احیای برجام، حتی بدون حضور آمریکا در توافق هسته‌ای نیز امکانپذیر است | فراتاب
کد خبر: 9737
تاریخ انتشار: 2 شهریور 1398 - 20:40
محمدجواد ظریف

فراتاب – گروه سیاسی: وزیر امورخارجه کشورمان با استقبال از پیشنهادات رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که اگر اروپا به تعهدات خود در برجام عمل کند، ایران نیز آماده است از گام‌هایی که برای کاهش اجرای تعهداتش برداشته است، بازگردد. وی خاطر نشان کرد: اگر اطمینان یابیم که اروپایی‌ها می‌توانند شروع به عمل به تعهداتشان در توافق هسته‌ای و سهم خود را ایفا کنند، ایران نیز می‌تواند از تصمیمات خود برای توسعه برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد. چنان که اروپا اجرای تعهداتش را آغاز کند، ایران نیز آماده است تا گام‌هایی را که برداشته لغو کند.

محمد جواد ظریف که هفته گذشته به چند کشور اروپایی سفر کرده بود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که پیشنهادات رئیس‌جمهور مکرون برای کاهش تنش‌ها پیرامون توافق هسته‌ای در مسیر خوبی پیش می‌رود اما کار بیشتری باید انجام شود. وی در ادامه این گفت‌وگو که پس از دیدارش با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پاریس انجام گرفت، تصریح کرد: رئیس جمهور مکرون هفته گذشته پیشنهاداتی را به رئیس‌جمهور روحانی ارائه داد و ما بر این باوریم که آنها در مسیر درستی پیش می‌روند، هرچند که به‌طور قطع هنوز در جایی که باید قرار نداریم. وی همچنین با بیان اینکه مذاکرات خوبی در پاریس داشته است، افزود: ما درباره احتمالات بحث کردیم. او (مکرون) اکنون قرار است با شرکای اروپایی و دیگر شرکا رایزنی کند تا ببیند از اینجا به کجا می‌توانیم برویم.

لازم به ذکر است، رایزنی‌ها میان وزیر امورخارجه ایران و رئیس جمهور فرانسه یک روز پیش از آن برگزار شد که مکرون قرار است طی سه روز میزبان سران کشورهای عضو گروه هفت، شامل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باشد. انتظار می‌رود در این دیدارها موضوع توافق هسته‌ای با ایران که دولت ترامپ سال گذشته (میلادی) به‌طور یک جانبه از آن خارج شد از موضوعات اصلی مورد بحث باشد.

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از این توافق و بازگرداندن تحریم‌های علیه تهران اجرای برخی تعهداتش در توافق را کاهش داده است. هرچند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی گزارشات خود تائید کرده است که جمهوری اسلامی به‌طور کامل به توافق عمل می‌کند و به آن پایبند است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ایران خواهان رهایی از تحریم‌های آمریکا است که به گفته محمدجواد ظریف، فشار زیادی را بر مردم ایران وارد کرده است. ظریف گفت که آنچه درباره‌اش رایزنی می‌شود این است که چگونه این کار می‌تواند با یا بدون آمریکا انجام گیرد. وزیر امورخارجه ایران در پیامی به اروپایی‌ها تاکید کرد که حل‌وفصل این مسئله حتی بدون حضور آمریکا در توافق هسته‌ای نیز امکانپذیر است./منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار