اقتدارگرایی نوین در فضای فرهنگی کُردی | فراتاب
کد خبر: 9313
تاریخ انتشار: 20 تیر 1398 - 21:20
عطااله قادری

 فراتاب – گروه فرهنگی: برگزاری کنگره مشاهیر کُرد و انتخاب 30 فعال برجسته کُرد و قدردانی از آنها و بخصوص بازگشت استاد مظهر خالقی پس از 38 سال به ایران و شهر سنندج بی شک مهمترین تحول خبری و فرهنگی در ماههای اخیر بوده است، مساله ای که در فضای مجازی یک دو قطبی موفق و مخالف ایجاد کرد، نوشتار پیش رو توسط آقای عطااله قادری از فعالان رسانه ای و فرهنگی و مدیر سابق شبکه سحر کُردی ارسال شده است که با دیدی انتقادی به کنگره مشاهیر کُرد و نیز کارنامه هنری و اجرایی مظهر خالقی نوشته شده است:

هرگونه رفتاری که با چشمداشت‌های جامعه یا گروه معینی در داخل جامعه تطبیق نداشته باشد. انحراف نامیده می‌شود. (بروس کوشن)

آیا انحرافی که در رفتار نخبگان رخ داده، ممکن است که مردم در مقابل آن انحراف عکس‌العمل نشان داده باشند؟ واقعیت انکارناپذیر سالهای گذشته این است که فعالیت گسترده‌ی نهادهای مدنی و اجتماعی در مناطق کردنشین بر بسیاری از حوادث و بحران‌‎های سیاسی و اجتماعی منطقه فائق آمده و به لطف دنیای مجازی و توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی مردم مناطق کردنشین از نخبگان و روشنفکران و احزاب سیاسی کوی سبقت ربوده و مردم را در قالب کمپین‌ها، هشتک‎ها و ... مسیر تحولات را نه آنگونه که متولیان امور و یا روشنفکران در معاملات سیاسی و زد و بندهایی که باب دل سیاسیون است رقم بزنند تغییر داده یا حداقل توانسته‌اند منویات و مطالبات مردم را به گوش طرفین برسانند.

مَخلص کلام اینکه مردم به وسیله‌ی رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی در این مدت برگزاری کنگره‌ی مشاهیر کُرد، به خوبی قدرت خود را به نمایش گذاشتند، اقتدارگرایی در هر سمت و سویی مورد نکوهش است، لیکن در کردستان تنها یک گفتمان وجود دارد و غیر از آن گفتمان دیگران به اقتدارگرایی و فحاشی و هتاکی متهم است.

فعالین اجتماعی و سیاسی و برخی روزنامه‌نگاران - البته یک طیف خاص تفکر سیاسی در کردستان به صرف جانبداری از عملکرد مسئولین اداری استان - هر نوع صدای مخالف را با الفاظ قابل انتقاد و گاه اهانت آمیز مورد خطاب قرار دادند. یعنی مردم کردستان، اقتدار مسئولین دولتی و جریان‌های سیاسی اقتدارگرا را تا به امروز تحمل کرده و اینک چشم روشنی این مردم شریف تحمل کردن روشنفکران اقتدارگرا است!

من در این مقاله قصد جسارت یا خدایی ناکرده هیچگونه قضاوتی در مورد برگزاری کنگره‌ی مشاهیر کُرد را ندارم، هرچند که حرف برای گفتن زیاد است. اما خطاب من به دوستان اهل قلم و روشنفکرانی است که در این سالها بویژه در حوزه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی داعیه‌ی تکثرگرایی و نقد و شفافیت و اطلاع رسانی به مردم بوده‌اند.

هنرمندان و نخبگان فرهنگی، اقتصادی، علمی و اجتماعی و سیاسی از سرمایه‌های ارزشمند جامعه انسانی است و کُردها به نیکی ثابت کرده‌اند امروز اگر جریانی و حزبی سیاسی توانسته در مقابل تهاجمات ناجوانمردانه‌ای که از سوی صدام حسین‌ها و ... بر کردها روا داشته‌ اند اگر سرمایه انسانی و کاریزمایی رهبران و قدرشناسی مردم نبود امروز دیگر نه زبان کُردی بود و نه فرهنگی و نه لباسی! جنبش سیاسی مردم کردستان عراق با نام خاندان بارزانی کلید خورده و دوام پیدا کرده و به نسل امروز رسیده و در ترکیه نیز از خاندان بدرخان‌ها شروع شده تا یلمازگونای و امروز به نسل دمیرتاش رسیده است.

پس شکی در این مهم نیست که مردم کُرد قدردان فرزندان خویش بوده و هستند. روشنفکران جامعه‌ی ما انتظار دارند همه را نقد کنند، لیکن اگر در فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی در قالب ادبیات شفاهی کوچه و بازار که چندی پیش یکی از همین مجریان صدا و سیمای سنندج بکار برد و همه‌ی عزیزان قلم به دست در راستای تطهیر ایشان از هیچ کوششی دریغ نکردند، مردم از جمع قریب 30 نفر از مشاهیری که نامزد تقدیر استانداری کردستان و ارشاد اسلامی استان بودند تنها از ظن و گمان خویش یک خواننده و هنرمند را کمی نوازش چه مثبت و چه منفی بیشتر دادند، چرا که مردم بدلیل عدم شناخت کافی از گذشته و زندگی سیاسی و اجتماعی این هنرمند مشهور و توانا تا سال 57 او را اسطوره می‌پنداشتند. و بسیاری با نوستالژی آهنگهای ایشان بزرگ شدند، عاشق شدند و ... زندگی کردند.

این هنرمند بزرگ که فامیل نسبی ابراهیم احمد پدر معنوی اتحادیه میهنی، و مام جلال هستند رهبر اتحادیه میهنی که 8 سال رئیس جمهور عراق بوده، چندین سال است دارای مدیریت مرکز انستیتو فرهنگی کردستان در شهر سلیمانیه است و سالانه بودجه‌ی چشمگیری هم دارد. بهتر است مردم بدانند این هنرمند بزرگ با مدیریت این مرکز فرهنگی چه خدماتی به هنرمندانی چون اسماعیل صابور رحمتی و امثالهم ارائه داده‌اند؟ البته جز چندین آلبوم در حد جمع‌آوری آهنگهای هنرمندان و خواننده بزرگ چون علی مردان، طاهر توفیق و حسن زیرک در حدی بسیار ابتدایی و غیرحرفه‌ای کار دیگری صورت گرفته است؟ در طول این چند سال عمر این مرکز فرهنگی با مدیریت خواننده‌ی شهیر و بزرگی چون خالقی کدام گردهمایی، فستیوال و سمینار علمی موسیقیایی برای موسیقی کردستان ایران برگزار شده است؟

دوستان روشنفکر و قلم به دست طیف خاص سیاسی اقتدارگرای حاکم بر جان و مال مردم که خود را هم اپوزیسیون می نامند امروز روزی است که مردم نیز حق دارند نخبگان خویش را نقد کنند و مورد پرسش قرار دهند. فراموش نکنید چرا از بین 30 نفر نامزد تجلیل شده تنها یک نفر تا این اندازه حساسیت ایجاد کرد؟ چرا نمی‌خواهیم به مردم حق بدهیم.

این مردم همان مردمی هستند که تا دیروز تابع شما بودند مردمانی شریف بودند و امروز در فضای مجازی یک هنرمند نامدار و شهیر را نقد کردند اقتدارگرا شدند؟

لازم به ذکر است که کنگره مشاهیر کرد برخلاف تبلیغات یکجانبه مسئولین و شمایان نه تنها نخستین و اولین نبود، بلکه آخرین بوده است. اولین کنگره عظیم بزرگداشت مفاخر این ملت کنگره مولوی کُرد در سقز بود و دهها کنگره و بزرگداشت و تجلیل از مفاخر و نامداران کرد برگزار شده است و حداقل در تهران پایتخت جمهوری اسلامی مرکز انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، از 7 نفر از بزرگان کُرد تجلیل بعمل آورده و کتابهایشان هم چاپ شده است از ماموستا هژار گرفته تا ابراهیم خان یونسی که آن زمان در قید حیات بودند.

لیکن مردم به کتمان کردن دیگران و غلو کردن مسئولین اداری استان عادت کردند، اما این حرکت آنها را به فال نیک بگیریم و سعی کنیم حداقل با مردم خودمان صادق باشیم.

 

نویسنده: عطااله قادری فعال فرهنگی و مدیر سابق شبکه سحر کُردی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

دیدگاههای منتشر شده لزوماً دیدگاه فراتاب نیست

نظرات
آخرین اخبار