احیای سلول‌های بنیادی پس از درمان‌های رایج سرطان از جمله شیمی‌درمانی | فراتاب
کد خبر: 9589
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1398 - 14:10
تحقیقات پزشکی:
محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به توسعه یک داروی جدید شده‌اند که جوان‌سازی و احیای سلول‌های بنیادی را پس از درمان‌های رایج سرطان از جمله شیمی‌درمانی، پرتو درمانی و پیوند مغز استخوان تسریع می‌کند.

فراتاب_ گروه علمی: به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این دارو یک پروتئین به نام  PTP-sigma را مهار می‌کند. این پروتئین مانع از احیای سلول‌های بنیادی می‌شود.
سلول‌های بنیادی تمام سلول‌های ایمنی و خونی را تولید می‌کنند؛ ولی  پس از درمان‌های رایج سرطان از جمله شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و پیوند مغز استخوان، این سلول‌ها سرکوب می‌شوند و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا شاخص‌های خونی بیمار به حد طبیعی برسد.
مطالعات نشان می‌دهد مهار پروتئین PTP-sigma در سلول‌های بنیادی این فرآیند را تسریع می‌کند و بهترین گزینه برای مهار این پروتئین داروی DJ۰۰۹ است. این دارو بهترین انتخاب از میان ۱۰۰ کاندید دیگری است که برای این امر درنظر گرفته شده است.
مراحل اولیه این مطالعه در مدل‌های حیوانی موفقیت آمیز گزارش شده است و در صورت توسعه و موفقیت در آزمایش‌های بالینی می‌تواند در بهبود سریع بیمارانی که شیمی‌درمانی، پیوند مغز استخوان یا پرتودرمانی می‌شوند موثر باشد.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

نظرات
آخرین اخبار