آمریکا از متهم کردن ایران به نقض ان پی تی عقب نشست | فراتاب
کد خبر: 9712
تاریخ انتشار: 1 شهریور 1398 - 15:10

 فراتاب - گروه سیاسی: وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه اش به کنگره این کشور ضمن تجدیدنظر درباره ارزیابی اش از پایبندی ایران به توافقنامه های بین المللی کنترل تسلیحات هسته ای، اذعان کرد، تهران توافقنامه منع اشاعه هسته ای(ان پی تی) را نقض نکرده است.

به گزارش روز جمعه شبکه خبری "ای بی سی"، وزارت خارجه آمریکا در این گزارش سالانه که بهار امسال در اختیار کنگره گذاشت و مقامات عالیرتبه آمریکا از آن به عنوان شدیدترین کشمکش داخلی در دولت "دونالد ترامپ" یاد کردند، بر پایبندی ایران به تعهدات هسته ای اش صحه گذاشت.

این گزارش تحت عنوان "پایبندی به توافقنامه‌ ها و تعهدات مربوط به کنترل تسلیحات، منع اشاعه و خلع سلاح" منتشر می شود و طبق قانون، هر ساله از سوی اداره کنترل تسلیحات، راست آزمایی و پایبندی وزارت خارجه آمریکا تهیه می‌ شود. پیش‌ نویس این گزارش حاکی از آن بود که ایران بندهای II و III معاهده منع اشاعه هسته ای (ان‌ پی‌ تی) را که این کشور در سال ۱۹۷۰ امضا کرد، نقض کرده است. اما به دنبال آنکه، اداره کنترل تسلیحات، راست آزمایی و پایبندی وزارت خارجه آمریکا در اوایل بهار امسال یافته های جنجالی اش درباره ایران را در میان اعضای قوه مجریه توزیع کرد که با تایید اداره اطلاعات ملی، وزارت دفاع و نیروی مواجه شد و با نزدیک شدن به ضرب‌ الاجل تعیین شده برای تحویل تحویل گزارش نهایی به کنگره در ۱۵ آوریل، دستیاران ارشد "مایک پمپئو"، وزیر خارجه آمریکا وارد عمل شدند و مسوولیت این گزارش را از اداره کنترل تسلیحات، راست آزمایی و پایبندی وزارت خارجه آمریکا گرفتند و آن را به اداره امنیت بین‌ المللی و منع اشاعه واگذار کردند. به گفته مقامات آگاه، مناقشه و اختلاف داخلی در رابطه با این گزارش به قدری شدید بود که گزارش نهایی از سوی شورای امنیت ملی کاخ سفید رد شد و این شورا در بیانیه‌ ای مخالفتش را با نتایج و یافته‌ های این گزارش اعلام کرد. در نسخه نهایی و طبقه بندی شده این گزارش که در اختیار کنگره آمریکا ارسال شد، به طور تلویحی، صرفا به نگرانی‌ ها درباره نقض احتمالی تعهدات از سوی ایران پرداخته شده و برای تایید این ادعاها نیز به گزارش‌ های اثبات‌ نشده‌ رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران استناد شده است.

 

 

نظرات
آخرین اخبار