نفت به پایین ترین قیمت طی 2 سال اخیر رسید | فراتاب
کد خبر: 9524
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1398 - 18:10
افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی از ابتدای سال جاری میلادی و همچنین ضعف تقاضا در بازار نفت سبب شده تا قیمت این محصول در بازارهای اروپایی به کمترین میزان در دو سال گذشته کاهش یابد.

فراتاب-گروه اقتصادی:طبق آخرین آمارها، قیمت نفتا در اروپا به کمترین میزان خود در دو سال گذشته کاهش یافته است. همچنین نفتا در بازارهای آسیایی نیز با افت قابل توجه به کف 8 ماهه اخیر خود سقوط کرده است.

اما اصلی ترین دلیل کاهش شدید قیمت نفتا، تداوم روند نزولی قیمت نفتاز ابتدای سال جاری میلادی عنوان شده است بطوریکه شاخص نفتوست تگزاس اینترمدییت از ابتدای ماه گذشته میلادی با افت 10 درصدی مواجه شده و همچنین شاخصبرنت نیز با شیب تند تر، در 45 روز گذشته بیش از 12 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

در این بین زنجیره اصلی کاهش قیمت نفتا و نفت خام به ناامیدی ها از رشداقتصاد جهانی بر می گردد. باوجود اینکه در جدیدترین گزارش ها، شرکت نفت آرامکوی عربستان همچنان سودآوری شرکت دنیا باقی ماند اما تداوم کاهش تولید از سوی عربستانبه زیر 7 میلیون بشکه در روز سبب خواهد شد تا بزرگترین صادرکننده اوپک با مشکلاتجدی از لحاظ تامین بودجهپیش بینی شده روبرو شود. در نتیجه به نظر می رسد هرچه اوپکدر تولید کوتاه می آید، تولیدکنندگان غیراوپکی جای این کاهش تولید را پُر می کنند. در نتیجه با توجه به تاثیرات جنگتجاری میان امریکا و چینبر ضعیف تر شدن تقاضای نفت در دنیا، مزازاد عرضه همچنان بزرگترین مشکل بازار طلای سیاه است.

اما تحلیل ها از میزان تقاضای نفت در سطح دنیا متفاوت است. برخی تحلیلگران معتقدند که سه ماهه سوم سال جاری، تقاضای نفت تقویت شده و تداوم این موضوع به کاهش ذخایر نفتی کمک خواهد کرد. با این حال ، دیگر تحلیل گران عمدتاً چشم انداز ضعیفی را برای افزایش تقاضای نفت ترسیم می کنند. در این میان آژانس بین المللی انرژی (IEA) روز جمعه اعلام کرد که علائم رشد اقتصادیباعث کند شدن سرعت رشد تقاضای جهانی نفت از زمان بحران مالی سال 2008 شده است.

از سوی دیگر موسسه برنشتاین انرژیبا اشاره به کاهش تقاضا و رشد عرضه غیر اوپک در سال آینده ، معتقد است: "به نظر ما برای دستیابی و ثبات قیمت نفت در محدوده 60 دلار، اوپک باید تا سال 2020 کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز را ادامه دهد."

البته در پایان باید اشاره کرد که افت قیمت نفت شاید بعنوان اصلی ترین دلیل سقوط ارزش نفتا باشد اما تنها دلیل آن نیست. بلکه ضعف تقاضا در بازار نفتا و نیز فعالیت های بی سر و صدااز تولید این محصول در سطح برخی کشورها، افت قیمت نفتا را شدیدتر کرده است.

 

نظرات
آخرین اخبار