حزب دموکرات، برنده روی کاغذ انتخابات 2020 | فراتاب
کد خبر: 9575
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1398 - 22:24
محمد حسن گودرزی

فراتاب-گروه بین الملل: با نزدیک شدن به اواخر سال 2019، تحرکات حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 و رقابت با دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوری خواه ایالات متحده بیش از پیش جدی می شود.

در حزب جمهوری خواه تاکنون تنها بیل وِلد (Bill Weld) فرماندار ایالت ماساچوست برای رقابت های درون حزبی با دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی، به طور رسمی اعلام امادگی کرده و با توجه به اتفاق نظر اکثر اعضای حزب جمهوری خواه اعم از سناتورها و نمایندگان کنگره بعید به نظر می رسد که حزب جمهوری خواه روی گزینه ای غیر از ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 توافق داشته باشند.

از سوی دیگر در تاریخ ریاست جمهوری آمریکا حضور یک رقیب هم حزب برای رقابت با رئیس جمهوری که از همان حزب به قدرت رسیده، به ندرت اتفاق افتاده و به همین دلیل غیر از رخدادی نادر، به نظر می رسد که ترامپ از هم اکنون خود را به عنوان نامزد نهایی جمهوری خواهان می داند.

اما در حزب دموکرات وضعیت به طور کلی متفاوت است. بعد از شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در مقابل دونالد ترامپ، این حزب به شدت تلاش دارد که از آخرین فرصت خود برای رسیدن به بالاترین مقام اجرایی دولت آمریکا استفاده کند. موفقیت های حزب دموکرات در انتخابات میان دوره ای سال 2018، که منجر به گرفتن اکثریت پارلمان این کشور و حفظ قدرت در مجلس سنا شد، امید ها را در این حزب برای پیروزی در انتخابات سرنوشت ساز آینده افزایش داده است.

23 نفر در حزب دموکرات برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال 2020 نامزد شده اند. نکته جالبی که در بین نامزد های حزب دموکرات به چشم می خورد تنوع نژادی و جنسی نامزد های این حزب است که هر کدام می توانند بخشی از جامع متنوع و چند فرهنگی آمریکا را به خود جذب کنند که حضور 6 زن، یک سیاه پوست، یک لاتین تبار و یک چینی تبار از این جهت است.

آخرین نظرسنجی شبکه فاکس نیوز که به محافظه کاران و جمهوری خواهان نزدیک است هم نشان می دهد که نامزد های مطرح حزب دموکرات می توانند برای ترامپ که به آمار های  اشتغال زایی و رشد اقتصادی خود به عنوان برگ برنده در انتخابات آینده حساب کرده، دردسرساز شوند. این نظر سنجی نشان می دهد ترامپ نسبت به چهار رقیب اصلی دموکرات خود از حمایت کمتری برخوردار است.

این نظرسنجی نشان داده که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از ۳۹ درصد از آرای رای‌دهندگان برخوردار است؛ در حالی که برنی سندرز، الیزابت وارن و کامالا هریس، نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به ترتیب با ۴۸ درصد، ۴۵ درصد و ۴۶ درصد از آرای رای‌دهندگان، ترامپ را مغلوب خواهند کرد.جو بایدن،‌ معاون سابق رییس جمهور آمریکا و دیگر نامزد دموکرات این انتخابات نیز با کسب ۵۰ درصد از حمایت شرکت کنندگان در این نظرسنجی از آرا بیشتری نسبت به ترامپ برخوردار است.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهند که میزان حمایت رای‌دهندگان دموکرات از الیزابت وارن با هشت درصد افزایش همراه بوده است. حالا وارن با کسب ۲۰ درصد از آرای رای‌دهندگان در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، پس از بایدن در جایگاه دوم قرار دارد.

نامزدهای حزب دموکرات در تبلیغات خود بیش از هر نکته دیگری بر دو موضوع مهم جامعه آمریکا یعنی مسائل مرتبط با بیمه های درمانی و مهاجرت تاکید دارند و سیاست های ترامپ در این دو مرود حساس را نقد می کنند. با این همه به نظر می رسد که نامزد های دموکرات روی مسائل مرتبط با سیاست خارجی چندان مانور نمی دهند و بیش از همه بر مسائل داخلی آمریکا، حداقل تا بدین جای رقابت های درون حزبی تاکید دارند.

تاکنون دو دور از مناظرات انتخاباتی بین نامزد های حزب دموکرات برگزار شده و کمتر از یک هفته پس از دومین دور از مناظره‌های انتخاباتی دموکرات‌ها در دیترویت که حدود 10 روز پیش برگزار شد، نتایج نظرسنجی دانشگاه کویینیپیاک نشان داد که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا همچنان پیشتاز رقابت درون حزبی دموکرات‌هاست و در تازه‌ترین نظرسنجی این دانشگاه ۳۲ درصد حمایت به دست آورد. با این حال، میزان محبوبیت او نسبت به نظرسنجی پیشن دو درصد کاهش داشته است و همین امر شکاف کمتری میان او و الیزابت وارن ایجاد می‌کند. سناتور برنی سندرز با ۳ درصد پیشرفت در این نظرسنجی و کسب ۱۴ درصد حمایت به جایگاه سوم رسید.

با توجه به این نظر سنجی های ابتدایی می توان نتیجه گرفت که رای دهندگان آمریکایی چندان با مواضع چپ گرایانه سندرز ارتباط برقرار نکرده اند اما عملکرد بایدن که سابقه سیاسی خوبی به عنوان معاون رئیس جمهور داشته و الیزابت وارِن که می تواند در صورت موفقیت، عنوان اولین رئیس جمهور زن در تاریخ سیاسی آمریکا را از آن خود کند بسیار به مذاق طرفداران حزب دموکرات خوش آمده است.

البته نمی توان صرفا به نظرسنجی های اینچنینی اکتفا کرد با این همه ترامپ به خوبی می داند که عملکرد قابل دفاع اقتصادی وی، به تنهایی نمی تواند ضامن موفقیت وی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 باشد. به خصوص زمانی که در انتخابات نوبت به عملکرد ترامپ در زمینه سیاست خارجی برسد، رئیس جمهور کنونی کارنامه قابل دفاعی نخواهد داشت.

محمد حسن گودرزی- روزنامه نگار حوزه بین الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار