تذکر همتی به بانکها در راستای اجرای دستورات بانک مرکزی | فراتاب
کد خبر: 9579
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1398 - 13:40
رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی تاکید کرد: بانکها باید در چارچوب برنامه های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی، دستورالعمل ها و تصمیمات جدی و قاطعی را که در بانک مرکزی اتخاذ و به آنها ابلاغ خواهد شد، با جدیت تمام پیگیری واجرا نمایند.

فراتاب-گروه اقتصادی: عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت:  همانگونه که فعالان اقتصادی و مردم آگاهی دارند، بازار ارز پس از یک دوره سخت، که بیشتر از ناحیه فشارهای خارجی و تحریم همه جانبه و انتظارات منفی ناشی از آن بود، در دوره اخیر، تدریجاً به سمت پایداری و پیش بینی پذیری حرکت می کند. همانگونه که پیشتر نیز گفته ام، تلاش بانک مرکزی در یکسال گذشته عمدتاً متمرکز بر مدیریت بازار و سامان دهی به آن بوده است.

در این میان، طرح مباحثی مانند تأمین مالی دولت یا کمک به بانکها، از طریق تحولات نرخ ارز، نه تنها بر اساس آمار بی اساس است، بلکه جفای بزرگی در حق بانک مرکزی است.

کارشناسان محترم می دانند که کنترل نوسانات نرخ ارز، فرآیند پیچیده ای است که با ابزارهای در اختیار بانک مرکزی انجام می گیرد.

در این راستا، بنده همچنان بر عهد و برنامه یکسال پیش خود مبنی برصیانت از ذخایر بانک مرکزی پا برجا هستم و به صورت فزاینده به تقویت آن اهتمام جدی دارم.

بخش با اهمیت دیگری از اقدامات در دست بانک مرکزی آن است که دوره تخطی برخی از بانکها، از مقررات ابلاغی و برخی نسبت ها، بویژه درصدهای سهامداری، اجرای حاکمیت شرکتی، اعطای وام های خاص خصوصاً به اشخاص و شرکتهای مرتبط و ... به سرآمده است و بانکها باید در چارچوب برنامه های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی، دستورالعمل ها و تصمیمات جدی و قاطعی را که در بانک مرکزی اتخاذ و به آنها ابلاغ خواهد شد، با جدیت تمام پیگیری واجرا نمایند.

 

نظرات
آخرین اخبار