بداهه‌نوازی‌ در پیاده‌رو | فراتاب
کد خبر: 9895
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1398 - 16:50
به همت شهرکتاب الف برگزار شد:
اختتامیه فصل سوم «سه شنبه ها با موسیقی» در قالب « جمع استمراری ۱» در شهرکتاب الف با حضور بیش از ۱۰ هنرمند از میان ۸۰ هنرمندی که در سه فصل گذشته این برنامه به اجرای برنامه پرداخته بودند، سه شنبه پنجم شهریورماه برگزار شد.

فراتاب ـ فرهنگی: در این برنامه، هنرمندان در لحظه برای اجرا تصمیم گرفتند و بداهه‌نوازی کردند. همچنین از بینندگان خواستند که نظر بدهند و در اجرا به شکلی دخیل باشند. در بخشی از برنامه از یکی از حاضران خواسته شد که نقش رهبر ارکستر را ایفا کند و در بخشی دیگر از کودکان حاضر درخواست شد تا نقش رهبر گروه موسیقی را داشته باشند، در میان برنامه به نظرسنجی از مخاطبان پرداختند و همین امر سبب ارتباط صمیمانه تر و فعال‌تر مخاطب شد.
این برنامه با هفت اجرا از ترکیب‌های مختلف نوازندگان به پایان رسید. نوازندگانی که اکثراً در سبک جز فعال هستند: محمدطباخیان، علی گرامی، بهنام بیات، محمدرضا عزیزی، خشایار حیدری، عارف میرباقی، علیرضا قهرمانی، ماهان محمدی، سعید سلطانی. در بخشی از این برنامه قرار بود که فرزین تهرانیان با گیتار کلاسیک به همراه پیام حسینی بداهه نوازی کنند، اما به دلیل خرابی ساز این امکان فراهم نشد. اما فرزین تهرانیان که از اساتید دانشگاه هنرهای زیباست به معرفی jam session پرداخت. وی در این‌باره گفت:«بهترین موسیقی‌های دنیا در فضاهایی این چنین ساخته شده است. این اتفاق حتی در میان قدیمی‌ترین موزیسین‌های دوره باروک به چشم می‌خورد و بسیاری از آن‌ها در کافه‌ها نواختند.
یوهان سباستین باخ بزرگ، کوارتتی برای چلو، ریکوردر و آواز دارد که برای کافه‌ای نوشته شده است و حالا در ارکسترها نواخته می‌شود. مثلا برای افتتاحیه کافه‌ای در سالزبورگ، مثل همین جا در فضای پیاده رو. شعری که می‌خواندند عامیانه بود و قیمت خوراکی‌ها و نوشیدنی را می‌گفت تا مردم ترغیب به خرید شوند. حالا شعرش را تغییر داده‌اند و در ارکسترها خوانده می‌شود. حتی اشترواس هم در کتابفروشی‌ها و کافه‌ها می‌نواخت. در قرن بیستم و بیست و یکم هنوز هم برای چنین فضاهایی موسیقی نوشته می‌شود. اجرا در کافه ها سختی هایی دارد که کسی متوجه آن نیست. در فضاهایی این چنین ساز ما باید کاملا کوک باشد، حالمان خوب باشد تا مخاطب بنشیند و گوش کند. این سری اجراها کاملا برای مخاطب است و هیچ ژستی ندارد. در همه فستیوال‌های دنیا، در پایان موزیسین‌ها با هم ساز می‌زنند و این کار کاملا دلی و حسی است. ولی وجود شما مخاطبان و همدلی شما و یک دل شدنتان با نوازندگان باعث یکدلی می‌شود و حس و حال بهتری به اجرا می‌دهد.»
در این برنامه سروش صحت و برخی از دیگر هنرمندانی که در این ۸۰ برنامه به اجرای موسیقی پرداختند و در اختتامیه حاضر بودند که می‌توان از مژگان حسینی، هادی نجفی، مریم موفقی ،پگاه عینک‌چی ، اشکان مختاروند و سعید شمس نام برد.
اختتامیه فصل سوم «سه‌شنبه‌ها با موسیقی» که در پی تجربه‌ای تازه بود، به شکل ‌jam session برگزار شد.لازم به ذکر است این رویداد موسیقی غیر رسمی، نزدیک و صمیمی است که نوازندگان در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و بداهه می‌نوازند. این بداهه‌ی گروهی بسته به موقعیت سیال و مواج است و بدون نت‌های از پیش مشخص شده، بسته به توانمندی نوازندگان در فضای پیرامون شکل می‌گیرد.
«سه‌شنبه‌ها با موسیقی» برنامه‌ای است با هدف ایجاد فضایی نزدیک و صمیمی برای هنرمندان و مخاطبان و همچنین شناساندن و معرفی سازهای موسیقی و نوازندگان مستعد، این برنامه فارغ از چارچوب‌های معمول اجرا، در قالب اجراهای محیطی صدای هنرمندان جوان را به دیگران رسانده و قصد دارد لذت موسیقی را با مردم به اشتراک بگذارد.
در قالب اجراهای هفتگی در سه فصل در بهار و تابستان ۹۷، پاییز و زمستان ۹۷ و در تابستان ۹۸ در شهرکتاب الف برگزار شد. فصل چهارم این برنامه در نیمه پاییز امسال آغاز خواهد شد./موسیقی ما

نظرات
آخرین اخبار