کد خبر: 9342
تاریخ انتشار: 4 مرداد 1398 - 00:16
دکتر جمشید وزیری
مجلس و توسعه یافتگی و نیافتگی در مناطق کردنشین ایران

 

فراتاب - گروه سیاسی: از فعالان سیاسی، دانشگاهی و مدنی آگاه و دغدغه مند در حوزه مسائل توسعه در غرب کشور دو سوال پرسیدیم و از آنان خواستیم که بصورت بسیار کوتاه پاسخ دهند:

  1. مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دیگر قوه ها و دستگاهها تا چه میزان می تواند از اوضاع بغرنج مناطق کردنشین در غرب کشور بکاهد و به آهنگ کُند توسعه در این مناطق شتاب بدهد؟
  2. با توجه به واقعیات مناطق و حوزه های مختلف کُردنشین کشور، به باور شما نماینده و نمایندگان کُرد دارای چه توانمندی­ها، تجارب و ویژگیهای علمی، شخصی و ... باشند، که بتوانند با حضور خود در مجلس و بر اساس توانمدی هایشان از بارسنگین توسعه نیافتگی بکاهند؟

دکتر جمشید وزیری - فعال سیاسی: با توجه به اینکه مجلس باید برآیند عصاره دانایی کشور از همه استانها باشد و همه در کلام و گفتار داعیه عدالت خواهی و توسعه موزون برای آحاد ملت و کشور را دارند، اگر چنین ادعایی واقعی و نهادینه عقلی بود، باید از اولین مجلس شاخص توسعه همه استانها مشخص و با لحاظ کردن بودجه جهشی (ضریب عدالت) در بودجه سالانه استانهای ضعیف طی یک دهه اعمال می شد و اینک شاهد شاخص توسعه همه استانها بصورت عدالت نسبی می بودیم، اما متاسفانه اینچنین نشد.

برای توازن در توسعه مناطق لازم است این فرمول ساده عملیاتی شود. ویژگیهای نماینده مجلس باید؛صاحب دانایی، توانایی، آزادگی و تعهد انحصاری به مردم باشد که تفسیر اینها مستلزم داشتن دانش و تجارب عملی مکفی، روح بلند شجاعت که بتواند موجب شناخت درست پیرامون و متعاقب آن عملکرد صحیح و به موقع در ایفای وظیفه نمایندگی مردم خواهد شد.

 

 

این یادداشت بخشی از یک پرونده گسترده تر بنام «مجلس و توسعه یافتگی و نیافتگی در مناطق کردنشین ایران» است که در ماهنامه الکترونیکی فراتاب منتشر شده است

برای دانلود کاملا ماهنامه فراتاب بر روی لینک زیر کلیک کنید:

//www.faratab.com/news/9245

نظرات
آخرین اخبار