ظریف و مکرون در خصوص برجام چه گفتند؟ | فراتاب
کد خبر: 9721
تاریخ انتشار: 1 شهریور 1398 - 18:24

به گزارش فراتاب محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان عصر امروز در کاخ الیزه و به دعوت رئیس جمهور این کشور با امانوئل مکرون دیدار کرد. دیداری که از پیش طرفین اعلام کرده بودند در خصوص تلاش برای نجات برجام خواهد بود.

در همین خصوص وزیر امور خارجه کشورمان مذاکرات خود با رئیس جمهور فرانسه را سازنده و خوب عنوان کرد و گفت ایران و فرانسه به گفتگوهای خود ادامه خواهند داد و تماس ها بین آقایان مکرون و روحانی ادامه خواهد داشت.

محمد جواد ظریف عصر روز جمعه بعد از دیدار با رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه در جمع خبرنگاران در توضیح گفت‌وگوهای انجام شده خاطرنشان کرد: گفت‌وگو های روز جمعه با آقای مکرون در ادامه گفت‌وگو ها و تماس های تلفنی است که بین آقای روحانی و مکرون صورت گرفته است، فرانسه پیشنهادی را ارائه داده ما هم پیشنهادهایی را داشتیم که همه آن ها در مورد نحوه اجرای برجام و گام هایی است که نیاز از سوی طرفین برای اجرای برجام برداشته شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که گفت‌وگو های صورت گرفته بین وی و رئیس جمهور فرانسه در روز جمعه گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای بوده است، ادامه داد: البته این موضوع بستگی به این دارد که اتحادیه اروپا چگونه بتواند به تعهدات برجامی خود و تعهداتی که بعد از خروج آمریکا از برجام داده است، عمل کند.

ظریف همچنین با اشاره به این که این گفت‌وگو در آستانه برگزاری اجلاس«جی ۷» انجام شده است، خاطرنشان کرد: این اجلاس فرصتی را برای آقای مکرون فراهم می‌کند که با سایر اعضای اروپایی برجام و دیگر اعضای گروه جی ۷ در این ارتباط رایزنی و گفت‌وگو کند. وی خاطرنشان کرد : ما گفت‌وگوهای خود را با فرانسه ادامه می‌دهیم و تماس‌ها بین آقایان مکرون و روحانی نیز ادامه خواهد داشت.

وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه دیدگاه ایران در مورد برجام کاملا مشخص است، افزود : ما برجام را غیر قابل مذاکره مجدد می‌دانیم، اما برای اجرای برجام همانطور که در کمیسیون مشترک برجام گفت‌وگو می کردیم آمادگی داریم که در سطوح مختلف گفت‌وگو کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مورد بحث در این جلسه بحث آزادی کشتیرانی بود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف گفته که آزادی کشتیرانی باید برای همه باشد و ایران به عنوان کشوری که دارای سواحل طولانی با دریای عمان و خلیج فارس است و بخش شمالی تنگه هرمز را در اختیار دارد، مطمئن ترین نیرو برای ایجاد امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز است و همواره علاقه مند به تامین آزادی کشتیرانی در این منطقه بوده است.

وزیر امور خارجه ایران در همین راستا افزود : البته ضرورت دارد که این آزادی برای کشتی های ایرانی که حامل کالا و نفت برای ایران نیز هستند، فراهم شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از گفتگوی خود در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر بحث سفر آقای مکرون به تهران مطرح است و در این دیدار بحثی در این ارتباط انجام شد ؟ گفت : بحث سفر آقای مکرون به تهران چندسالی است که مطرح است، ایشان از طرف آقای رئیس جمهور «روحانی» برای سفر به تهران دعوت دارند ولی این روزها بحث جدیدی برای سفر آقای مکرون به تهران مطرح نبوده است.

ظریف همچنین در مورد سفر آتی خود به چین و ژاپن و اینکه آیا در سفر به شرق آسیا به کره شمالی نیز سفر خواهد کرد، گفت: آنچه که ما فعلاً در این مرحله طراحی کردیم سفر به چین و ژاپن و چند کشور دیگر است در این مرحله هنوز سفری برای کره شمالی طراحی نکردیم ولی آمادگی سفر به کره شمالی را داریم.

نظرات
آخرین اخبار