لزوم نگاه ویژه به قانون بومی گزینی و تحرک بخشی به پارک های فناوری | فراتاب
کد خبر: 9725
تاریخ انتشار: 2 شهریور 1398 - 15:20
به بهانه سفر وزیر علوم به کردستان و دغدغه هایی که رنگ گرفت؛
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فردا شنبه به استان کردستان سفری یک روزه خواهد داشت و به همین بهانه برخی مسائل و دغدغه ها در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری که سال هاست در این استان وجود دارد اکنون رنگ گرفته که ذکر آنها شاید بتواند مفید واقع شود.

فراتاب- استان کردستان: در اولین نقد باید گفت که بومی گزینی بزرگ ترین بی عدالتی در حوزه آموزش عالی است، در این روش 20 درصد ظرفیت به افراد غیر بومی و 80 درصد ظرفیت به داوطلبان بومی تعلق می گیرد. وزارت علوم چند سالی است با این توجیه که این روش راهی برای کاهش فشارهای معیشتی و اقامتی و افت تحصیلی ناشی از دوری از خانواده دانشجویان می باشد اقدام به بومی گزینی در برخی از رشته های اصلی کرده است.

نکته ای که از آن به عنوان اجحاف در حق داوطلبان کنکور استان های محروم و توسعه نیافته یاد می شود این است که وزارت علوم با این روش، عملا دست داوطلبان مناطق محروم را از دانشگاه های برتر و مادر در کشور کوتاه کرده و آن را در اختیار داوطلبان مناطق توسعه یافته قرار می دهد. می توان این گونه گفت که اینجا دیگر رتبه علمی و تلاش داوطلب در درجه دوم اولویت قرار گرفته و هر داوطلبی که از امکانات برتر منطقه ای برخوردار است شانس قبولی در دانشگاه برتر را دارد.

وزارت علوم در این بی عدالتی آشکار، شکاف بین استان های توسعه یافته و توسعه نیافته را از نظر بار علمی بیشتر می کند لذا لازم است که در این قانون تبعیض آمیز تجدید نظر ویژه شود.

موضوع دیگری که به عنوان یک نقد در حوزه فناوری مطرح می شود توجه به توسعه پارک های علم و فناوری در استان کردستان است. مطابق گفته های کارشناسان عدم تکمیل زنجیره صنعت و دانشگاه یکی از موانع توسعه علمی و اقتصادی کشورها محسوب می شود بنابراین یکی از راهکارهای رفع این مانع ایجاد پارک های علم و فناوری برای پیوند بین علم و اقتصاد است.

هدف اصلی از ایجاد این پارک ها افزایش ثروت و رونق اقتصادی در جامعه با کمک متخصصانی است که از طریق افزایش انگیزه و حس رقابت در بین شرکت ها و موسساتی که ایده های نو ارائه می دهند. اما باید گفت که این روند در کردستان بسیار کند پیش می رود و در برخی موارد حتی به عقب کشیده می شود به گونه ای که تنها دفتری از آن در سنندج و مریوان وجود دارد، دفتر سقز به عنوان دومین شهرستان بزرگ در کردستان سال گذشته جمع آوری شده و سایر شهرستان ها هم محروم از این امکان هستند. لذا به نظر می رسد وزیر علوم باید نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشد چرا که کردستان هم در زمینه توسعه فناوری و هم از لحاظ درصد بالای فارغ التحصیلان بیکار که امید چندانی به اشتغال ندارند، لنگ می زند لذا پویا کردن این پارک ها می تواند به عنوان یک نیروی محرکه در توسعه بخش فناوری در کردستان عمل کند.   

در ادامه نگاهی به برنامه های سفر یک روزه وزیر علوم انداخته تا اولویت های کاری از نظر این وزارت برای کردستان را متوجه شویم.

کلنگ‌زنی پروژه احداث خوابگاه بین‌المللی ویژه دانشجویان خارجی آن هم در فضایی در حدود 5 هزار مترمربع و همچنین کلنگ زنی پروژه انتقال آب از تصفیه‌خانه سنندج به داخل دانشگاه کردستان به منظور کاهش مصرف آب، با هزینه‌ای حدود 4 میلیارد تومان از جمله پروژه هایی است که وزیر علوم در این سفر شروع آن را رقم خواهد زد.

وزیر علوم چند بازدید را نیز در این سفر یک روزه خود گنجانده است، بازدید از پروژه‌های در دست اجرای دانشگاه همچون «پروژه آزمایشگاه مرکزی، پروژه مرکز آموزش زبان فارسی ویژه دانشجویان خارجی، پروژه احداث دو واحد خوابگاه پسران و دختران و پروژه ساخت سلف سرویس در محوطه خوابگاه دختران» از جمله این برنامه ها محسوب می شود.

«منصور غلامی» همچنین بازدید از پروژه ساخت مزرعه دانشگاه کردستان و پروژه کشت انتظاری سیب‌زمینی در دهگلان، پروژه در حال ساخت احداث ورزشگاه روباز ویژه دانشجویان دختر و مجسمه بزرگ مولانا به ارتفاع هفت متر را نیز در این سفر یک روزه گنجانده است.

شرکت در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با محوریت توسعه آموزش عالی و شرکت در شورای دانشگاه کردستان و بازدید از «عمارت مصری» سنندج پایان‌بخش برنامه‌های سفر وزیر علوم به کردستان خواهد بود.

 

گزارش از ظریفه احمدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار