فعال شدن قریب الوقوع دو گذرگاه مرزی بین ایران و کردستان عراق | فراتاب
کد خبر: 9475
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1398 - 20:10
یک مقام رسمی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: ایران بزودی عبور و مرور از دو گذرگاه مرزی کله و شوشمه را به طور رسمی آغاز می‌کند.

 

فراتاب – گروه بین الملل: جوهر رسول، یکی از مقامات اقلیم کردستان عراق اعلام کرد ایران بزودی عبور و مرور رسمی از دو گذرگاه رسمی کله و شوشمه در استان‌های حلبچه و سلیمانیه را کلید خواهد زد.

وی گفت: تصمیم در این باره بین دولت ایران و مقامات اقلیم کردستان اتخاذ شده و البته باید به تایید دو کشور نیز برسد.

در ماه آوریل یک هیات متشکل از دوازده وزیر عراقی با سفر به سلیمانیه شرایط را برای رسمی کردن عبور مرزی از 5 گذرگاه مرزی در استان‌های حلبچه و سلیمانیه را که دو گذرگاه مذکور نیز جزو آنها بودند ارزیابی کردند. 

این هیات گزارش خود را به نخست‌وزیر عراق ارائه داده و قرار است وی تصمیم نهایی بغداد در این باره را اعلام کند.  

شیروان میرزا، یکی از اعضای کمیته امور مالی مجلس عراق طی مصاحبه‌ای گفته است که نخست‌وزیر این کشور هنوز برای رسمی شدن این گذرگاه مرزی چراغ سبز نشان نداده است. 

قرار است بعد از عید قربان هیاتی از اقلیم کردستان عراق به بغداد سفر کرده و با مقامات دولت مرکزی در این باره گفت‌وگو کنند. 

میرزا معتقد است برای اینکه دولت مرکزی برای رسمی شدن عبور و مرور از دو مرز کله و شوشمه مانع تراشی نکند اقلیم کردستان باید موضوع تقسیم درآمدها در این زمینه را با دولت مرکزی ببندد. 

سال‌هاست که اقلیم کردستان عراق در تلاش است تا دولت مرکزی این کشور را بر آن دارد که عبور و مرور از گذرگاه‌های مرزی این اقلیم با ایران را به رسمیت بشناسد اما اختلافات بین کردها و دولت مرکزی باعث شده است که دولت فدرال عراق اقدامات در این زمینه را با تاخیر فراوان اجرا کند. 

با توجه به آنکه تهران به دنبال ایجاد مناطق صنعتی تجارت آزاد با عراقی‌ها و گسترش صادرات به این کشور است تلاش‌ها برای باز شدن گذرگاه‌های جدید بین دو کشور افزایش یافته است. منبع: فارس

نظرات
آخرین اخبار