کُردهای سوریه از کدام مناطق مرزی عقب نشینی می‌کنند؟ | فراتاب
کد خبر: 9866
تاریخ انتشار: 6 شهریور 1398 - 14:26
موقعیت کُردها و نیروهای ترکیه در وضعیت جدید چگونه خواهد بود؟
گزارش فراتاب از فرمول عملیاتی آمریکایی-کُردی که نهایتاً در مناطق مرزی شمال سوریه روی داده است.

فراتاب گروه بین‌الملل: برخلاف تبلیغات دولت ترکیه، به نظر می‌رسد شروع ایجاد منطقه امن در مناطق کُردنشین سوریه عمدتاً با یک فرمول آمریکایی و حمایت کُردهای سوریه و البته سکوت اجباری ترکیه آغاز شده است. از روز گذشته واحدهایی از یگان­‌های مدافع خلق وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک اقدام به عقب نشینی در برخی از مناطق مرزی کرده‌اند.

فلسفه طرح منطقه امن

ایجاد «منطقه امن» در اصل اصطلاحی بود که دولت ترکیه طی دو سال اخیر قصد داشته است از طریق آن اقدام به ورود به مناطق تحت کنترل نیروهای کُرد کرده و ضمن عقب نشاندن آنها با وارد کردن سه میلیون آواره عمدتاً عرب سوری، دست به تغییر دموگرافی این مناطق به نفع خود و به ضد کُردها زند. اگر چه دولت ترکیه تحت این عنوان موفق شد مقامات مسکو را همراه خود کند و روس‌ها نیز به راحتی به کُردها پشت کردند اما آمریکایی‌ها در عمل در مقابل استراتژی تهاجمی ترکیه ایستادند و نهایتاً طرحی را پذیرفتند که بسیار با ایده‌آل ترکیه تفاوت دارد.

طرح مورد نظر ترکیه

ترکیه خواهان ایجاد یک کمربند 460 کیلومتری با عمق 40 کیلومتری در مناطق مرزی کردستان سوریه شده است. امری که تحقق آن بدین معنی است که عملاً ترکیه بر اکثر شهرهای مرزی و مهم این منطقه از جمله کوبانی، گری سپی و ... تسلط می یابد.

طرح عملی آمریکایی‌ها

اما وضعیت میدانی و نیز رضایت کُردها از طرح آمریکایی‌ها نشان می‌دهد ایجاد منطقه امن، در یک امتداد کوتاه‌تر و با یک عمق در نوسان میان 5 تا 20 کیلومتر خواهد بود. بدین ترتیب مدیریت شهرها و روستاها و دهکده‌های بزرگ در دست نیروهای سوریه دموکراتیک باقی خواهد ماند. موضوع دیگر این خواهد بود، نظامیان ترکیه نخواهند توانست به تنهایی در این مناطق مستقر شوند، بلکه واحدهایی از آنها به همراه نیروهای آمریکایی مسئول گشت زنی در این مناطق می‌شوند. البته ترکیه خواهد توانست در این شعاع از پهبهادهای شناسایی خود استفاده کند اما نخواهد توانست کنترل شهرها و روستاهای بزرگ و مناطق دارای اهمیت ژئوپلتیک در سطح محلی را بدست گیرد.

بدین ترتیب نیروهای کُرد سوری تسلیحات نیمه سنگین خود به همراه نیروهای نظامی‌شان را از این مناطق خارج می‌کنند اقدامی که باعث می‌شود آنان در کوتاه مدت خطر تهاجم یکجانبه ترکیه را از طریق آمریکایی‌ها رفع کرده و توجه و حواس خود را به بازی و آرایش قدرت در داخل سوریه و آینده این کشور معطوف کنند.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار