رئیس کل بانک مرکزی از افزایش 40 درصدی ارزش پول ملی خبر داد | فراتاب
کد خبر: 9731
تاریخ انتشار: 2 شهریور 1398 - 17:30
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در طول هشت ماه گذشته ارزش پول ملی ما مجدداً ۴۰درصد تقویت شده است، تاکید کرد: اکنون بر نرخ ارز کنترل داریم و ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم شده است.

فراتاب-گروه اقتصادی: عبدالرضا همتی در گفت‌وگو با لستر هولت، خبرنگار شبکه تلویزیونیان بی سی (NBC)، توضیحاتی درباره آخرین تحولات اقتصادی کشور، صادرات نفتایران، شرایط اقتصادیایران پس از وضع تحریم‌های آمریکا ارائه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که دولتترامپ در رسیدن به هدف خود مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تا کجا پیش رفته است، گفت: امروز نقل قولی را از آقای ترامپ می‌خواندم که گفته بود «صادرات نفتایران از حدی که من فکر می‌کردم پایین‌تر است» و این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که صادرات نفت ایرانرا به صفر می‌رساند، از این رو و با توجه به این صحبت، پس الان باید صادرات نفت ما منفی می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و ما به صادرات نفت خود ادامه می‌دهیم. البته صادرات نفت ما در حال افزایش نیز هست و از روش‌های غیرمتعارف کار خود را پیش می‌بریم.

رئیس کل بانک مرکزیتحریم‌ها را غیرقانونی خواند و تصریح کرد: ما معتقدیم که دولت آمریکاو ترامپ نمی‌تواند در دنیا قانونوضع کند و برای سایر کشورها تعیین تکلیف کند، بنابراین زمانی که ما نفت صادر می‌کنیم، روال طبیعی خودمان را طی می‌کنیم، ولی در واقع در حال دور زدن اقدامات آمریکا هستیم.

رئیس شورای پول و اعتبار درخصوص رقم میزان صادرات نفت ایران، عنوان کرد: همان طور که ترامپ اعلام کرده، ما صادرات نفت را انجام می‌دهیم، اما اجازه دهید روند و رقم آن نزد ما بماند. معتقدیم اکنون درگیر جنگ اقتصادی با دولت آمریکا هستیم و قطعاً در یک جنگاقتصادی هیچ‌گاه اطلاعاتِ مهماتمان را به دولتی که در مقابل ما قرار گرفته است، اعلام نمی‌کنیم. ثبات اقتصادی که الان در ایران حاکم شده است، نشان می‌دهد که ما توانستیم آمریکا را در رسیدن به هدفش شکست دهیم.

همتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارائه نظر خود درخصوص افراد زیادی که در اینجا (ایران) آسیب زیادی از تحریم‌ها دیده‌اند، اظهار کرد: مردم ما می‌دانند که فشار تحریم عمدتاً به آنها وارد شده است و این در حالی است که دولت آمریکا می‌گفت ما می‌خواهیم نظام جمهوری اسلامیرا نابود کنیم و این امر خود نشان می‌دهد که نتیجه کار آمریکا فشار به اقشار متوسط و طبقات با درآمد پایین جامعه است. این امر موجب شده است که یک شوک تورمی ایجاد شود که عمدتاً طبقات محروم و پایین جامعهکه درآمد ثابتی داشتند، ناشی از آن دچار مشکل شدند و البته تمام تلاش دولت هم این است که بتواند این کاهش درآمدرا جبران کند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چگونگی تهیه و وارد کردن کالاهایی که از نظر فنی در فهرست کالاهای تحریم شده قرار دارند، گفت: ایران، کشور بسته‌ای نیست. سال گذشته براساس آمار صندوق بین المللی پول، ما هجدهمین اقتصاددنیا از نظر شاخصپی پی پی (PPP) بودیم و این قدرت را داریم که نیازهایمان را از هر جایی که بخواهیم تهیه کنیم.

دکتر همتی در ادامه در جواب سوال لستر هلت درباره اینکه آیا شما (ایران) دوستانی دارید که حاضر به پذیرش ریسک واردات این کالاها باشند، گفت: بله، تجار ما فعال هستند و کشورهایی زیادی نیز هستند که با ما همکاری می‌کنند، ما فقط متکی به سیستم بانکی و سیستم‌های متعارف مبادله نیستیم و از طریق روش تهاتر و دیگر روش‌ها، درآمدهای صادرات غیرنفتی‌مان را به وارداتاختصاص می‌دهیم.

در ادامه این گفت‌وگو، رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش لستر هولت درباره پول ایران گفت، که این کاهش تا کجا ادامه می‌یابد و آیا ایران می‌تواند با وجود این امر پایداری را حفظ کند یا خیر، گفت: همان طور که اطلاع دارید در اوایل شروع تحریم به دلیل جو روانی و همچنین انتظارات منفی که در بین فعالان اقتصادی ایجاد شد، احساس ناپایداری نسبت به آینده اقتصاد شکل گرفت، همچنین به کمک رسانه‌های حامی سیاست آمریکا و رسانه‌های متحدشان در منطقه، این تصور به وجود آمد که ممکن است، نرخ ارزغیرقابل کنترل شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در نزدیکی‌ها و اواخر شهریور ماه سال گذشته (ماه سپتامبر تقویممیلادی) نرخ ارز به رقم‌های بسیار بالایی افزایش یافت و درست زمانی که مرحله اصلی و نهایی تحریم‌های آمریکا شروع شد، تقویت ارزش پول ملی ما نیز آغاز شد و در طول هشت ماه گذشته ارزش پول ملی ما مجدداً ۴۰ درصد تقویت شده است. اکنون بر نرخ ارز کنترل داریم و ثبات نسبی بر بازار ارزحاکم شده است، نتیجه کنترل‌های صورت گرفته این است که طی چهار ماه گذشته، رشدتورم ماهانه در حال کاهش است.

همتی در پایان درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر ایران عنوان کرد: در هر صورت ایران تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته است. طی دو سه سال گذشته در مرحله اصلاح ساختار اقتصادی و کنترل تورمقرار داشتیم و ‌از رشد اقتصادیمطلوبی برخوردار بودیم به طوری که پیش از تحریم‌ها رشد اقتصادی در حدود ۱۲درصد را نیز تجربه کردیم. طبیعی است با وضع تحریم‌ها به دلیل اینکه ما ساختار اقتصادی‌مان را به طور کامل اصلاح نکرده بودیم، شوکی به ساختارهای اقتصادی ما وارد شد. از این منظر، تحریم‌ها روی مردم و اقتصاد کشورتأثیر داشت، ولی ما این نکته را با هدف دولت ترامپ مقایسه می‌کنیم و می‌گوییم هدف آمریکا با شکست مواجه شد.

 

نظرات
آخرین اخبار