کد خبر: 969
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1395 - 03:03
گزارش خبری و تصویری:
سه شنبه بیست و چهارم فروردین ماه طی یک مراسم با حضور جمع کثیری از مردم مناطق کوردنشین ایران در تالار فروردین مجتمع فجر سنندج حزب وحدت ملی-شاخه کوردستان اعلام موجودیت کرد و نقطه عطفی را در تاریخ سیاسی کوردستان رقم زد.

فراتاب: با اعلام موجودیت اولین حزب قانونی در کردستان، نوزائی جدیدی در فضای سیاسی و اجتماعی کردستان رخ داد.

سه شنبه بیست و چهارم فروردین ماه طی یک مراسم با حضور جمع کثیری از مردم مناطق کردنشین ایران در تالار فروردین مجتمع فجر سنندج حزب وحدت ملی-شاخه کردستان اعلام موجودیت کرد و نقطه عطفی را در تاریخ سیاسی کردستان رقم زد.

سخنرانی دکتر محمدی

جامعه کردستان از دیرباز بستر خیزش بسیاری از جریانات سیاسی و مدنی بوده و همیشه به عنوان جامعه ای پویا و نواندیش سعی در گذار به مرحله ای نوینتر را داشته است. تعدد انجمن های مردم نهاد و برگزاری مناسبت ها و مراسمات ملی، مذهبی، محیط زیستی، زنان از بارزه های محیط جامعه سیاسی کردستان است که اگر بتوان در شرایط کنونی این دایره فعالیت ها را هدف مند و سازمان یافته تر کرد شاهد جامعه ای توسعه یافته و خودکفا نسبت به دیگر مناطق خواهیم بود.

از همین رو رویکرد حزب گرایی مدرن دغدغه بسیاری از فعالین سیاسی و مدنی در کردستان بوده، تا اینکه برای اولین بار در ساحه سیاسی و اجتماعی کردستان در ایران یک حزب در چهارچوب قوانین با نگرش مردمی به دور از جهش به بازی قدرت اعلام موجودیت کرد.

حزب وحدت ملی شاخه کردستان با تلاش جمعی از فعالین سیاسی و اجتماعی با نگرشی علمی و رویکردی مردمی در عصر روز سه شنبه بیست و چهارم فروردین ماه در یک مراسم رسمی با حضور جمع کثیری از مردم از طیف های مختلف اجتماعی اعلام موجودیت و شروع به کار سمی حزبی خود کرد.

این مراسم با سخنرانی جناب آقای فرهاد محمدی دبیر حزب آغاز شد. ابتدا وی به ضرورت های وجود حزب در جامعه بخصوص در کردستان تاکید و نیز به اثرات و زیان های عدم این سازمان سیاسی در جامعه اشاره کرد. وی در ادامه با بیان حوادث و فجایع و دخالت ها در خاورمیانه و نبود مقاومت از طرف جوامع، وجود سازمان های سیاسی وسیع و فراگیر همچون حزب را لازم دانست.

دبیر حزب وحدمت ملی شاخه کردستان اظهار داشت ملت ها در خاورمیانه دچار انتزاع از تاریخ شده اند و با دوری از تحلیل جامعه شناختی تاریخ مفاهیمی همچون مقاومت را فراموش کرده اند و همین امر باعث شده که غیر از ایران و مناطق کردنشن در خاورمیانه مابقی منطقه میدان تاخت و تاز متجاوزان و غارتگران شود.

جناب آقای فرهاد محمدی در ادامه سخنان خود به سخت شدن توان نیروی تحلیل و درک انسان امروزی نسبت به واقعیات اجتماعی پرداخت که آن را ناشی از فاصله مابین ذهن و عین دانست که این خود مخلوق عدم تلاش برای روش شناسی معنا دهنده است، روش های شناختی امروزه که حاکم بر دانشگاه های دنیا است را ناقص و بازتاب دهنده انسان بی تفاوت به جامعه دانست و از همه حضار در مراسم و جامعه درخواست کرد تا با سازمان دادن خویش در ساختارهای خود برساخته مانند حزب به سمت جامعه سیاسی زنده و پویا حرکت نمایند و اشاره نمود که این حق سیاسی جامعه است که در اصل 26 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آن پرداخته شده است، همچنین اظهار داشت که جامعه با در بر گرفتن انزوای سیاسی عملاً صلاحیت های خویش را به عنوان مسئولیت بر عهده حوزه دولت و قدرت نهاده اند و با این کار خود مرزهای صلاحیت ها را به هم ریخته و با توجه به اینکه این روند به گسترده شدن حوزه دولت می انجامد، لذا راندمان مدیریت اجتماعی هم با اشکال مواجه می گردد.

از این رو در اصل 26 قانون اساسی در ذیل عنوان حقوق ملت به اصل آزادی احزاب پرداخته شده که یکی از مهمترین حقوق حوزه جامعه است.

