردستان عراق ناشی از دو پدیده «ظهور و سقوط داعش» و «رفراندوم استقلال» اینک این منطقه فدرالی در شمال عراق، با در پیش گرفتن سیاست‌های تنش‌زدایی و اولویت دادن به مبارزه با فساد و نیز جذب سرمایه گذاری های خارجی، یکبار دیگر به فکر احیای دوران طلایی رشد اقتصادی و تبدیل شدن به منطقه ای امن برای ترانزیت کالا و نیز حضور جهانگردان است.

در همین چارچوب می‌توان به بازگشت شرکت ها و کمپانی های خارجی از یک سو و سفر هیئت های اقتصادی کشورها به اقلیم کردستان از سوی دیگر اشاره کرد. تحولاتی که این اقلیم را به جایگزینی برای بازرگانی در منطقه برای کشورهای غربی و نیز برخی از قدرت های منطقه ای و همسایگانش تبدیل کرده است. این در حالی است که کارشناسان پیش بینی می کنند در نیمه دوم امسال شاهد افزایش رشد اقتصادی اقلیم کردستان خواهیم بود و همزمان این اقلیم در مسیر تبدیل شدن به یک مرکز ترانزیت بازرگانی در منطقه گام های بلندتری را برخواهد داشت.
ثبات اقتصادی و‌ سیاسی نسبی در اقلیم کردستان عراق بار دیگر این منطقه را به هدف بسیاری از کمپانی های بزرگ جهان تبدیل کرده است. شایان ذکر است در چندماه گذشته دهها هیات اقتصادی از کشورهای صنعتی جهان به اقلیم کردستان سفر کرده اند که به نظر می رسد به عنوان نقطه شروع و جایگزینی برای توزیع کالاها و برندهای خود در خاورمیانه به این منطقه می نگرند.
بازرگانان و تولید کنندگان چشم امیدشان به دوباره شکوفا شدن اقتصاد اقلیم است تا بلکه تمامی بخش ها دوباره در مسیر حرکت به جلو قرار گرفته و فرصت تولید هم‌ برای تولیدکنندگان بیشتر شود.
محافظت از ثبات اقتصادی اقلیم کردستان از اولویت های حکومت است که این امر بیش از پیش اعتماد تولیدکنندگان را جلب کرده و‌ اقلیم را به مرکز ترانزیت بازرگانی تبدیل می کند.

گزارش از زریان کریمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار