کد خبر: 972
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1395 - 00:33
پس از دیدار روحانی با همتای ترکیه ای خود:
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آنکارا دیدار کرده است.

به گزارش فراتاب ،رییس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا مورد استقبال رسمی همتای ترکیه ای خود قرار گرفت.

پس از این دیدار نشست هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد و درپی آن چندین سند همکاری میان مقامات دو کشور به امضا رسید.

امضای 8 سند همکاری

موافقتنامه همکاری در رابطه با تامین اجتماعی، یادداشت تفاهم ممنوعیت و جلوگیری از ورود، صدور و جابجایی و انتقال غیر مجاز اموال فرهنگی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه آموزش عالی، یادداشت تفاهم همکاری بین دانشگاه علوم قضایی جمهوری اسلامی ایران و آکادمی عدالت ترکیه، یادداشت تفاهم همکاری بین مرکز ملی اندازه شناسی ایران و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و شورای تحقیقات علمی و فنی موسسه اندازه شناسی ملی ترکیه، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه استاندارد سازی، ارزیابی تطبیق و سنجه شناسی و آموزش و بیانیه مشترک حسن نیت بین وزارت دادگستری ایران و ترکیه اسناد و موافقتنامه‌هایی بودند که برای شتاب بخشیدن به سطح روابط تهران و آنکارا به امضاء مقامات دو کشور رسید.

بعد از امضای این اسناد همکاری که در زمینه‎های مختلف بود اردوغان و روحانی در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

سرمایه گذاری مشترک

اردوغان گفت دو کشور برای افزایش همکاری‎های اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک به توافق رسیدند.

اردوغان گفت محدودیت هایی در روابط دو جانبه وجود دارد که مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود دو وزیر برای پیگیری توسعه روابط تعیین شدند که هدف از آن تقویت همکاری‎های سیاسی و اقتصادی است.

اردوغان گفت: «هدف ترکیه و ایران رسیدن به حجم تجارت 30 میلیارد دلاری است.»

اردوغان در ادامه گفت دو کشورِ برادر باید همکاری ها را توسعه دهند.

وی گفت دو کشور برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی به طور مشترک تلاش خواهند کرد.

حمایت از تمامیت ارضی سوریه و عراق

وی گفت: «در مبارزه با تروریسم مسامحه نخواهیم کرد. تروریسم بد و خوب وجود ندارد. حفظ تمامیت ارضی سوریه و عراق مورد اتفاق دو کشور است. همکاری ایران و ترکیه به نفع هر دو کشور خواهد بود.»

رئیس جمهور ترکیه افزود: «دو طرف اعتقاد دارند که خونریزی در عراق و سوریه باید متوقف شود.»

مبارزه با تروریسم

روحانی تاکید کرد اولویت ایران و ترکیه در همکاری دو جانبه مبارزه با افراطی گری، خشونت و تروریسم است.

وی وحدت جهان اسلام را از دیگر اولویتهای دو کشور دانست و گفت: «هویت ما شیعه و سنی نیست بلکه هویت ما اسلامی بودن در سایه اخوت است. امیدوارم با همکاری ترکیه این اهداف محقق شود.»

روحانی با اشاره به نشست مشترک شورای همکاری ایران و ترکیه افزود: «تصمیم گرفتیم روابط دو جانبه را افزایش دهیم. به خاطر شرایط تحریم و اقتصاد جهانی نتوانستیم گامهای لازم را در توسعه روابط برداریم اما در دوره پسابرجام، زمینه‌های لازم حاصل شده است. ما باید موانع را برطرف و مسیر را تسهیل کنیم.»

رئیس جمهور ایران به توافق دو کشور برای همکاری بانکی، بورس ها، گمرک و تسهیل تبادلات تجاری مرزی اشاره کرد و گفت: «فعال شدن بخش‌ خصوصی و سرمایه گذاری مشترک برای هر دو کشور مهم است.»

نیازهای انرژی ترکیه

وی افزود: «ایران می تواند نیازهای انرژی ترکیه را تامین کند. مسئله دیگر گردشگری است. ترکیه می تواند در این زمینه در ایران سرمایه گذاری کند.»

رئیس جمهور ایران گفت: «منطقه با مشکلات زیادی مواجه است از جمله در یمن مردم بیگناه کشته می شوند. در عراق، افغانستان و پاکستان، ثبات لازم وجود ندارد و ما باید کمک کنیم این ثبات حاصل شود.»

رییس جمهور ایران روز پنجشنبه و در نخستین مرحله از  سفر خود به ترکیه، در اجلاس دو روزه سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول شرکت کرد.

نظرات
آخرین اخبار