۲۰۰ میلیون دلار هزینه روزانه برای شکست خوردن | فراتاب
کد خبر: 9610
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1398 - 14:00
پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی علت شکست عربستان در یمن را بررسی کرد
یمن منابع زیاد معدنی یا صنعت خاصی ندارد اما بر باب‌المندب موسوم به "دروازه اشک‌ها" کنترل دارد که تنها خروجی دریای سرخ برای نفتکش‌های سعودی به سوی آسیا هستند.

"به نظر می‌رسد عربستان پس از چهار سال حمایت مالی از مزدورانش با هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری در هر روز که با هدف شکست قبیله‌نشین‌های یمنی صورت گرفت، حالا اساسا از این کشور بیرون انداخته شده است."

به گزارش فراتاب، پایگاه خبری American Thinker در گزارشی می‌نویسد: «بر اساس گزارش "پروژه داده رویدادها و مکان درگیری‌های مسلحانه" (ACLED)،‌ تا اواسط ژوئن، جنگ داخلی یمن که در ۲۰۱۵ آغاز شده به نظر پس از ۳۹ هزار و ۷۰۰ نبرد و مرگ ۹۱ هزار و ۶۰۰ تن، به یک بن‌بست رسیده است. اما حتی با تحرکات نظامی کمتر هم در سال ۲۰۱۹، ۴۹۰۰ مورد درگیری مسلحانه در یمن رخ داده و ۱۱ هزار و ۹۰۰ تن کشته شده‌اند.

یمن واقع در جنوب غرب شبه جزیره عرب تنها ۱۲ درصد از آن را اشغال کرده و جمعیتی ۲۸.۷ میلیون نفری با تولید ناخالص داخلی سالانه ۳۱.۳ میلیارد دلاری یا حدود ۲۵۰۰ دلار سرانه دارد؛ این ارقام با عربستان با ۳۳.۱ میلیون سکنه، تولید ناخالص داخلی ۶۸۶.۷ میلیارد دلاری یا ۵۴ هزار و ۵۰۰ دلاری سرانه قابل مقایسه نیست. سعودی‌ها بابت کار کردن شناخته شده نیستند و نیمی از آنها به صورت ماهانه چک‌های رفاهی می‌گیرند. تعداد کارمندان سعودی در ۲۰۱۶ با ۱۱.۶ میلیون نفر در راس بود اما در سال گذشته میلادی به ۱۰.۹ میلیون نفر کاهش یافت.

اقدامات حوثی‌ها در ۲۰۰۴ زمانی آغاز شد که دولت سنی یمن تلاش کرد تا حسین بدرالدین الحوثی، رهبر حوثی‌ها را با جایزه ۵۵ هزار دلاری برای سر این فرد دستگیر کند. اما حوثی‌ها صنعا را تصرف کرده و عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی در ۲۰۱۵ به عربستان گریخت.

یمن منابع زیاد معدنی یا صنعت خاصی ندارد اما بر باب‌المندب موسوم به "دروازه اشک‌ها" کنترل دارد که تنها خروجی دریای سرخ برای نفتکش‌های سعودی به سوی آسیا هستند.

پایگاه‌های هوایی عربستان مسلح به تجهیزات نظامی غربی با جنگنده‌های اف-۱۵ آمریکایی، تایفون‌های ای.اف ۲۰۰۰ انگلیس و جنگنده‌های پاناویا تورنادو به همراه هلیکوپترهای بلک هاوک و آپاچی آمریکایی حملات هوایی و بمباران علیه حوثی‌ها در شمال یمن را انجام داده‌اند.

سعودی‌ها با تانک‌های آبرامز آمریکایی و AMX۳۰ فرانسه به مرز یمن رفتند و با دست کم پنج توپخانه ساخت غرب به گلوله‌باران مواضع حوثی‌ها اقدام کرده‌اند؛ در عین حال، ناوهای مدل ‌آلمانی، فرانسوی و آمریکایی هم به محاصره دریایی یمن پرداخته‌اند.

عربستان برای تثبیت جایگاه هادی و در عین حال، اجتناب از کشته شدن نیروهای خودش، نیروهای زمینی را از میان قبایل یمنی، مزدوران، اماراتی‌ها، سنگالی‌ها، سودانی‌ها، مراکشی‌ها و قطری‌ها به خدمت گرفته است. هزاران تن از نیروهای کلاه سبز آمریکایی و نیروهای ویژه دریایی چترباز فرانسوی نیز به صورت محرمانه به خدمت گرفته شده‌اند.

در مقابل حوثی‌ها با ۲۰۰ هزار نیرو به حفظ شمال، صنعا و بنادر کلیدی در کنار باب‌المندب ادامه می‌دهند. از همه مهمتر اینکه حوثی‌ها موفق شده‌اند چند موشک به سمت شهرهای عربستان و نفتکش‌های آن در دریای احمر شلیک کنند.

پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول، مردم آمریکا نسبت به رفتار ریاض در ارتباط با جنگ داخلی یمن، مشکوک شدند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چندین رای‌گیری توسط مجلس نمایندگان آمریکا و سنا در توقف حمایت‌های نظامی از عربستان را وتو کرده اما اختلاف عقیده و مخالفت‌های مردمی متوقف نمی‌شود.

همچنین اختلافات گاه به گاه استراتژیک بین عربستان و امارات در یمن وجود داشته با این حال امکان شکست در این جنگ داخلی برای امارات به مساله‌ای جدی تبدیل شده است. زمانیکه سازمان ملل آتش‌بس جنگ داخلی یمن را در ماه مه سازماندهی کرد، امارات اعلام کرد، نیروهایش را از خطوط مقدم جنگ خارج می‌کند.

مقام‌های اماراتی در ژوئیه با مقام‌های ایرانی دیدار داشتند تا درباره حقوق ماهیگیری و مرزهای دریایی بین خود گفتگو کنند اما ۱۰ روز بعد، قبایل شورای انتقالی جنوبی متحد امارات در یمن، دولت یمنی مورد حمایت سعودی را برانداختند و عدن را تحت کنترل گرفتند.

عربستان حالا با صدها هزار حوثی مسلح به موشک در مرزهای جنوب خود روبروست و بدون شرکای اصلی که تمایلی برای تامین نیروهای زمینی جنگ داخلی بدون پیروزی یمن ندارند، ‌عربستان هم نیرویی ندارد که برای جنگ زمینی به یمن بفرستد.»

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار