توسعه و توسعه نیافتگی و فاکتوری بنام نمایندگی! | فراتاب
کد خبر: 9351
تاریخ انتشار: 7 مرداد 1398 - 17:50
سید علاالدین حیدری
مجلس و توسعه یافتگی و نیافتگی در مناطق کردنشین ایران

 

فراتاب - گروه سیاسی: از فعالان سیاسی، دانشگاهی و مدنی آگاه و دغدغه مند در حوزه مسائل توسعه در غرب کشور دو سوال پرسیدیم و از آنان خواستیم که بصورت بسیار کوتاه پاسخ دهند:

  1. مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دیگر قوه ها و دستگاهها تا چه میزان می تواند از اوضاع بغرنج مناطق کردنشین در غرب کشور بکاهد و به آهنگ کُند توسعه در این مناطق شتاب بدهد؟
  2. با توجه به واقعیات مناطق و حوزه های مختلف کُردنشین کشور، به باور شما نماینده و نمایندگان کُرد دارای چه توانمندی­ها، تجارب و ویژگیهای علمی، شخصی و ... باشند، که بتوانند با حضور خود در مجلس و بر اساس توانمدی هایشان از بارسنگین توسعه نیافتگی بکاهند؟

سید علاالدین حیدری – فعال سیاسی: از آنجائی که رشد نامتوازن اقتصادی و توسعه ناهمگون کشور در سالهای اخیر معلول چند علت مختلف از جمله اجرای ناقص برنامه‌های شش گانه توسعه، نقش مدیران اجرایی، تحریم های خارجی و فشارهای بین المللی، عدم نظارت و آسیب شناسی مداوم مجلس بر نحوه اجرای این برنامه‌ها بوده است می‌توان گفت مناطق حاشیه‌ای و از جمله استان‌های کردنشین بدلایل پیش گفته و علاوه بر آنها بدلایل دیگری از جمله وجود هسته های ناامنی و تهدیدات امنیتی از جانب برخی گروههای معاند در این استانها، نگاه غیرمطمئن به سرمایه‌گذاری در این مناطق، نقش مدیران غیربومی در مدیریت های ارشد این استانها و عدم دلبستگی و تعلق خاطر ویژه به توسعه استان های مذکور، نبود لابی موثر در مرکز به جهت حمایت های سیاسی و اداری از برنامه های توسعه این استانها، مطالبه گر نبودن نخبگان و جامعه هدف این استانها و البته غالباً نمایندگان ضعیف در مجلس و عدم توانایی آنها در تسهیل شرایط و رفع مشکلات پیرامون توسعه این استانها را می توان عمده دلایل به گل نشستن کشتی توسعه این مناطق دانست.

نمایندگانی با قدرت و شناخت علمی، پخته در سیاست و آشنا به موزائیک سیاسی ایران، مورد اعتماد مردم و نظام، برخورداری از عقبه مدیریتی و سیاسی قابل اعتنا و اتکا، دارای پایگاه اجتماعی در میان نخبگان جامعه، لابی در قدرت، دارای سلامت نفس و غنای شخصیتی در مواجه با لغزش‌های معمول سیاسیون‌، مشورت‌پذیر و توانمند در ایجاد تعامل و ارتباط سازنده با لایه‌های فکر آفرین جامعه، توانمند در ارتباط گیری، آشنا به قانون و مهمتر از همه معتقد به توسعه و متعهد به آینده مردم که بتوانند بار سنگین نمایندگی مردم را در مجلس شورای اسلامی به مقصد برسانند.

متاسفانه خیلی از نمایندگان ما بجای اینکه خود را برای مردم تعریف نمایند، مردم را برای خود می‌خواهند و در واقع مردم را پله ترقی خود دانسته و تا درب مجلس با مردم هستند و بعد از آن همه چیز برای خود و اطرافیانشان تعریف می شود و این آسیب جدی و سنگ زیرین بنای کجِ توسعه ما شده است. آفت توسعه ما همین نگاه طعمه‌ ای به مجلس و مردم، از جانب برخی کاندیداهای نمایندگی مناطق توسعه نیافته است که دقیقا رابطه مستقیمی با میزان توسعه یافتگی و یا توسعه نیافتگی مناطق مختلف دارد. اگر به مناطق مختلف کشور نگاه کنیم، خواهیم دید که هر منطقه‌ای از نمایندگان استاندارد و دارای خصوصیات مذکور برخوردار بوده به همان میزان سهم قابل توجهی از توسعه را هم داشته‌اند و عکس آنهم صادق است.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است 

 

این یادداشت بخشی از یک پرونده گسترده تر بنام «مجلس و توسعه یافتگی و نیافتگی در مناطق کردنشین ایران» است که در ماهنامه الکترونیکی فراتاب منتشر شده است

برای دانلود کاملا ماهنامه فراتاب بر روی لینک زیر کلیک کنید:

//www.faratab.com/news/

نظرات
آخرین اخبار