آقای محمدی در ادامه سخنان خود افزود با توجه به اینکه کشور ایران از تفاوت ها و تنوعات زبانی، قومی و آیینی تشکیل شده است و در آن کرد، فارس، عرب، ترک، لر، بلوچ، مازنی و گیلکی زندگی می کنند از این رو در اصل 19 قانون اساسی ضمن تایید و پذیرش این تفاوت ها به برابری آنان تاکید شده است. در ادامه بیان نمودند که ایران با این تنوعات ایران است در غیر این صورت معنایی نخواهد داشت و چنانچه تاریخ را ورق بزنیم خواهیم دید که ادبیات، شعر، موسیقی و آیین ساکنان ایران در دوره های که تلاشی برای ازبین بردن تفاوت ها نشده است توسعه بیشتری یافته است و متا فیزیک تعالی دهنده خلق شده است. از روزی که در خاورمیانه غارتگران قصد تجاور و غارت نمودند با از بین بردن خودآگاهی و هویت های اجتماعی اقدام به یکنواخت سازی نموده اند فرهنگ جوامع نیز دچار ایستایی شد، دبیر حزب وحدت ملی عنوان نمود که راه ماندگاری ما انسجام، از راه خود آگاهی فردی-اجتماعی بوده که حزب وحدت ملی با درک این مسئله اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی و تدوین برنامه های مرتبط با واقعیات اجتماعی و مشارکت دهی جامعه در این برنامه ها با توجه به وضع موجود نموده و می نماید.

دبیر حزب وحدت ملی همچنین اشاره کردند که ایجاد گفتمان سیاسی با تمام سازمان های دولتی و مردمی تنها راه ممکن جهت رسیدن به جامعه مدنی است و این مستلزم صلح طلبی و آشتی خواهی کرد با سایر تنوعات ایرانی و دولت به منظور رسیدن به گفتمان کلی ایرانی است، و با ذکر زنده باد صلح و آشتی سخنرانی خود را به پایان رساند.

در ادامه برنامه سخنران دوم این مراسم جناب آقای دکتر اشرافی تحلیل گر و کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه بودند که به موضوع نقش حزب در توسعه سیاسی و بررسی تئوری های موثر در این مسائل پرداختند و خاطر نشان ساختند که حزب در جامعه نقش موثر و مهمی در توسعه سیاسی جوامع ایفا خواهد نمود و این مستلزم کوچک شدن حوزه ی دولت و گسترده تر نمودن حوزه ی جامعه است و نیز اظهار داشتند دولتی که وسیع و بروکراسی بزرگی داشته باشد نشان از قدرت او نیست بلکه نشان از ضعف آن دولت است، از این رو مشکلات جدی هم برای جامعه از این مجرا وارد خواهد شد. تاریخ حزب در ایران و فاکتورهای لازم برای شناختن حزب و همچین انتظارات امروز جامعه از چنین سازمان های از بخش های دیگر سخنرانی دکتر اشرافی بود.

سخنران سوم مراسم سرکار خانم گلاله وطن دوست بودند که بر محوریت نقش زنان در حزب و ضرورت نفی ذهنیت مرد سالاری در جامعه ایراد شد، خانم گلاله وطن دوست با اشاره کوتاهی بر آمارهای غیر رسمی و وقایع پیش آمده نسبت به زنان مانند خودسوزی و خود کشی و ضرب و شتم زنان در جامعه، لزوم فعال شدن زنان در سازمان دهی های خویش به ویژه در حزب را اعلام نمود و پرداختن زنان به کار و تولید در تعاونی های کوچک به ویژه در روستاها، به عنوان استقلال مالی زنان و مشارکت در اقتصاد جامعه را یکی از مهمترین مسائل زن امروز نامید.

خانم گلاله وطن دوست ابراز داشت که زنان جامعه ما موانع و مشکلات فراوانی دارند و تنها راه پشت سر نهادن این معضلات را حضور و ایجاد سازمان دهی خویش دانسته و ادامه دادند که انسجام زنان باعث بروز توانمندی های واقعی آنان و نقش حیات دهندگی به جامعه را دارد.

سخنرانی پایانی را جناب آقای پوریا احمدی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی با اشاره به وضعیت کنونی اجتماعی-سیاسی و تبیین شکاف های اجتماعی نظیر شکاف های طبقاتی، اتنیکی، جنسیتی و ... مفهوم ضرورت یافتن وجود حزب را ایراد نمودند و یکی از راه کارهای برون رفت از وضع موجود را ایجاد انسجام اجتماعی از طریق حزب بیان نمودند.

در پایان برنامه همچون میانه مراسم گروه موسیقی هه رمان به اجرای قطعات مختلفی از هنر کردی پرداختند و برنامه افتتاحیه را با هنر خود رنگین تر کردند.

منبع :سايت حزب وحدت ملي شاخه كردستان

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار