آتش بس زودهنگام جنگ تجاری ژاپن و کره جنوبی ؟ | فراتاب
کد خبر: 9527
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1398 - 16:27
سئول آماده مذاکره با توکیو است
وزیر بازرگانی کره جنوبی اعلام کرد در صورت درخواست دولت ژاپن، سئول آماده مذاکره با توکیو است.

کره جنوبی با اقدام به حذف ژاپن از فهرست شرکای تجاری مورد اعتماد خود، اختلافات تجاری با همسایه خود را به مرحله جدیدی رساند.

به گزارش فراتاب، سانگ یون-مو، وزیر بازرگانی کره جنوبی با اشاره به تخطی توکیو از اصول اولیه سیستم کنترل صادرات بین‌المللی، اعلام کرد ژاپن از وضعیت مورد اعتمادترین شرکای تجاری تنزل خواهد یافت.

این تنزل به معنای آن است که شرکت‌های  کره‌ای که به ژاپن صادرات دارند باید اسناد بیشتری را تنظیم کنند که به معنای صرف زمان بیشتر برای تایید و دریافت مجوز است. با این حال مقامات کره‌ای به مواد یا کالاهای خاضی که هدف محدودیت صادراتی به ژاپن قرار می‌گیرند اشاره نکردند.

 اما وزیر بازرگانی کره جنوبی اعلام کرد در صورت درخواست دولت ژاپن، سئول آماده مذاکره با توکیو است. وی گفت: این تصمیم بر مبنای مذاکراتی که هفته گذشته انجام شد، گرفته شده است و به تدابیر اخیری که از سوی دولت ژاپن اعلام شده است، ارتباطی ندارد. منظور وی از این تدابیر، حذف کره جنوبی به عنوان شریک تجاری خاص ژاپن در اوایل ماه میلادی جاری است. توکیو اعلام کرده بود مایل است اطمینان حاصل کند که کره جنوبی از وضعیت مشابه سایر کشورهای آسیایی برخوردار خواهد بود.

تنش میان دو کشور ماه گذشته پس از این که توکیو صادرات مواد شیمیایی استراتژیک به کره جنوبی را محدود کرد، آغاز شد. این مواد که برای ساخت تراشه‌های رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرند برای فعالیت سامسونگ و سایر شرکت‌های  تراشه ساز کره ای اهمیت دارند. طبق این محدودیت‌ها، شرکت‌های  ژاپنی برای صادرات به کره جنوبی باید مجوز درخواست کنند که فرآیند آن ممکن است حداکثر ۹۰ روز زمان ببرد.

ژاپن هفته گذشته نخستین صادرات مواد شیمیایی به کره جنوبی را تایید کرد اما هشدار داد ممکن است محدودیت‌ها برای همسایه خود را گسترش دهد.

کره جنوبی با خرید حدود ۵۴ میلیارد دلار کالاهای ژاپنی شامل ماشین آلات صنعتی، مواد شیمیایی و خودرو، سومین شریک بزرگ ژاپن است.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی ان ان، تنش میان دو کشور به دلیل اختلافاتی که مربوط به جنگ جهانی دوم است، ماه‌هاست که رو به افزایش است. دادگاه عالی کره جنوبی اخیرا در حکمی اعلام کرده که شهروندان کره ای می‌توانند از شرکت‌های ژاپنی برای استفاده اجباری از آنها در زمان جنگ جهانی دوم شکایت کنند.

هیروشیگه سیکو، وزیر صنعت ژاپن در واکنش به اقدام کره جنوبی در حذف این کشور به عنوان شریک تجاری مورد اعتمادش، روز سه شنبه گفت: سئول موفق نشده برای این اقدام خود دلیل موجهی بیاورد.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار