ریزگردها و امنیت ملی | فراتاب
کد خبر: 9506
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1398 - 03:05
معرفی کتاب

فراتاب گروه کتاب: «ریزگردها و امنیت ملی» عنوان کتابی است که توسط دکتر رهبر طالعی حور و رستم بهرامی تألیف شده و در پنج فصل و 178 صفحه در انتشارات دانشگاه فارابی به چاپ رسیده است.

وضعیت آلودگی هوا ناشی از ریزگردها که در سال­های اخیر کشور و به­ویژه استان­های غربی و جنوب شرق کشور را دربرگرفته، انگیزه اصلی نویسندگان برای بررسی علل این پدیده و چالش­های آن بوده است.

نویسندگان در فصل نخست این کتاب به مفهوم امنیت و امنیت ملی پرداخته و ابعاد تحول در این مفهوم را براساس نظر متفکران مکتب کپنهاک به ویژه نظریه بازی بوزان مورد واکاوی قرار می­دهند و یادآور می­شوند که امنیت فراتر از جنبه نظامی، سایر مسائل از جمله مسائل زیست­محیطی را در برمی­گیرد.

در فصل دوم؛ ضمن بررسی مفهوم ریزگرد، به علل شکل­گیری این پدیده در دو بعد داخلی و خارجی پرداخته شده و دلایل طبیعی و انسانی این پدیده مورد کنکاش قرار می­گیرد. همچنین در این فصل به میزان تاثیر ریزگردها بر چند استان کشور که در معرض این پدیده هستند، اشاره می­گردد.

نویسندگان در فصل سوم به طرح­ها و برنامه­ریزی­های داخلی و همکاری با کشورهای همسایه و منطقه برای ایجاد سازو کاری جهت مقابله با ریزگردها پرداخته­اند.

فصل چهارم این کتاب به علل ناتوانی برای مقابله با ریزگردها اختصاص یافته و نویسندگان علل این ناکارآمدی را از دو جنبه داخلی و خارجی مورد بررسی قرار داده و با ذکر عوامل هر بعد، نقش ابعاد خارجی ایجاد ریزگردها را برجسته نشان داده و این را ناشی از ضعف همگرایی منطقه­ای، بی ثباتی منطقه و ... می­دانند.

در فصل پنجم؛ تاثیر ریزگردها بر امنیت ملی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، زیست­محیطی و بهداشت و سلامت افراد مورد واکاوی قرار گرفته و بررسی می­شود که چگونه این عوامل جنبه امنیتی می­گیرند. در پایان همین فصل راهکارهایی هم به صورت کوتاه­مدت و بلندمدت برای مقابله با ریزگردها ارائه می­شود.

نویسندگان معتقدند که در صورت تداوم ریزگردها، در آینده­ این پدیده می­تواند کشور را با چالش­های امنیتی محیط­محور پرهزینه و زمان­بر روبرو کند و تاکیدشان بر این است که دولتمردان اهتمام جدی برای مقابله با این پدیده داشته و بایستی اقدامات عملی را بکار بگیرند.

امید است که مخاطبین محترم و کسانی که دغدغه زیست­محیطی دارند، نویسندگان را با بیان نظرات ارزشمند خود یاری نمایند.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار