برداشت سالانه 115 هزار تن انگور از باغات انگور کردستان | فراتاب
کد خبر: 9845
تاریخ انتشار: 6 شهریور 1398 - 06:10
در نخستین جشنواره استانی انگور سیاه «ته ره ره شه» عنوان شد؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در جشنواره استانی انگور که در شهر بانه برگزار شد گفت که در سال گذشته یک‌هزار و 700 هکتار توسعه باغات در استان داشته‌ایم، وی همچنین افزود که سالانه بالغ بر ۱۱۵ هزار تن انگور از باغات انگور در کردستان برداشت می‌شود.

فراتاب استان کردستان- عصر امروز چهارشنبه، جشنواره استانی انگور با حضور مسئولان، بهره‌برداران بخش کشاورزی و انگورکاران نمونه استان در شهر بانه برگزار شد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این مراسم با اشاره به اینکه ایران یازدهمین تولید‌کننده انگور و سومین کشور تولیدکننده کشمش در دنیاست، افزود: استان کردستان در تولید انگور دیم رتبه دوم کشور و شهرستان‌های مریوان، بانه و سروآباد به ترتیب بالاترین سطح زیر کشت و تولید انگور دیم را در استان دارند.

به گفته «خالد جعفری» ۱۵ هزار هکتار انگور در سطح استان کشت شده و سالانه بالغ بر ۱۱۵ هزار تن انگور برداشت می‌شود.

وی انگورهای «خوشناو» و «رشه» را دو ارقام مهم دیم و غالب مناطق بانه و مریوان دانست و گفت: حدود 55 هزار تن از انگور تولیدی در استان بصورت تازه‌خوری و یا به فرآورده‌هایی چون مویز، کشمش و غوره مصرف می‌شود.

«جعفری» با اشاره به خواص دارویی این محصول افزود: حدود 65 درصد انگور کشت شده در استان به صورت دیم و غالباً از نوع انگور سیاه بوده و 20 رقم انگور در کردستان شناسایی شده که انگور «رشه» دارای آنتی اکسیدانی بوده که در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است.

بنا به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تامین اعتبار طرح های پیشران بخش کشاورزی استان در حال انجام است و این بخش به‌دلیل درون‌زا بودن در شرایط تحریم‌های ظالمانه و شرایط ویژه اقتصادی حاکم بر کشور به توسعه، پیشرفت و تولید ادامه داده به گونه ای که در حال حاضر 45 هزار هکتار سطح باغات در کردستان است.

وی با اشاره به اجرای طرح های پیشران بخش کشاورزی در کردستان تصریح کرد: در سال گذشته یک‌هزار و 700 هکتار توسعه باغات در استان داشته‌ایم و 750 هزار قلمه ریشه‌ دار مو به‌صورت رایگان بین کشاورزان کردستانی توزیع شده است.

وی با تاکید بر تشکیل و ورود تشکل‌ها در بخش کشاورزی بخصوص صنایع فرآوری محصولات کشاورزی یادآور شد: محدودیتی در پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون، توسعه صنعت زنبورداری و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری نداریم.

 

 

نظرات
آخرین اخبار