جشنواره تئاتر مریوان یک ضیافت باشکوه تئاتر مردمی است | فراتاب
کد خبر: 9798
تاریخ انتشار: 5 شهریور 1398 - 13:30
مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در سومین روز از برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: این جشنواره یک ضیافت باشکوه تئاتر مردمی است و این رویداد یک رویداد تاثیرگذار است.

فراتاب استان کردستان- در سومین روز از برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد شرکت کرد.

«شهرام ملکی» با نام بردن از این جشنواره به عنوان یک ضیافت باشکوه تئاتر مردمی اظهار داشت: خیلی خوشحالم از اینکه فرصتی دوباره به دست آمد تا بتوانم در این ضیافت و مجلس باشکوه تئاتر مردمی و خیابانی مریوان حضور پیدا کنم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این رویداد خجسته در تمام ایران یک اتفاق یگانه و اثر گذار است، اظهار کرد: مایه خوشحالی است که چهاردهمین دوره را به عنوان یک اتفاق شایسته برگزار می کنیم، جشنواره ای که در این شهر شروع شد و مردم فرهنگ دوست استان کردستان به عنوان مهمترین سرمایه و پشتوانه از این جشنواره حمایت کردند  .

«ملکی» اصلی ترین اتفاق شکل گرفته در این جشنواره را حضور پرشور مردم دانست و گفت: در واقع عمده انگیزه هنرمندان برای حضور در این شهر همین حضور مشتاق مردم است که از نمایش ها استقبال می کنند و هنرمندان را تشویق می کنند.

به عقیده مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این جشنواره سال به سال بهتر برگزار می شود چرا که در اولین دوره که این جشنواره برگزار شد تعداد هنرمندان شاید به 100 نفر هم نمی رسید و لی در این دوره 500 نفر شرکت کننده از 11 کشور دنیا در این جشنواره شرکت کرده اند که اتفاق بسیار خوبی است.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره سال هاست که ثبت جهانی شده است، یادآور شد: این جشنواره از سال 2004 ثبت جهانی شد. تعداد رویدادهایی که به عنوان جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی در دنیا برگزار می شود خیلی محدود است و شاید تعداد آنها به 25 جشنواره هم نرسد به خصوص اینکه مستمر هم نیستند اما خوشبختانه این جشنواره ثبت جهانی شده است و این اتفاقی است که برای هنرمندان تئاتر خیابانی سراسر دنیا شناخته شده است.

«ملکی» در ادامه سخنان خود افزود: بیش از 100 کشور دنیا متقاضی شرکت در این جشنواره بودند و مریوان را با نام تئاتر خیابانی در دنیا می شناسند که نشان از هویت هنری شهر هنردوست است.

وی در تشریح جایگاه تئاتر خیابانی مریوان در کشور نیز این گونه گفت: چند سالی است که لقب بسیار به جایی به این جشنواره داده اند و آن هم پایتخت تئاتر خیابانی ایران است این به معنی واقعی نشان می دهد که تا چه اندازه این شهر توانسته است هویت خود را پیدا کند.

«شهرام ملکی» این جشنواره را دارای جایگاه ارزنده ای در میان هنرمندان تئاتر دانست و گفت: این جشنواره در بین هنرمندان این رشته جایگاه ارزنده ای دارد و اگر از هنرمندان و فعالان تئاتر خیابانی سوال بپرسید چرا این جشنواره را دوست دارید خواهند گفت که ما بهترین تماشاچیان تئاتر خیابانی جهان را در اینجا داریم.  

بنا به گفته «ملکی» مردم شهر مریوان با تئاتر خیابانی آشنا هستند و تئاتر خیابانی را می شناسند حتی اگر تئاتری را دوست نداشته باشند با احترام به هنرمند نشسته، آن را تماشا می کنند و برای هنرمند دست می زنند که این یک جایگاه ارزنده و شایسته ای برای جشنواره را لحاظ خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به گله مندی برخی هنرمندان، چرا بین زمان اجرا و مکان اجرا نظم وجود ندارد، اظهار کرد: هر رویدادی ضعف و قوت خود را دارد. جشنواره نیز جدا از سال های اول که منطقه ای برگزار می شد اینک در حال پشت سر گذاشتن چهاردهمین دوره خود است، ستاد جشنواره متشکل از هنرمندان این رشته نیز تجربه خوبی دارند و معتقدم نباید این بی نظمی باشد اما شاید برخی اتفاقات پیش بینی نشده شکل بگیرد که کار را خیلی سخت کند اما به نظرم این مورد، جزیی است و تاثیری در روند کلی جشنواره ها و برنامه ها ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وجود لابی گری در تئاتر صحت دارد، این گونه اظهار داشت: من به این سخن اعتقادی ندارم این سخنان حرف هایی احساساتی است که گاها برخی هنرمندان آن را مطرح می کنند و بیشتر هم نگرانی آنها مربوط به عدم حضورشان است. به هر حال همه چیز چارچوبش تعریف شده است، هیئت داوران از میان جامعه هنری انتخاب شده و شورایی است و به نظرم مطرح کردن این مسائل اصلا جایز نیست.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به چرایی متوازن نبودن اعتباراتی که به هنرمندان شرکت کننده به جهت حضور در جشنواره می دهند نسبت به تورم موجود در کشور گفت: باید توجه داشت که اعتبارات جشنواره ما افزایش پیدا نکرده است ما تمام تلاش خود را انجام داده ایم تا با توجه به تحریم موجود و کمبود اعتبارات، صرفه جویی های لازم را برای برگزاری این جشنواره که جزو اولویت های ما بوده است انجام دهیم تا بتوانیم آن را برگزار کنیم و مطابق فراخوان هم کمک هزینه می دهیم بنابراین به نظر من کمک هزینه ها معقول است. اگر این تلقی را داشته باشم که جشنواره باید تمام هزینه تولید اثر را تامین کند نکته شما درست است اما جشنواره فقط یک ورودی برای ایاب و ذهاب به گروه ها می دهد.

نظرات
آخرین اخبار