کد خبر: 933
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1395 - 07:01
بازیگری که یکی از کمپینرهای فعال حقوق زنان است، می‌گوید زمانی به مشکلات زنان در قالب مسایلی نگاه می‌کرد که حواس را از توجه به مشکلات واقعی پرت می‌کردند.

به گزارش فراتاب به نقل از گاردین، جین فوندای بازیگر و فعال اقرار کرده که وقتی بحث حقوق زنان می‌شود، او دیر آگاه شده و وقتی به شصت سالگی رسید بود تازه این مفهوم را درک کرد.
او گفته است ابتدا به مشکلات زنان چنان نگاه‌می‌کرد که حواس آدم را نسبت به مشکلات واقعی پرت می‌کرد و حالا متوجه شده که «مشکل زنان مهم است، مشکل اصلی است. ۳۰ سال طول کشید تا من این مسئله را درک کنم، اما دیر متوجه شدن اشکال ندارد، البته در صورتی که متوجه بشوید.»
فوندا نوشت: «در سال ۱۹۷۰ وقتی من ۳۳ ساله بودم، متوجه شدم که پنج هزار زن در نیویورک راهپیمایی کرده‌اند تا خواستار حق سقط جنین قانونی در موارد جدی شوند. من در ستونم در روزنامه نوشتم: جنبش آزادی زنان را درک نمی‌کنم. به نظر من که چیزهای مهم‌تری هم هستند که می‌توان برای آن‌ها جنبش داشت.»
این بازیگر که برنده دو جایزه اسکار هم هست، پیش از اینکه به حامی حقوق زنان بدل شود، یکی از مخالفان اصلی جنگ ویتنام و همچنین یک فعال حقوق مردمی بود. او نوشت: «هویت خودم را در معرض عموم به عنوان یک زن پیدا کردم، اما سال‌ها طول کشید تا به درون خودم نگاه کنم و ببینم که چطور به مسیال جدی نگاه نکردم و از این راه چه آسیب‌های بزرگی به من وارد شده است.»
فوندا می‌گوید پس از آن با وجود اینکه از کاندیداهای زن حمایت کرد، سعی کرد تا به مسایل جنسیتی در نقش‌های سینمایی‌اش هم توجه کند و فیلم‌هایی با محوریت زنان ساخت و ویدیوهایی درست کرد تا به زنان در تقویت جایگاه‌شان کمک کند. او اقرار می‌کند که: توجه به حقوق زنان تنها در تئوری و فرضی بود: « در ذهن من بود، نه در خون و استخوان‌هایم. برای من، حقیقتا مواجه شدن با جنسیت‌ به معنای تغییر نگاهم نسبت به مردان بود و نمی‌توانستم این کار را انجام دهم. خیلی کار ترسناکی بود.» فوندا از پدرش هنری فوندا نیز یاد کرد که همیشه به او گوشزد می‌کرد تا لباس‌های بلندتر و پوشیده‌تر به تن کند.
فوندا یکی از چهره‌های اصلی جنبشی است که می‌خواهد خشونت علیه زنان و دختران را متوقف کند و از یک نمایش برادوی الهام گرفته است. او نوشت: «وقتی ۶۰ ساله شدم و وارد سومین و آخرین پرده زندگی‌ام شدم، تصمیم گرفتم که باید زخم‌هایی را درمان کنم که به من وارد شده. نمی‌خواستم زندگی‌ام را بدون این به پایان ببرم که تمام تلاشم را بکنم تا به زنی کامل با صدایی رسا تبدیل شوم.»

منبع: بانی فیلم

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار