بدون توافق، اما گامی رو به جلو برای انجام تعهدات اروپایی ها | فراتاب
کد خبر: 9356
تاریخ انتشار: 7 مرداد 1398 - 12:55
موسوی در پاسخ به فراتاب درباره نشست برجامی وین اعلام کرد:
موسوی با بیان اینکه اقدام انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران به عنوان یک اقدام نقض برجام در جلسه دیروز مطرح کردیم، ابراز داشت: توافق خاصی انجام نشد بلکه نشست رو به جلویی برای انجام تعهدات طرف اروپایی بود.

محمد حسن گودرزی- نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز برگزار شد.

به گزارش فراتاب، در این نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه های مختلف داخلی و خارجی در وزارت امور خارجه برگزار شد، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال فراتاب در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون برجام که در وین اتریش برگزار شد بر افزایش تلاش ها برای حفظ توافق هسته ای تاکید کرد.

موسوی گفت:  تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام هم برای ما اهمیت دارد و هم برای طرف های دیگر این توافقنامه و این تلاش‌ها و رایزنی‌ها چه در قالب‌ ملاقات‌های دوجانبه و چه کمیسیون مشترک انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نشست دیروز هم به درخواست ایران و هم طرف‌های اروپایی بود. طرف‌های اروپایی نسبت به رویکرد ایران در کاهش تعهداتش کمی معترض بودند و از طرفی ایران هم در نشست به بی‌عملی و رفتار آنها و همچنین برخی اقداماتشان مانند دستگیری برخی ایرانیان به خواست آمریکا و استرداد آنها به واشنگتن، اعتراض داشت

وی با تاکید بر غیرقانونی بودن دستگیری این افراد و مغایرت این اقدامات با برجام اعلام کرد: این افراد به خاطر تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا دستگیر شدند. این تحریم‌ها قبل از دستگیری، نه وجود داشته و نه قانونی و قابل اعتنا بوده است. 

موسوی با بیان اینکه اقدام انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران به عنوان یک اقدام نقض برجام در جلسه دیروز مطرح کردیم، ابراز داشت:  توافق خاصی انجام نشد بلکه نشست رو به جلویی برای انجام تعهدات طرف اروپایی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بدر این جلسه بحث اینستکس مطرح شد که بحث مهمی نیست زیرا مقدمه اجرای تعهدات طرف مقابل است. اگر این اقدامات منجر به اقدمات عملی نشود، مورد قبول ایران نیست و گام سوم را با قاطعیت برمی‌داریم.

وی از برگزاری نشست دیگری با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام خبر داد و گفت: یکی از توافقاتی که تاکنون شده  نشست وزرای امور خارجه برجام است که نیازمند برخی بررسی‌ها و مقدمات است که به محض دست یافتن انجام می‌شود.

اروپایی‌ها در حرف زدن کم نمی‌آورند

موسوی در پاسخ به این سوال که یوسف به علوی برای میانجیگری درخصوص مسائل منطقه‌ای به ایران سفر کرده بود؟ بیان کرد: طبیعی است درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مانند بحث کشتی‌ها و تنش در خلیج فارس صحبت شده باشد ولی اینکه برای میانجیگری آمده باشد، تایید نمی‌کنم ولی در خصوص این مسائل طبیعی است که با مقامات ایران صحبت شده باشد. 
وی درباره توافقات جلسه دیروز کمیسیون مشترک برجام یادآور شد: نشست سازنده و رو به جلو و همراه با صراحت بوده است. ایران اقدامات آنها را به گوششان رساند و اروپایی‌ها هم حرف‌هایشان را زدند. فضا قدری برای ادامه کار شفاف‌تر است. اگر برخی توافقات جزیی انجام شود، نشست وزرای امور خارجه برگزار می‌شود که گام رو به جلویی است. ما همچنان منتظر اقدامات عمل و ملموس اروپایی‌ها برای اجرای برجام هستیم. 
این دیپلمات کشورمان افزود: اروپایی‌ها در حرف زدن کم نمی‌آورند و تکالیفی را می‌پذیرند. این دفعه حرف‌های جدی‌تری زدند ولی نمی‌شد روی حرف‌ها حساب کنیم و منتظر اقدامات عملی آنها هستیم. رئیس‌جمهور در نامه خود به سران کشورهای برجام به صورت شفاف برنامه ایران را مطرح کرده و طرف مقابل می‌داند چه باید کند.

موسوی درباره دیدار ظریف با رند پال، سناتور آمریکایی در سفر به نیویورک عنوان کرد: آقای ظریف هر وقت به نیویورک برای انجام ماموریت می‌روند، در حاشیه آن در ماموریت اصلی، به درخواست طرف‌های آمریکایی که می‌توانند نمایندگان ملت و کنگره و رسانه‌ها باشند، ملاقات و گفت‌ وگو کند. در آن ملاقات مواضع ایران به صراحت و شفافیت به طرف آمریکایی و افراد ذینفوذ دیدار می‌کند. هیچ ملاقاتی با افراد دولتی انجام نمی‌شود. 
وی با بیان اینکه علیرغم ادعای آمریکایی‌ها، شاهد هستید که آنها وزیر و هیات ایران را با محدودیت روبه‌رو کرده است، گفت: علیرغم این محدودیت‌ها صدای آقای ظریف رساتر شنیده شد. محدودیت‌های شدیدی را هم اعمال کرده‌اند ولی اگر بازهم به نیویورک بروند، اگر درخواست شود، دیدارهایی را انجام خواهند داد.

