کد خبر: 9302
تاریخ انتشار: 17 تیر 1398 - 14:08
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال فراتاب تاکید کرد:
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز دوشنبه برگزار شد.

به گزارش فراتاب، در این نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی در وزارت امور خارجه برگزار شد، سید عباس موسوی سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ به سوال فراتاب در مورد پایبند بودن بودن چین و روسیه به تعهدات برجامی خود،‌با تاکید بر تصمیم گیری ایران براساس منافع ملی خود گفت که ایران به هیچ کشوری امید نبسته است.

موسوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری امید نبسته ،‌چه کشورهای دوست مانند انند روسیه و چین و چه کشورهای اروپایی. آنچه که مهم است عمل به تعهداتی که ذیل برجام پذیرفته‌اند. روسیه و چین عضو برجام هستند و نامه رئیس‌جمهور به سران کشورهای برجام، شامل این دو کشور هم می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد صحبت هایی مبنی بر تبدیل شدن ایران به کارت بازی روسیه و چین در مواجه بع غرب گفت: نه ایران به کشوری دل بسته و نه اجازه می‌دهد کارت بازی دیگران شود و ایران براساس منافع ملی و امنیت ملی خود تصمیمات مستقلانه‌ای را می‌گیرد.

موسوی درباره آخرین وضعیت پیگیری‌های ایران از دو نفتکش توقیف شده ایران توسط عربستان و انگلیس خاطرنشان کرد: نفتکشی که در عربستان است، مشکل فنی پیدا کرده و درخواست کمک کرده بود که به یکی از بنادر عربستان برده شده بود. این کار نیازمند پیگیری‌های حقوقی و فنی است و وزارت امور خارجه هم پیگیر آن است. در خصوص نفتکشی که حامل نفت خام ایران بوده است، اقدامات سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک ما ادامه دارد.

وی ادامه داد: دو بار سفیر انگلیس را خواسته‌ایم. با برخی دیگر از دیپلمات‌های اروپایی دیگر در این موضوع مشورت کرده‌ایم و هر گونه اسناد و مدارک لازم را به دوستانی که پیگیری می‌کنند، ارائه داده شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مقصد سفر این نفتکش را نمی دانم، ولی مقصد آن سوریه نبوده است، ابراز داشت: این نفتکش سوپر تانکر است و هیچکدام از بنادر سوریه چنین گنجایشی برای پهلوگیری ندارد. این سوپر تانکر به گونه‌ای است که حتی قابل عبور از کانال سوئز نبوده است. ما از دولت انگلیس می‌خواهیم این نفتکش را آزاد کند و این راهزنی دریایی که موجب افزایش تنش می‌شود، را نمی‌پذیریم و هشدارهای لازم را داده‌ایم.

 

 

مذاکره جدیدی در کار نخواهد بود

موسوی درباره توافق روحانی و مکرون برای زمینه شکل‌گیری مذاکرات بیان کرد: بحث مذاکره جدیدی مطرح نیست. برجام در قالب گروه ۱+۵ و بعد ۱+۴ ادامه داشته است. بحث درباره نحوه اجرای توافق هسته‌ای است و قرار نیست درباره موضوع جدیدی صحبت کنیم. همانطور که عراقچی گفت برجام پرونده بسته‌ای است که نه کلمه‌ای به آن اضافه و نه کلمه‌ای از آن کاسته می‌شود.
وی افزود: از تلاش دولت‌ها برای حفظ برجام و اجرای تعهدات ایران قدردانی می‌کنیم ولی آنها این کار را باید زودتر نسبت به کشورهایی که تخلفات دارند، انجام می‌دادند. آمریکا با خروج از برجام نقض آشکار انجام داد و آنها سپس از ایران خواستند که در برجام باقی بماند و ۱۱ حوزه را متعهد شدند که انجام دهند. اگر کاری انجام دهند در حوزه تعهداتشان است.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه اگر آمریکا خواهان بازگشت به برجام است، باید فوراً از تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی بردارند، یادآور شد: آنها باید به تعهدشان انجام دهند و اگر انجام دادند می‌توانند در کمیسیون مشترک برجام شرکت کنند.
موسوی درباره واکنش کشورهای اروپایی از گام دوم ایران بیان کرد: ایران حق دارد نسبت به بی‌عملی اروپا واکنش نشان دهد و این واکنش هم منطقی، حقوقی و براساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام بوده است. ما آنها را با توجه به بی عملی‌شان را در جایگاهی نمی‌دانیم که واکنش نشان دهند. اگر نگران هستند باید زودتر و پیش‌تر نگران بوده و جلوی تخلف آمریکا را می‌گرفتند تا از توافق خارج نشوند یا به تعهداتی که قول داده بودند، عمل می‌کردند.

 

اقدام تقابلی خود را در کاهش تعهداتمان در برجام شروع کرده‌ایم

موسوی درباره بی‌عملی اروپا در برجام و واکنش آنها نسبت به کاهش تعهدات ایران اظهار داشت: ما اقدام تقابلی خود را در کاهش تعهداتمان در برجام شروع کرده‌ایم و گفته‌ایم که میان حقوق و تکالیف ما در برجام با خروج آمریکا از برجام و بی‌عملی اروپایی‌ها تناسبی وجود ندارد. تصمیم گام به گام در برجام تصمیم نظام است و متناسب با امنیت ملی و منافع کشور انجام می‌شود و وزارت امور خارجه هم تابع تصمیمات نظام است.

وی درباره حضور یک هیأت از طالبان در ایران و نقش ایران در مذاکرات صلح افغانستان تصریح کرد: ایران به عنوان یک بازیگر فعال در منطقه به دنبال صلح و ثبات است. از سوی دیگر یکی از مهمترین کانون‌های بی‌ثباتی افغانستان است که تهدیدات زیادی در آنجا وجود دارد. داعش را به آن کشور کوچ داده‌اند که یک تهدید منطقه‌ای و بین‌المللی است. ایران هم با دولت افغانستان و هم کشورهایی که می‌توانند در استقرار صلح و ثبات در این کشور کمک کنند، ارتباط دارد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: لازم است به سابقه کشورهایی که با گروه‌های فعال در افغانستان مذاکره می‌کنند، نگاه شود که تا چه اندازه در راستای صلح و امنیت عمل کرده‌اند. الزاماً هرکس فعال است نیت صلح و ثبات ندارد. ایران کشوری است که همواره در جهت صلح و ثبات کمک کرده است.

 

ادغام حشد الشعبی تصمیم داخلی عراق است

وی درباره دستور اخیر نخست‌وزیر عراق برای ادغام حشدالشعبی در ارتش این کشور که از سوی برخی رسانه‌های غربی ضربه‌ای به ایران تعبیر شد، خاطرنشان کرد: ادغام به آن معنا نیست، در واقع سازماندهی مجدد است. این اقدام یک تصمیم داخلی دولت عراق است و جمهوری اسلامی ایران هم به دولت این کشور، هم به نیروهای مردمی و هم به نیروهای مسلح عراق که در این مدت خالصانه و شجاعانه در مقابل تروریسم ایستادگی کردند و تا حدود زیادی آنها را شکست دادند و از خاک خودشان بیرون کردند، احترام زیادی قائل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما به تصمیم‌هایی که توسط دولت عراق در داخل این کشور گرفته می‌شود احترام می‌گذاریم و این مساله را یک مساله داخلی می‌دانیم.

موسوی با بیان اینکه احترام ویژه‌ای برای نیروهای مردمی در کنار نیروهای مسلحی که در عراق هستند قائل هستیم، گفت: معتقدیم که هیچ گاه نباید نقش آنها در مبارزه با تروریسم کمرنگ شمرده یا نادیده گرفته‌شود.

 

گزارش از محمد حسن گودرزی – فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار