توضیحات اسماعیلی از برگزاری دادگاه سیف و عراقچی تا فیلترینگ اینستاگرام | فراتاب
کد خبر: 9523
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1398 - 16:40
هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در حالی امروز برگزار شد که به گفته اسماعیلی قرار است برخورد با مفاسد اقتصادی به دلیل درخواست های مردمی با قاطعیت ادامه پیدا کند.

فراتاب-گروه اقتصادی: هشتمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه دقایقی پیش با حضور نمایندگان قضایی رسانه‌ها در ساختمان دادگستری کل استان تهرانآغاز شد.

در این نشست، سخنگوی دستگاه قضا به سؤالات خبرنگاران در زمینه موضوعات قضایی پاسخ می دهد.

اسماعیلی در ابتدای این نشست گفت: قوه قضائیه در دوره جدید مدیریت خود از سعه صدر بیشتری برخوردار شده و نقد پذیر خواهد بود.

وی ضمن تبریک روز خبرنگار و تقدیر از تلاشهای موثر رسانهها در مجموعه قوه قضائیه گفت: انقلاب ما فرهنگی است و با خبر آغاز شد و از پیامبر به عنوان نبی که از سوی خداوند برای انسانها خبر و آگاهی آورده یاد شده است.

سخنگوی قوه قضاییهتصریح کرد: در این انقلاباصحاب رسانه‌ها در آگاهی بخشی به شهروندان نقش مهمی ایفا می کنند و در این عرضه از بروز فجایع پیشگیری و حس پاسخگویی برای مدیران ایجاد کرده و فضای افکار عمومی را مدیریت می‌کنند.

اسماعیلی بر رعایت اخلاقحرفه ای در میان رسانه ها تاکید کرد و گفت: در دوره تحول بنا بر تقویت فرهنگ و رسانه بوده و با کمک رسانهها در این دوره قوه از تحمل بیشتر برخوردار و نقدپذیر خواهد بود و نقد منصفانه را با دل و جان می پذیرد.

وی گفت: رئیس دستگاه اعلام کرده از هیچ کس شکایتی نکرده و بنای شکایت شخصی نداشته و نسبت به شکایات از جامعهرسانه ای دستور داده شد پرونده ها مختومه شوند.

سخنگوی قوه قضاییهبه موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و تصریح کرد: در موضوع عفاف و حجابموضوعات مصداقی اعلام کرده‌ایم که تمام اهتمام باید ارتقای وضعیت عفاف و حجاببه عنوان موضوع شرعی و تکلیف قانونی باشد و در این رابطه شورای عالی انقلاب فرهنگیمصوباتی داشته و وظایفی تثبیت شده که لازم الاجراست.

اسماعیلی گفت: متأسفانه اغلب دستگاههای ۲۶ گانه وظایف خود را در سند تحول این شورا درخصوص عفاف و حجاب بخوبی انجام نداده و اگر بخوبی انجام می دانند خانوادهشهدا و متدینین اینقدر گلایه نداشتند.

وی ادامه داد: باید دستگاهها وظایف خود را بازبینی کنند و مدیران جدید آن وظایف را بازخوانی عملیاتی و اجرایی کنند و توجه داشته باشند که ماموریتهای محوله را به اجرا رسانده و همچنین گزارش عملکرد خود را برابر سند به دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی ارسال کنند.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: البته این شورا هم باید مطالبه‌گر باشد. اگر همین دستورالعمل اجرایی شود به نحو احسن، در دستگاهها و وزارتخانهها تحول مثبتی در وضعیت عفاف و حجاب رخ می دهد.

وی افزود: به سازمان بازرسی نیز ماموریت داده شده که نحوه اجرای این دستورالعمل‌ها را بررسی کرده و گزارش دهند.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تداوم فعالیت قاطعانه و صریح دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادیبنا به خواست مردم اشاره کرد و گفت: مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تشکیل و دستورالعمل اجرایی به امضا رسیده و برای اجرا به دادگستری استان تهرانابلاغ شد.

وی افزود: در این دستورالعمل ایجاد تمهیدات لازم برای دریافت گزارش مردمی و تشویق گزارش دهندگان و حمایت از آنها دیده شده است و فعال شدن سامانه اطلاع رسانی نیز انجام شده و تمام متن آرای صادره دادگاه مفاسد اقتصادی در منظر عموم قرار می گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده مربوط به کیمیا خودرورسیدگی و حبسهای طولانی برای متهمان این پرونده در نظر گرفته شد که برای مثال فتاحی نیا به ۲۵سال حبس، مرتضی فتاحی نیا به ۱۵ سال حبس، مریلا فتاحی نیا به ده سال حبس، مجید پور محسنی به ده سال حبس، معصومه موسوی به ده سال حبسمحکوم شدند.

وی افزود: در پرونده های دیگر حمید رضا رنود به ۳۵سال حبس، حمید رضا انصاریان یازده سال حبس، شهرام فرجی به هفده سال، علیرضا بهرامیان به ده سال حبس، محمد قدسی به ده سال حبس، فریبرز عزت آبادی به پنج سال حبس، ارش شیراقایی به سیزده سال حبس و فرشاد بارک زایی به یازده سال حبس محکوم شدند.

اسماعیلی در مورد پرونده پرشین خودرو نیز گفت: در این پرونده ۱۳۷۹ فقره کلاهبرداری در ثبت نام فروش خودرومحرز شد و به همین دلیل مدیران به حبس های طولانی محکوم شدند.

وی در مورد پرونده مفتوح مدیران یکی از شرکت‌های خودروساز که در دادسرامفتوح است نیز گفت: رسیدگی به این پرونده با ۲۳ متهم در جریان است که کیفرخواست صادر شده و به شعبه ویژه رسیدگی اخلال گران نظام اقتصادی ارجاع داده شد.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده‌ای که در آن ۱۵۰ نفر از کامیون داران به عنوان شاکی اعلام شکایت کرده بودند گفت: شرکتی که این افراد با آن قرارداد داشته است در حق این افراد اجحاف کرده است.

وی گفت: برای اینکه این پرونده با اقتدار بیشتری رسیدگی شود از شعبه رسیدگی کننده در اسلامشهرخواستیم تا پرونده را به تهران احاله کند که هفته گذشته در مجتمع مفاسد اقتصادی پرونده به جریان افتاده و با سرعت و جدیت دادرسی خواهد شد.

اسماعیلی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی که از وی در خصوص متواری بودن سالار آقاخانی متهم پرونده فساد در بانک مرکزیپرسیده بود گفت: این پرونده در حال بررسی است و متهم به دادگاه احضار شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه متهم در دادگاه حضور نیافت و اینکه کجاست نمیدانیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: البته از طریق قانونی و از طریق فردی که برای وی وثیقه به امانت گذاشته است پیگیر هستیم که در جلسات بعدی در دادگاه حضور یابد در غیر این صورت دادگاه تصمیم لازم را می گیرد.

وی همچنین در مورد برگزاری دادگاه سیف و عراقچی از متهمان فساد در بانک مرکزیگفت: این پرونده در حال برگزاری است و جلساتی هم به صورت علنی برگزار شده است.

اسماعیلی گفت: البته اینکه علنی بوده به معنی حضور خبرنگاران نیست گاهی به دلیل نوع تحقیقات لازم است حاضران جمع محدودی باشند و توصیه دارم مردم صبوری کنند تا دادگاه تصمیم قضایی خود را بگیرد.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد صدور قرار وثیقه در پرونده پرشین پارس گفت: میزان وثیقه را نمی دانم قرار وثیقه برای تعیین مبلغ شرایط و ضوابط دارد و پارامترهای متفاوتی اثر گذار بوده و این مبالغ قابل اعتراض است.

اسماعیلی در زمینه فعالیت کارشناسان حقوقی افزود: در جمع تخصصی این افراد موضوع ارجاع پرونده‌ها بررسی شد و موارد و اختلاف نظرهایی نه چندان زیاد را شاهد بودیم که قرار است با آموزش به نظرات کارشناسیدقیقی برسیم و انتخاب آنها براساس قرعه دیجیتالی باشد و لیست آنها در سامانه جدید خواهد آمد و فعالیت آنها چنانچه تخلفی شود رصد می شود.

وی در مورد برخی از اخبار مطرح شده درباره یکی از متهمان پرونده بابک زنجانی به نام حسن رعیت گفت: بازداشت وی را تأیید میکنم اما عناوین اتهامی بعد از رسیدگی اعلام می شود.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد وضع عوارض در محدوده زوج و فرد گفت: آنچه رخ داده این بوده است که خدمات را گران به مردم فروختند و متولی رسیدگی به این موضوع تعزیراتاست البته پس از تصویب مرجع ابطال آن دیوان عدالت اداری است و قابل بررسی و درخواست است.

وی همچنین درخصوص پرونده برادر ریس جمهوری گفت: دادگاه بدوی رای را صادر و در تجدید نظر در نوبت است تا رای نهایی را صادر کند.

اسماعیلی در مورد پرونده برادر معاون اولرییس جمهور نیز گفت: این پرونده در مرحله دادسرا است و قرار شده روند رسیدگی به آن تسریع شود چراکه قدری کند بوده است و بزودی در دادسراتصمیم نهایی گرفته می شود.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده مدیران بانک مرکزی و صدور کیفرخواست برای آنها که گفته شده از موارد اداری است،گفت: مرجع رسیدگی دادگاه و قضات هستند اینکه حقوقدانی اظهار نظر ماهوی کند در هیچ کجا پذیرفته نیست و باید مدعیان حقوقی ملزم به رعایت موازین قانونی باشند تا مرجع قضایی رای بدهد.

اسماعیلی در خصوص نتیجه رسیدگی به پرونده علیرضا زیبا حالت منفرد اظهار داشت: محاکمات فرد مورد اشاره انجام شده و تحقیقات انجام شده است و دادگاه رسیدگی آن را به اتمام رسانده اما برای تصمیم نهایی نیازمند استعلام از وزارتخانه مربوطه بوده‌ایم که این استعلام انجام شده و منتظر پاسخ وزارتخانهمربوط هستیم و به محض آماده شدن، دادگاه به انشاء رأی می‌پردازد.

وی در خصوص پرونده شهردار سابق کرج افزود: این شخص دو پرونده دارد که یکی در استان البرزرسیدگی می‌شود و حکم بدوی صادر شده ضمن اینکه پرونده دیگری نیز در دادسرای نظامی دارد که البته این ارتباطی با آن پرونده ندارد.

اسماعیلی در خصوص موضوع فیلترینگاینستاگرام اظهار داشت: بنده در توصیه‌های مقدماتی امروز گفتم که انتظار بر این است که جامعهرسانه‌ای اخلاقحرفه‌ای را مراعات کند.

وی ادامه داد: بسیار مایه تاسف است که اخباری نقل می‌شود که به هیچ عنوان چنین خبری ابراز نشده و در مقطعی که دادستان کل کشور، معاون اولندارد، می‌بینیم خبری نقل می‌شود که منتسب به معاوناول دادستان کل کشور است که این نشان‌دهنده این است که برخی که در فضای مجازیفعالیت می‌کنند، رعایت اخلاق را نکرده، در نتیجه چنین کسی وجود نداشته و چنین خبری وجود ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: به فرض این که چنین کسی می‌بود و چنین مطلبی نیز عنوان می‌کرد؛ این موضع قوه قضائیه به شمار نمی‌آمد. در موضوعات کلان موضع قوه قضائیه آن است که سخنگوی این قوه رسماً اعلام می‌کند یا رئیس قوه قضائیه مطلبی را بیان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سایر همکاران قضایی ما حتی مدیران قضایی آنچه را که در موضوعات کلان مطرح می‌کنند، موضع شخصی آنهاست و به هیچ عنوان موضع قوه قضائیه به حساب نمی‌آید.

اسماعیلی در مورد رسیدگی به پرونده طبری معاون رئیس سابق قوه قضائیه افزود: ایشان معاون سابق نبوده و نباید بی توجه به این موضوعات باشیم.این فرد معاونیکی از بخشهای قوه قضائیه بوده و قوه در برخورد با مفاسد درون سازمانی قاطعانه و بدون اغماض و بدون ملاحظه این و آن است و خط قرمزی برای این برخوردها قائل نیستیم و این پرونده با تمام توان در حال رسیدگی است و هر شخصی که مورد اتهام بود به آن بدون اغماض رسیدگی می شود.

وی در مورد سه پرونده سیف مدیرعامل سابق بانک مرکزی گفت: این پرونده در دادگاه در حال رسیدگی است و بعد از ختم دادرسی همه ابهامات رفع می شود و سعی نکنیم ابهام آفرینی کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد لیست گفته شده از سوی طبری و اینکه گفته شده دادستان سابق نیز در این لیست قرار دارد گفت: این لیست مورد تایید ما نیست و فرآیند رسیدگی با قاطعیت انجام می شود.

اسماعیلی در مورد شهدای منا و آخرین وضعیت رسیدگی به آن پرونده گفت: مطالبات به صورت جدی دنبال می شود و برای پیگیری مطالبات خانوادهشهدای منا اینکه چندنفرند آیا شکایتی از دولت عربستاندارند یا خیر اقداماتی انجام شده ولی مرجع رسیدگی به آن کشور ما نیست.

وی افزود: ما مدعی هستیم چرا که شهدای زیادی در این حادثه داده ایم و باید حقوق‌شان تمام و کمال استیفا شود اما تا به امروز نتیجه خاصی حاصل نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود در مورد برخورد با دستگاه‌هایی که سند ۲۰۳۰ را اجرا کنند گفت: پرونده قضایی تا امروز تشکیل نشده یا بنده بی اطلاعم.

وی افزود: ولی موضع ما نسبت به سند 2030 همان موضعی است که رهبر معظم انقلاباعلام کردند و اجرای آن را تایید نمی کنیم و معتقدیم سند تحول آموزش و پرورشباید اجرا شود.

اسماعیلی در مورد تعرفه دفترخانه‌ها گفت: الزاماتی مثل شفافیت از دغدغه های ماست گاهی دریافتی‌ها با شفافیت نیست و تعرفه ها نیاز به بازنگری دارد که برای آن باید شرایط جامعه و تخصص نیرو ها لحاظ شود و افزایش لجام گسیخته اتفاق نخواهد افتاد.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حوزه رسیدگی به جرایم به هیچ عنوان صنفی نگاه نمی کنیم بلکه به خود جرمو عمل ارتکابی و عنصر معنوی که سوء نیت است نگاه می‌شود.

وی افزود: در رسیدگی‌ها به حرفه شخص توجهی نداریم و انتظار از صنوف و رسانه ها داریم که به موضوعات و جرائم رخ داده صنفی نگاه نکنند چرا که گاهی برخی‌ها امور را می خواهند صنفی کنند.

اسماعیلی در مورد احضار و بازداشت فرزندان مسؤولان دستگاه قضایی در رابطه با پرونده طبری گفت: اطلاعی از بازداشت در درون و بیرون دستگاه قضاییندارم و این خبر را تأیید نمیکنم و بازداشت‌هایی نداشته ایم چه در مورد این پرونده و چه در مورد سایر پرونده ها.

وی در مورد وقوع تخلفات در منطقه لواسان و برخی اخبار مطرح شده درباره فرماندارآن گفت: هیئتی انتخاب و به منطقه اعزام شده تا بررسی‌های قضایی انجام شود و تا به نتیجه نرسیده ایم زیبنده نیست اسم اشخاص را در این پرونده بیاوریم.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد حوادث اخیر در کشمیرو مطالبه رهبری در سال ۹۶ گفت: در مورد اقدامات ضد بشری و مظلومیت مسلماناننباید بی تفاوت باشیم.

اسماعیلی افزود: اقدامات و پیگیری‌هایی شده و چنانچه اقتضا کند قوه قضائیه در جهت حمایت از مسلمانان بخش‌های مختلف جهانبویژه کشمیر حمایت‌های لازم را می کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در میان کشورهای منطقهدر گام اول نسبت به این نیت ایراناجماع نظر وجود دارد و امیدواریم با دیپلماسی و بدون مداخلات حقوقی مسئله حل شود.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص آخرین وضعیت پرونده مربوط به یکی از نمایندگان گفت: یک پرونده مربوط به خودروسازانبود که گفته شد. پرونده دیگر مربوط به نمایندگان است که در دادگاه کیفری رسیدگی شده اما قطعی نیست. و پرونده دیگری مربوط به نماینده دیگری است که در  شعبه کیفری دو و کارکنان دولتدر حال رسیدگی است.

اسماعیلی گفت: دستگاه قضایی از تحت تعقیب قرار گرفتن نمایندگان خرسند نیست اما وظیفه خود را زمیننخواهد گذاشت.

وی در مورد قتلشیرمحمدعلی از مجرمان امنیتی گفت: هنوز مهلت تجدید نظر خواهی به اتمام نرسیده و هنوز حکم قطعی صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد بازداشت یکی از خانم‌های عکاس گفت: اصل این خبر را تایید میکنم در این ارتباط فردی نه به جهت عکاس بودن بلکه به جهت اهانت به سیدالشهدا و عزاداریتحت تعقیب قرار گرفته است.

وی افزود: در بازرسی که از این شخص شده مستندات جدیدی بدست آمده که دون شان افراد و حرفه این شغل است اما تا زمانی که بررسی نهایی نشده نمی توان جزئیات آن را اطلاع رسانی کرد.

اسماعیلی همچنین در خصوص مسدود شدن حساب های مدیرعامل ایران خودروبا دستور بازپرس پرونده و در رابطه با ممنوع الخروج بودن مدیر عامل سایپاگفت: نسبت به موضوعات پرونده خودروسازان از سوی سازمان بازرسی ماموریت داده شده تا در نحوه قیمت گذاری و واگذاری ورود کند البته غیر از این پرونده پرونده های دیگری در دستور کار قرار دارد.

 

نظرات
آخرین اخبار