کتاب برتارک طوفان ;ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324-1358 | فراتاب
کد خبر: 965
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1395 - 01:30
توسط نشر ثالث به زودی چاپ و منتشر می‌شود;
کتاب «برتارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» با کوشش و قلم «بهرام ولدبیگی» توسط نشر ثالث در تهران به زودی چاپ و منتشر می‌شود.

به گزارش فراتاب, بهرام ولدبیگی مؤلف کتاب «برتارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» در مورد این کتاب گفت: این کتاب، حاصل تلاشی پژوهشی است که ظرف سه سال تحقق یافته است؛ که می‌تواند مورد توجه روزنامه‌نگاران و پژوهشگران و تاریخ‌نگاران ایران قرار گیرد تا در یک تاریخ پژوهی ـ ژورنالیستی با اندیشه‌ مرحوم ملا «مصطفی بارزانی» بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: آرشیو مطبوعات ایران از اسناد و مدارک مطبوعاتی پیرامون جنبش کُردستان به رهبری ژنرال بارزانی غنی و مملو است. در این کتاب، فقط گفت‌وگوها و مصاحبه‌های ایشان با رسانه‌های اروپایی و آمریکایی که در مطبوعات ایران چاپ و منتشر شده‌اند، چاپ گردیده‌‌اند؛ چرا که مطالب مربوط به ایشان و جنبش کُردستان در مطبوعات ایران هزاران صفحه است و در آینده به صورت تخصصی در چند جلد کتاب دیگر منتشر خواهند شد.

ولدبیگی در ادامه گفت: این کتاب 900 صفحه‌ای قطع آن رحلی و تاریخ مکتوبی است از تلاش و زحمات روزنامه‌نگاران ایرانی که پیرامون جنبش کُردستان به رهبری «ملامصطفی بارزانی» روایت کرده‌اند و در اینجا ضمن ستایش و تقدیر از آنان بایستی بگویم که این تاریخ ماندگار، حاوی پیامی معنادار از درهم‌آمیختگی ایران با جنبش کُردستان و همگرایی و بازگشت به تاریخ کهن و مشترک آریایی‌های منطقه است.

نویسنده کتاب «بر تارک طوفان» تصریح کرد: این کتاب به دلیل ارزش محتوای تاریخی آن و در جهت ماندگاری زحمات روزنامه‌نگاران ایرانی در جنبش کُردستان در آینده نزدیک به زبان‌های کُردی، عربی، انگلیسی و ترکی در اقلیم کردستان عراق، ترکیه، اروپا و آمریکا ترجمه و چاپ و منتشر خواهد شد.

وی همچنین گفت: کتاب «برتارک طوفان؛ ملامصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358»  مشتمل بر شش فصل است که با گاهشمار جنبش کُردستان و زندگی و مبارزات بارزانی آغاز شده و به ترسیم حضور ایشان در جمهوری مهاباد پرداخته و سپس راهپیمایی تاریخی وی از مهاباد تا کرانه‌های ارس را نظاره‌گر شده است و از سال 1324ـ 1945 تا سال 1358 ـ 1979 «ملامصطفی بارزانی» را به روایت مطبوعات ایران به تصویر می‌کشد و در نهایت نیز چند نامه و مکاتبات بارزانی با رؤسای جمهور آمریکا و عراق و با گزارش‌هایی از تشییع جنازه ایشان فرجام می‌پذیرد. در واکاوی مطبوعات ایران پیرامون جنبش کُردستان در میان مطبوعات ایران نشریات و روزنامه‌هایی همچون؛ کیهان، کردستان، کوهستان، ایران ‌ما، ارس، باختر، ترقی، آتش، آیندگان، مردم، خاک ‌و خون، سپید و سیاه، آسیای جوان، امید ایران، خواندنی‌ها، تهران ‌مصور و جهان‌ پاک بیشترین سهم را دارند و روزنامه اطلاعات با بیشترین مطالب دارای جایگاه اول در این کتاب است.

«بهرام ولدبیگی» مؤلف کتاب «برتارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: در اینجا بایستی از «محمدعلی جعفریه» مدیر نشر ثالث برای چاپ و انتشار این کتاب و همچنین از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری و صدور و مجوز آن تشکر نمایم.

منبع:خبرگزاري ايلنا

نظرات
آخرین اخبار