کد خبر: 9330
تاریخ انتشار: 30 تیر 1398 - 11:29
دکتر فاطمه ابراهیمی:
در روش لاپاروسکوپی، پس از ایجاد یک برش کوچک در اطراف ناف، دوربین وارد حفره شکم می شود، سپس 1 تا 3 برش بسیار کوچک 3 تا 5 میلی متری دیگر روی شکم ایجاد می شود تا به کمک آن جراحی صورت پذیرد.

فراتاب_ گروه فراسلامت: در روش لاپاروسکوپی، پس از ایجاد یک برش کوچک در اطراف ناف، دوربین وارد حفره شکم می شود، سپس 1 تا 3 برش بسیار کوچک 3 تا 5 میلی متری دیگر روی شکم ایجاد می شود تا به کمک آن جراحی صورت پذیرد. شکم به وسیله گاز co2 پر میشود تا فضای باز جهت انجام عمل فراهم شود.

کلیه عمل های جراحی که به روش باز انجام می شوند، با روش لاپاروسکوپی نیز قابل انجام هستند، مانند: خارج کردن رحم در انواع سرطان ها و خونریزی های غیرطبیعی و فیبروم رحمی، کیست تخمدان، چسبندگی های لگن، نازایی، اندرومتریوز و حاملگی خارج رحم.

در روش لاپاروسکوپی، دستکاری نسوج کمتر است و بنابراین عوارضی مانند: درد و چسبندگی کمتر اتفاق می افتد و اثر منفی آن بر باروری بسیار ناچیز است.

با توجه به بزرگنمایی لنزهای بکار رفته در لاپاروسکوپی و امکان دید از زاویه های مختلف، دید در لاپاروسکوپی بسیار بهتر از عمل باز است و بعضی از اعمال جراحی مانند اندرومتریوز فقط به روش لاپاروسکوپی بطور کامل قابل انجام است و در روش باز فقط بخشی از عمل امکان پذیر است.

بعد از عمل لاپاروسکوپی بازگشت عملکرد روده و برگشت به فعالیت روزانه بسیار سریعتر صورت می پذیرد، به طور مثال: اگر پس از خارج کردن رحم به روش باز، بیمار از یکماه تا 40 روز به فعاالیت روزمره برگردد، در روش لاپاروسکوپی بازگشت به حالت عادی طی 7 الی 10 روز امکانپذیر است.

مدت بستری در روش لاپاروسکوپی بسیار کوتاهتر است و در مواردی مانند کیست تخمدان یا حاملگی خارج از رحم بیمار همان روز عمل قابل ترخیص است.

در موارد نازایی و درد مزمن لگن، از لاپاروسکوپی بعنوان یک روش تشخیصی برای تعیین علت استفاده می شود و روش باز در این موارد جایگاهی ندارد.

برش لاپاروسکوپی نسبت به عمل باز بسیار کوچکتر و مشکلاتی مانند: عفونت هماتوم و خونریزی حین عمل در روش لاپاروسکوپی بسیار کمتر است و در مواردی مثل، بیماری قند که عفونت زخم بستر اتفاق می افتد استفاده از لاپاروسکوپی بسیار موثر است.

کوچک بودن برش عمل در روش لاپاروسکوپی، از نظر زیبایی نیز بسیار مهم است، کوچک بودن برش در عمل لاپاروسکوپی احتمال فتق حمل عمل را هم کاهش می دهد.

معایب لاپاروسکوپی

در بسیاری از کشورها عمل لاپاروسکوپی نسبت به عمل باز، بسیار گرانتر است. خوشبختانه در ایران اختلاف قیمت عمل لاپاروسکوپی با عمل باز، زیاد نیست. لاپاروسکوپی عملی وابسته به تجهیزات هست و هرچه امکانات پیشرفته تر باشد عمل راحت تر انجام میگیرد. البته این عمل وابسته به مهارت نیز می باشد و همه جراحان قادر به انجام آن نیستند.

در برخی از بیماریهای مانند: بیماری پیشرفته قلبی، و بیماری انسداد ریوی، انجام آن ممکن است نسبت به عمل باز مشکلات بیشتری برای بیمار همراه داشته باشد.

 

دکتر فاطمه ابراهیمی

متخصص زنان، زایمان و نازایی

دارای مدرک تخصصی لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی

آدرس مطب: تهران، خ گاندی جنوبی، ابتدای خ ترابنده، روبروی آنتن شبکه دو سیما، کلینیک گاندی

تلفن و واتساپ:  ٩٢٠٤٠٤١١٢٣(۹۸+)-  ٩٢١٧٩٢٥٥٨١(۹۸+)

اینستاگرام:  @drebrahimyf

 

نظرات
آخرین اخبار