واکنش به حمله مغولان، ریشه اصلی رادیکالیسم اسلامی! | فراتاب
کد خبر: 943
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1395 - 14:23
پروفسور عباس عدالت مدعی شد:
مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه میزبان پروفسور عباس عدالت بود تا در خصوص ریشه های مشترک تاریخی جریانها و شخصیتهای رادیکال اسلامگرا به بحث و سخنرانی دست زند.

 فراتاب محمدرضا ستاری: یکی از مسایل و دغدغه هایی که این روزها بسیاری از افراد، بخصوص مسلمانان و کشورهای اسلامی را درگیر خود ساخته است، مساله تروریسم و جهادگرایی اسلامی است که بیش از یک دهه است منطقه خاورمیانه را دستخوش ناآرامی و دگرگونی ساخته است. یکی از سوالاتی که همواره در این میان مطرح بوده، این است که با وجود اینکه اسلام دستورات اکیدی مبنی بر برادری و برابری میان مسلمان داده است، دلیل این حجم از کشتار و وحشی گری توسط گروه هایی که خود را منادی اسلام راستین می دانند و از هیچ خشونتی در برابر مسلمانان فروگذار نیستند، چیست؟

 

در این میان، فارغ از عوامل منطقه ای، سیاسی و اجتماعی که سبب ساز بوجود آمدن گروه های تکفیری مانند القاعده و داعش شده است، عواملی نهفته نیز در بوجود آمدن این جو ارعاب و وحشت در منطقه دخیل هستند که توجه و تحلیل روند آنها می تواند راهگشای راه حل برون رفت از این بحران باشد.

به گزارش فراتاب،  عصر روز چهارشنبه 25 فروردین گروه روند فکری مرکز مطالعات و پژوهش های سیاسی مرکز تحقیقات استراتژیک به سرپرستی دکتر قدیر نصری، میزبان پرفسور عباس عدالت استاد امپریال کالج انگلستان بود تا از منظری دیگر دلیل و خواستگاه بوجود آمدن گروه های تروریستی از جمله القاعده و داعش را بررسی کنند.

در ابتدای این جلسه دکتر نصری ضمن تشریح وضعیت کنونی خاورمیانه و ناآرامی های آن اظهار داشت: قلب منطقه خاورمیانه نظیر شامات و بین النهرین بمدت چهار سال است بازیگری جدید به خود دیده که درصدد است دامنه نفوذ خود را از خاورمیانه به شمال آفریقا و خاورمیانه برساند. در همین راستا است که پرفسور عدالت در این بحث در باب توحش چنگیزی در لباس اسلامی از پنجره جدیدی طرح بحث می کند.

پروفسور عدالت در ابتدای صحبت های خود با طرح این سوال که ریشه و خواستگاه گروه های تروریستی مانند طالبان، القاعده و داعش در کجاست؟ توضیح داد: همگان بر این اعتقادند که ریشه جهادگرایان در آموزه های اسلامی است، اما من این بحث را به چالش می کشم. می خواهم طرحی ارائه کنم که ریشه جهادگرایی را در حمله مغولان طرح می کند نه در آموزه های اسلامی.

دکتر عدالت از منظر روانشناسی پدیده تروریسم تکفیری را مورد بازبینی قرار داد و تاکید کرد: بحثی مطرح می شود که اگر مورد خشونت قرار بگیریم، در صورت ناآگاهی با خشونت ورزان همسانی خواهیم کرد. وقتی پای جان در میان باشد و مانند مهاجم باشیم، قادر خواهیم بود که ترس از مهاجم را کاهش دهیم. وی نمونه های تاریخی از قبیل نسل کشی یهودیان در اروپای شرقی و آلمان و بمباران های آمریکا در کامبوج را پایه گذار خشونت های بعدی توسط صهیونیست ها و خمرهای سرخ عنوان کرد و توضیح داد: بر اساس فرضیه فاجعه زدگی به این نتیجه رسیده ام که ریشه خشونت های فعلی در جهان اسلام، در حمله مغولان به دنیای اسلام مستتر است.

عدالت در ادامه به بررسی زندگی شخصی و آرای ابن تیمیه به عنوان بزرگترین و مهمترین فقیهی که افراط گرایان اسلامی از دستورات وی تبعیت می کنند پرداخت و تصریح کرد: با بررسی زندگی ابن تیمیه به این نتیجه می رسیم که فضای رشد و نمو وی مصادف بوده است با حمله مغولان به زادگاه وی و همین امر نیز سبب ساز ارائه فتاوی خشونت آمیز توسط وی بوده است.

شرح مبسوط تر این نشست در روزهای آتی در همین سایت دنبال خواهد شد.

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار