ساخت کره از آب | فراتاب
کد خبر: 9729
تاریخ انتشار: 2 شهریور 1398 - 16:50
تازه های پزشکی
محققان داشنگاه کرنل نوعی کره کم کالری تولید کردند که عمدتا از آب تشکیل شده است. یک قاشق غذاخوری از این کره دارای ۲.۸ گرم چربی و ۲۵.۲ کالری انرژی است.

 فراتاب_ گروه علمی: به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان روش جدیدی را برای مخلوط کردن مقدار زیادی آب با چند قطره روغن گیاهی و چربی شیر یافتند تا بدون استفاده از نگهدارنده‌های مصنوعی، ماده‌ای شبیه به کره‌های سنتی بسازند که یک‌چهارم این کره‌ها کالری دارد.

یک قاشق غذاخوری از این کره دارای ۲.۸ گرم چربی و ۲۵.۲ کالری انرژی است. اما کره‌های سنتی که از ۸۴ درصد چربی و ۱۶ درصد آب تشکیل می‌شوند،‌ دارای حدود ۱۱ گرم چربی و نزدیک به ۱۰۰ کالری انرژی هستند.

به گفته علیرضا عباس پور راد، سرپرست این تحقیقات، این کره جدید مزه و ساختاری مشابه کره‌های سنتی دارد، اما ۸۰ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. مخلوط کردن آب و روغن پدیده جدیدی نیست، اما محققان با استفاده از امولسیون‌های فاز داخلی بالا (HIPE) توانستند به اندازه‌ای آب به روغن اضافه کنند که محصول نهایی حاوی ۲۰ درصد روغن و ۸۰ درصد آب  باشد.
امولسیون حالتی بین محلول و سوسپانسیون است که در آن قطره‌های ریز یک مایع درون قطرات مایعی دیگر پراکنده است، بدون اینکه باهم درآمیزند. مایع پراکنده شده با عنوان فاز پراکنده یا داخلی و مایع احاطه کننده با عنوان فاز پیوسته یا خارجی شناخته می‌شود. امولسیون‌های HIPE، سیستم‌های متمرکزی هستند که حجم بالایی از فاز داخلی یا پراکنده دارند و کسر حجمی آن‌ها بالاتر از ۰.۷۴ است. در نتیجه قطرات فاز پراکنده به صورت یک ساختار چندلایه تغییرشکل می‌دهند که توسط لایه‌های نازکی از فاز پیوسته از هم جدا شده‌اند.
در پی افزایش آگاهی عمومی مصرف‌کنندگان در رابطه با سلامتی، تقاضا برای محصولات کم چرب با پروتئین بالا افزایش یافته است. این کره جدید با توجه به نسبت بالای آب در آن قادر است با ارائه ساختار و کارکرد کره‌های سنتی و کاهش قابل توجه چربی و کالری، نقش مهمی را در سلامت مصرف‌کنندگان ایفا کند.

نظرات
آخرین اخبار