کد خبر: 9323
تاریخ انتشار: 24 تیر 1398 - 11:05
در شهر اراک و با محوریت مرکز آموزش مدیریت دولتی برگزار شد:
برگزاری همایش ملی از همایشهای پنج گانه کنگره بین المللی آموزش مدیران و کارکنان دولت با عنوان«خط مشی گذاری برای آموزش شایسته مدیریت و کارکنان دولت»

فراتاب - گروه علمی: این همایش ملی به همت مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور و با مشارکت استانداری استان مرکزی، در محل استانداری اراک و با هدف آموزش و ارتقای عملکرد کارکنان در خدمت رسانی برگزار شد.

در ابتدای این همایش خانم یادگاریرئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی ضمن خیرمقدم و خوش آمد گویی به میهمانان و دست اندرکاران همایش و اساتید بر نقش مهم آموزش در کمک به کارایی و اثربخشی اقدامات و خدمات دستگاه های دولتی پرداختند.

در ادامه  دکتر سید مهدی طیبی دبیر اجرایی و معاون پژوهشی مرکز آموزش مدیریت دولتی به ارائه گزارشی از روند اجرایی کردن و برگزاری همایش های ملی پنجگانه و نیز کنگره بین المللی پرداخت. دکتر طیبی ضمن تاکید بر نقش مرکز آموزش مدیریت دولتی در پشتیبانی از نظام اداری کشور، بر روزآمد کردن دانش مدیریت کشور در سازمان­ها و همچنین بینش و عملکرد مدیران سخن به میان آورد. وی عنوان کرد که یک کشور برای رسیدن به توسعه نیازمند سازمان­ها و مدیران توسعه یافته است که این مهم تنها در سایه آموزش اثربخش میسر خواهد بود.

در ادامه دکتر علی اصغر پورعزت استاد دانشگاه تهران و دبیر علمی همایش به فلسفه و اهداف خط مشی گذاری آموزشی در تشکیلات اداری کشور پرداختند و از میزبانی استان مرکزی و مجموعه استانداری تقدیر کردند. وی متذکر شد که نظام اداری کشور می بایست در خصوص سیاست ها و خط مشی های آموزشی خود در جهت افزایش رضایتمندی مردم و همچنین کارایی درونی سازمانی تغییراتی را در دستور کار قرار دهد. وی عنوان کرد که سازمان اداری و استخدامی و مرکز آموزش مدیریت دولتی دو رکن بسیار مهم انتقال دانش مدیریت دولتی به سازمان ها و تشکیلات اداری هستند و عنوان کرد که هدف این همایش ارائه یک دستور کار کاربردی برای خط مشی گذاری آموزشی عنوان کردند.

پس از سخنان دکتر پورعزت، دکتر حسن دانایی فرد استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس تهران به عنوان سخنران ویژه مطالب خود را بیان کردند. ایشان با نگاهی آسیب شناختی نکاتی را به مدیران و سازمان ها و نهاد های دولتی و نهادهای خط مشی گذار در زمینه آموزش توصیه کردند. ایشان ریشه اصلی نابسامانی های اداری را عدم مسئولیت پذیری مدیران و انتقال و پاس کاری آن بین سازمان­ها عنوان کردند. وی داشتن رویکرد ملی و نه بخشی به راهبردهای مدیریتی، احترام به بخش خصوصی، نهادینه شدن فرهنگ احترام به ارباب رجوع و خوشرویی در ادارات و نقد مردم به مردم را از مهمترین مولفه هایی دانست که می بایست مورد توجه سیاست های آموزشی قرار گیرد.

 

 

 

 

 

بازآفرینی مرکزآموزش مدیریت دولتی برای اثربخش کردن ماموریتهای آموزشی آینده

در ادامه دکتر زهرا احمدی پور رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی به ارائه مطالب خود پرداختند و نخست به فراز و فرودهای 50 سال آموزش مدیریت دولتی در کشور از هنگام تاسیس آن در سال 1348 تا امروز پرداخت، و تداوم فعالیت این مرکز را نشانه ای برای اهمیت قائل شدن برای آموزش مدیریت دولتی قلمداد کرد.

دکتر احمدی پور گفت: آموزش هدفمند و نیرو‌های متخصص و متعهد می‌تواند حیات سازمانی را به بلوغ و رشد برساند به شرط آنکه مراکز بازآفرینی شوند و از آموزش‌های دقیق مستمر و  فراگیر غفلت نشود. ایشان  مأموریت اصلی مرکز آموزش مدیریت دولتی در دوره جدید فعالیت توسعه دانش تخصصی مدیران و افزایش مهارت‌های عملی آنان است و این مهم، بخش باارزشی را از زنجیره فرآیند مدیریتی کشور تشکیل می‌دهد.

ایشان مهمترین هدف مرکز را  بالا بردن قدرت تدبیر مدیریتی دانست تا در هر شرایط بتوان تهدیدهای دشمنان که عرصه خدمات رسانی دولتی را هدف قرار داده را تدبیر و آن را به فرصت تبدیل کرد.

دکتر احمدی پور پس از بیان این مقدمه به بیان بحث تخصصی خود در مورد نقش راهبرد بازآفرینی و تاب آوری در چرخه حیات سازمانی مرکز آموزش مدیریت دولتی پرداختند.

مسئولان می بایست چونان ریل برای قطار مردم باشند

در ادامه سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. آقازاده در بخشی از سخنان خود گفت: تربیت و رفتار مردم یک کشور منبعث از رفتار و عملکرد مدیران است و مسئولان و مدیران مانند ریل و مردم مثل قطارهستند و برگزاری این همایش باید با انتقال مسائل کاربردی و تخصصی و به دور از گرایش‌های سیاسی دنبال شود که اکنون این فرصت در دولت تدبیر و امید فراهم شده است.

وی افزود: اگر در کشور درست ریل گذاری شود مردم به درستی راه خود را خواهند رفت و در مجموع عملکرد جامعه مثبت خواهد بود و آموزش نقش موثری در عملکرد دارد که می‌تواند نتیجه رضایتمندی مردم باشد.

وی همچنین متذکر شد: علاوه بر تربیت و آموزش نیروی انسانی، تأمین تجهیزات لازم نیز در دستگاه‌های اجرایی ضرورت دارد که باید برای آن نیز برنامه ریزی کرد

 

ارائه مقاله های علمی برگزیده

اما بخش اصلی و محوری همایش امروز به ارائه 7 مقاله علمی توسط اساتید برجسته در زمینه خط مشی گذاری اختصاص یافت که در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ارائه گردید.

مقاله نخست با عنوان «نیاز سنجی آموزشی برای توانمندسازی مدیران و کارکنان سازمان های دولتی» توسط دکتر حسین خنیفر ارائه گردید. سپس دکتر داود حسین پور مقاله ای با عنوان «رویکردها و مبانی نظری آموزش مطلوب مدیران و کارکنان سازمان های دولتی» را برای حضار قرائت کرد و در نهایت دکتر میرعلی سیدنقوی مقاله خود با عنوان «آسیب شناسی سبک های رایج آموزشی مدیران و کارکنان سازمان های دولتی» را ارائه کرد.

در بعد از ظهر همایش نیز چهار مقاله دیگر ارائه شد از جمله «تجربه خط مشی های آموزشی در سازمان های دولتی و خصوصی» دکتر محمدعلی بابایی  زکلیلی، «طراحی سیستم ارزشیابی عملکرد برنامه های آموزشی مدیران و کارکنان سازمان های دولتی» توسط دکتر پورعزت، «طراحی سیستم آموزشی و مقررات گذاری برای بهبود مهارت های مدیران و کارکنان سازمان های دولتی» توسط دکتر احد رضائیان و در پایان نیز «مطالعه تطبیقی خط مشی های آموزشی کشورهای منتخب برای آموزش مدیران و کارکنان سازمان های دولتی» ارائه شد.

 

برنامه های آتی

در ادامه همایش امروز در اراک چهار همایش دیگر نیز در ۴ استان مختلف (تهران، قزوین، مازندران و فارس) برگزار خواهد شد و نهایتاً در آذر ماه نیز فروم بین المللی کنگره با مشارکت موسسه علوم اداری بلژیک برگزار خواهد شد که شرح جزییات و برنامه ها در سایت مرکز آموزش مدیریت دولتیhttps://www.smtc.ac.irو پورتال کنگره بین المللیhttp://conference.smtc.ac.ir  ارائه شده است.

نظرات
آخرین اخبار