تامین امنیت تنگه هرمز با ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین تلاش‌ها برای آزادی کشتی حامل نفت ایران اظهار داشت: یکی از موضوعات مطرح در نشست دیروز، بحث توقیف کشتی حامل نفت ایران بود که تلقی ما این است که آن اقدام، نقض برجام است. آنها استدلالاتی کردند. ایران این اقدام را غیرقانونی دانسته و راهزنی دریایی بودن آن را تکرار کرده است. 
موسوی درباره اظهارات وزیر امور خارجه عمان مبنی بر آمادگی کشورش برای تامین امنیت خلیج فارس تنگه هرمز تصریح کرد: ایران حدود 1500 مایل ساحل در خلیج فارس دارد و بیشتر آبراهه تنگه هرمز در مجاورات ایران است. امنیت آنجا با ماست و کشورهای منطقه مانند عمان روبه‌روی ما هستند. 
وی اضافه کرد: معتقدیم اگر امنیت منطقه و خلیج فارس می‌خواهد تضمین شود، راهی جز هماهنگی و همکاری کشورهای منطقه وجود دارد و ریشه همه ناامنی‌ها و مشکلات، به دخالت نیروهای فراسرزمینی برمی‌گردد که هزاران مایل دورتر از سرزمین خود در منطقه ما دخالت می‌کند. ما با عمان برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز همکاری داریم.

تائید خبر فرستادن نامه از سوی ظریف به رهبر انقلاب

درباره نامه ظریف به رهبر درباره سریال گاندو خاطرنشان کرد: این خبر را تائید می‌کنم و چنین نامه‌ای از سوی وزیر به رهبری نوشته شد. صدا وسیما از جمله نهادهایی است که زیر نظر رهبری هستند و اگر قرار بود گلایه‌ای باشد باید خدمت ایشان گفته می‌شد. برداشت ما این است آنچه تلاش می‌شود در سریال گاندو از وزیر و وزارت امور خارجه نشان داده شود، یک چهره منفعل و بی‌عمل و وا داده است. 
موسوی با بیان اینکه فکر کردیم اگر چنین چیزی وجود دارد، ماندن این وزیر در وزارتخانه جایز نباشد و عزت، حکمت و مصلحت را سرلوحه خود قرار دهد و چنان اقتداری داشته باشد که زبان گویای این ملت باشد، ابراز داشت: رهبری الطاف داشتند و بیان کردند مطلقا راضی نیستند نسبت به وزیر امور خارجه اهانتی صورت بگیرد.

پاسخ ایران به هر سینگنال مثبتی، مثبت است

وی درباره اظهارات مقامات سعودی برای گفت‌وگو با ایران بیان کرد: ما این اظهارات را یک سیگنال مثبت قلمداد می‌کنیم. ایران بارها خواستار حل مسائل میان کشورهای اسلامی بدون پیش‌شرط شده است و از هر اقدامی که موجب نزدیکی کشورهای اسلامی شود، با آغوش باز می‌پذیرد. مصالح کشورهای اسلامی ایجاب می‌کند کشورهای اسلامی و همسایه اختلافات خود را کنار بگذارند چرا که موجب می‌شود که کشورهای نامشروع از این وضعیت سواستفاده نکند. پاسخ ایران به هر سینگنال مثبتی، مثبت است.

وی درباره درخواست وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر سفر به ایران و گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی اظهار داشت: این اقدام، اقدامی تهاجمی نسبت به گفت‌وگوهای ظریف با رسانه‌های آمریکایی است. ما این اقدام را اقدامی منفعلانه و بدون صداقت می‌دانیم که در راستای جنگ روانی انجام می‌دهند. قبلا درخواست‌هایی برای گفت‌وگو مطرح شده بود ولی آنها همه را رد کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایشان نسبت به سفرهای ظریف معترض هستند، تصریح کرد: سفر ظریف، سفر دوجانبه به آمریکا نمی‌کند بلکه برای حضور در نشست‌های بین‌المللی به نیویورک سفر می‌کنند و آمریکا براساس توافق مقر موظف به پذیرش وزیر امور خارجه است

هفته‌های مهمی را از نظر دیپلماتیک پشت سر گذاشتیم

پیش از آغاز این نشست،‌موسوی در باره فعالیت های فشرده دیپلماتیک در هفته های گذشته ،افزود: هفته‌های مهمی را پشت سر گذاشتیم و در آن قرار داریم که از نظر دیپلماتیک، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و تعیین‌کننده است. این تحولات، با سفر آقای ظریف به نیویورک و سپس آمریکایی لاتین و در نهایت با سفر به سنگال ختم شد. در این سفرها، تحولاتی رخ داد و دستاوردهایی را به همراه داشتیم. 
وی با بیان اینکه آن سفرها بسیار موفقیت‌آمیز و پربار بود، افزود:‌ در تک تک آن سفرها به اهداف خود دست یافتیم. همچنین شاهد سفر نخست وزیر عراق و وزیر امور خارجه عمان بودیم که در چارچوب مناسبات دوجانبه انجام شد و هر وقت اراده کنیم با یک اطلاع می‌توانیم به کشورهای همدیگر سفر کنیم و در خصوص مناسبات دوجانبه رایزنی کنیم. 
رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه ادامه داد: روز گذشته هم به درخواست ایران و هم درخواست کشورهای اروپایی ، کمیسیون مشترک برجام برگزار شد. همچنین در روزهای آتی هیات‌هایی از هند و چین به ایران سفر خواهند کرد. 
موسوی با اشاره به بازنشستگی مرتضی سرمدی تصریح کرد: از آقای سرمدی به عنوان نخستین سخنگوی وزارت امور خارجه ارج می‌نهم و برای ایشان آرزوی توفیق و سلامتی می‌کنم.

نظرات
آخرین اخبار