کد خبر: 9386
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1398 - 13:19
دکتر سهراب دل انگیزان
مجلس و توسعه یافتگی و نیافتگی در مناطق کردنشین ایران

 فراتاب - گروه سیاسی: از فعالان سیاسی، دانشگاهی و مدنی آگاه و دغدغه مند در حوزه مسائل توسعه در غرب کشور دو سوال پرسیدیم و از آنان خواستیم که بصورت بسیار کوتاه پاسخ دهند:

  1. مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دیگر قوه ها و دستگاهها تا چه میزان می تواند از اوضاع بغرنج مناطق کردنشین در غرب کشور بکاهد و به آهنگ کُند توسعه در این مناطق شتاب بدهد؟
  2. با توجه به واقعیات مناطق و حوزه های مختلف کُردنشین کشور، به باور شما نماینده و نمایندگان کُرد دارای چه توانمندی­ها، تجارب و ویژگیهای علمی، شخصی و ... باشند، که بتوانند با حضور خود در مجلس و بر اساس توانمدی هایشان از بارسنگین توسعه نیافتگی بکاهند؟

سهراب دل انگیزان - دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه: اینکه مجلس چه  تاثیری در روند توسعه در غرب کشور دارد بنده این موضوع را از مسیر یک راهبرد تلفیقی برای منطقه بحث خواهم کرد. راهبردی شامل یک مسیر مبتنی بر توانمندسازی همه جانبه مناطق مرزی و دور از مرکز در کشور در کنار گسترش همه جانبه ارتباطات بین نخبگان، کسب و کارها و نهادهای دانشگاهی، آموزشی و فناوری استانهای کشور با یکدیگر و با سایر کشورهای دیگر.

 

لذا می‌توان این پیشنهادات را برای مجلس و مجلسیان در این زمینه ارائه داد:

  1. نقش مجلس در تناسب بخشی به بودجه های سالیانه با تمرکز بر حفظ، ارتقا و جذب استعدادها، نخبگان و کسب و کارها به مناطق مرزی و دور از مرکز و مخصوصا مناطق و استانهای کردنشین
  2. نقش مجلس در تنظیم برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های مناسب تمرکززدایی و توجه سرمایه گذاری‌های استراتژیک ملی در مناطق دورتر از مرکز و مخصوصاً مناطق و استانهای کردنشین با توجه به ظرفیتهای محیطی و زیستی بالای آنها.
  3. نقش مجلس در ایجاد یک گفتمان ارزشمند ایران برای ایرانیان و ترویج فهم یکپارچه از توزیع برابر و همگن منابع در سطح کشور.
  4. نقش نمایندگان مجلس در راستای ایجاد ارتباطات گسترده نخبگی و استعدادها و سرمایه‌ها و کسب و کارها بین استانهای متعدد و بین کشورهای دیگر.
  5. نقش مجلس در ارتقای ارتباطات گسترده علمی، فنی، اقتصادی و تجاری مناطق و استانها با یکدیگر و با کشورهای دیگر.

 

در پاسخ برای اینکه با توجه به واقعیات موجود در کشور و نیازهای مبرم توسعه ای در غرب کشور، نمایندگان آتی باید چه ویژگی‌ها و توانمندیهایی باید داشته باشند می‌توانم به سه حوزه مختلف اشاره کنم:

توانمندی اجتماعی: نماینده باید دارای توانمندی بالای فهم و درک مسائل و موضوعات اجتماعی مانند سرمایه اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی و مشارکت جویی اجتماعی باشد و با دانش تسهیلگری در حوزه های مختلف اجتماعی آشنایی کامل داشته باشد.

توانمندی سیاسی: نماینده باید درک و تحلیل درست سیاسی داشته باشد و عملاً با حفظ شخصیت سیاسی درست خود توان پذیرش و همکاری با مخالفان خود را نیز داشته باشد. تحمل و صبوری در کنار درک صحیح و تحلیل درست سیاسی حداقل نیازهای نمایندگی است.

توانمندی دانشی در اقتصاد: یک نماینده باید حداقلهای مفید و لازم علم اقتصاد را در قوانین و اصول تخصیص منابع بداند، بودجه و مالیات و حکمرانی خوب را بفهمد و نسبت به تفاوت قوانین اثباتی علمی در اقتصاد در مقابل قضاوتهای ارزشی و هنجارهای ایدئولوژیک تفاوت کافی را قائل باشد. نماینده باید بانک و پول را بفهمد و بداند سرمایه‌گذاری چیست و چه الزاماتی دارد. نماینده باید تفاوت اشتغال را با بیکاری پنهان بفهمد و از دورن الزامات شخصی برای انتخاب اصول درست اقتصادی داشته باشد و در طول دوره نمایندگی روی مواضع صحیح و انتخاب خود با تحلیل و استدلال اقدام کند.

  

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است 

 

این یادداشت بخشی از یک پرونده گسترده تر بنام «مجلس و توسعه یافتگی و نیافتگی در مناطق کردنشین ایران» است که در ماهنامه الکترونیکی فراتاب منتشر شده است

برای دانلود کاملا ماهنامه فراتاب بر روی لینک زیر کلیک کنید:

//www.faratab.com/news/

نظرات
آخرین اخبار