کد خبر: 939
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1395 - 13:46
شماری از نمایندگان پارلمان عراق در اعتراض به تلاش‌های برخی احزاب و گروه‌های سیاسی برای باقی ماندن در سمت‌های مهم تحصن کرده‌ و خواهان برکناری سران سه قوه شده‎اند.


به گزارش فراتاب ،شماری از نمایندگان پارلمان عراق در اعتراض به تلاش‌های برخی احزاب و گروه‌های سیاسی برای باقی ماندن در سمت‌های مهم تحصن کرده‌ و خواهان برکناری سران سه قوه شده‎اند.

حدود 80 نماینده ظهر روز چهارشنبه در این تحصن شرکت کردند. برخی از آنان شعار «آری به اصلاحات، نه به سهمیه‌بندی حزبی» سر می‌دادند.

همچنین روز سه شنبه موکول شدن جلسه پارلمان عراق برای رای گیری درباره فهرست جدید حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور برای تصدی مناصب وزارتی تا روز پنج شنبه، اعتراض برخی از نمایندگان را به دنبال داشت.

پارلمان روز چهارشنبه جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد تا به درخواست نمایندگان رسیدگی کند. اما برخی گزارش‌ها حاکی از وقوع آشوب و درگیری لفظی در جلسه اضطراری پارلمان بود.

شبکه خبری السومریه نیوز اعلام کرد این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که مشعان الجبوری، نماینده پارلمان عراق درخواستی را مبنی بر برکناری سران سه قوه به سلیم الجبوری، رئیس پارلمان ارائه داد.

در پی وقوع ناآرامی در پارلمان، جلسه اضطراری یک ساعت به تعویق افتاد.


سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق

روز 28 مارس (9 فروردین) پارلمان عراق تصمیم گرفت مهلت 3 روزه‌ای به حیدر العبادی بدهد تا وزرای پیشنهادی خود را معرفی کند.

 العبادی در تاریخ 31 مارس (12 فروردین) فهرستی از نامزدهای تکنوکرات به پارلمان معرفی کرد اما در پی مخالفت با نامزدهای پیشنهادی، اخیرا فهرستی جدید به پارلمان ارائه کرده است.

زینب التای یکی از نمایندگان پارلمان عراق می‌گوید نمایندگان معترض خواستار استعفای سلیم الجبوری، حیدر العبادی و فؤاد معصوم، رئیس جمهور این کشور هستند.

به گفتۀ تای، بیش از 150 نفر از نمایندگان که حدود نیمی از مجلس را تشکیل می‌دهند، حمایت خود را از این اقدامات اعلام کرده‌اند.

در همین راستا، حنان الفتلاوی از ائتلاف دولت قانون (نوری المالكی) از سلیم الجبوری به خاطر آنچه «نقض آیین‎نامه داخلی پارلمان» خوانده، انتقاد كرده است.

الفتلاوی با اشاره به سند اصلاح سیاسی كه الجبوری دو روز قبل در كاخ ریاست جمهوری امضا كرده، گفت كه رئیس پارلمان آیین‎نامه داخلی و رای 328 نماینده را نادیده گرفته است.

وی بر تشكیل یك «دولت جدید مستقل، به دور از سهم بندی حزبی» تاكید كرد و افزود: «نمایندگان معترض حاضرند آخرین فرصت را به رؤسای قوای سه گانه برای بازگشت به مسیر صحیح بدهند.»

نخست وزیر عراق چندی پیش در راستای اصلاحات سیاسی، از ترمیم کابینه این کشور با توجه به صلاحیت‌ها و توانمندی‌هایشان خبر داده بود.

عراق در حال حاضر به دلیل هزینه‌های بالای جنگ علیه گروه تروریستی داعش و کاهش بهای جهانی نفت در تامین بودجه با مشکلاتی مواجه شده که این موضوع انتقادات گسترده مخالفان العبادی را به دنبال داشته است.

 

منبع:پرس تی وی

نظرات
آخرین اخبار