این غذا مدتهاست که روی آتش است | فراتاب
کد خبر: 9867
تاریخ انتشار: 6 شهریور 1398 - 18:30
تحلیل روزنامه ی العربی الجدید از تلاش فرانسه برای میانجی گری بین ایران و آمریکا

فراتاب - گروه سیاسی: روزنامه ی العربی الجدید نوشت: در جریان نشست مطبوعاتی مشترک رئیس جمهور فرانسه با ترامپ، به نظر می رسید مکرون موفق شده است زمینه ای برای قرار گرفتن دو طرف ایرانی و آمریکایی بر سر میز مذاکره فراهم کند.با توجه به اینکه مکرون از امکان مذاکره در هفته های اینده سخن گفت، می توان گفت تدارکاتی برای انجام دیدار بین روحانی و ترامپ، در نیویورک، ترتیب داده است.صحبت های مکرون معطوف به اشاره های واضح دونالد ترامپ است و پیش بینی های رایج تاکید می کند که تماس هایی بین سه طرف واشنگتن، تهران و پاریس انجام گرفته است تا باب تماس مستقیم، گشوده شود. این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا، مایک پومپئو، در یک مصاحبه رادیویی در هفته گذشته به این موضوع اشاره کرد.

وزارت خارجه آمریکا از زمان سفر شینزو ابه به تهران و دیدار او با رهبر جمهوری اسلامی، معمولا روایتهایی در خصوص وجود میانجی بین ایران و آمریکا را تکذیب می کرد. اما در ادامه، بارها رئیس جمهور ایالات متحده از تمایل خود برای دوری از گزینه نظامی علیه ایران صحبت کرد. سپس، جدیت ترامپ زمانی مشخص شد که راندا پل را مأمور دیداری با ظریف در نیویورک کرد.

در این میان، پاریس با همراهی اروپایی ها و مشورت با کاخ سفید، چارچوبی را مهندسی کرد که ضمن تحقق اهداف، ابروی طرفین را نیز حفظ کند. نشست جی 7 در پاریس، فرصت مناسبی برای طرح برنامه مکرون بود؛ آنچه که از سه هفته قبل، مقدماتش فراهم شده و رئیس جمهور فرانسه، از وزیر خارجه ایران برای شرکت در این نشست، دعوت به عمل آورده بود.

ترامپ در واکنش به تلاشهای مکرون برای میانجی گری میان ایران و آمریکا، تنها به این گفته اکتفا کرد که هیچ طرفی جز خود آمریکا، از زبانش سخن نمی گوید. آمریکا با این واکنش قصد داشت اینطور وانمود کند که در فضای دعوت مکرون قرار ندارد. اما امروز، مشخص شده است که تمام اتفاقات قبلی، در واقع، نمایشی بوده است برای فراخواندن ناگهانی ظریف به مقر دولتهای جی 7. بدیهی است در صورتی که رئیس جمهور فرانسه در مورد همراهی ترامپ با پیشنهاداتش به ایران اطمینان نداشت، چنین گام حساسی بر نمی داشت.

این غذا مدتهاست که روی آتش است و تمام طرفها از آن آگاهند. با این حال، پخته شدن آن به این سرعت و با این غافلگیری، جالب توجه است. ترامپ با بیان این مطلب که به سمت مذاکره ای متفاوت با ایران حرکت می کند و احساس مثبتی به آن دارد، به نوعی برای نشست مذکور، زمینه سازی کرد.

اما باید بدانیم که ترامپ شخصی متقلب است و در این زمینه سابقه زیادی دارد. وی با ارتباط دادن نشست به «شرایط مناسب» در واقع خط بازگشت را باز گذاشت. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که شرایط مورد نظر از سوی اسرائیل تخریب شود. همانطور که بمباران پایگاههای ایرانی یا نیروهای وابسته به تهران در عراق، سوریه و لبنان، در آن واحد و همزمان با سفر ظریف به فرانسه، نمی تواند تصادفی باشد.زمان بندی و همچنین گستردگی اهداف حملات اسرائیل، قابل تأمل است. آیا این اقدامات اسرائیل می تواند مانع ترامپ شده و پل های ارتباطی بین ایران و آمریکا را به کلی تخریب کند؟ باید منتظر ماند.

نظرات
آخرین اخبار