رونمایی از دیوان جهان‌آرا خانم (پاوه‌ای) | فراتاب
کد خبر: 9291
تاریخ انتشار: 16 تیر 1398 - 16:46
در شهرستان پاوه روی داد:

فراتاب - گروه ادبی: طی برگزاری همایشی توسط انجمن ادبی تریفه در شهرستان پاوه از "دیوان جهان آرا خانم" با حضور مسئولان و علاقمندان رونمایی شد.

دیوان اشعار وی شامل ده بخش مختلف از جمله زندگینامه و اشعار او است. متاسفانه بسیاری از اشعار جهان آرا خانم به مانند تنی چند از شعرای دیگر در منطقه به دلایل مختلف از جمله عدم انتشار و ثبت آنها در زمان خود دیگر در دسترس علاقمندان شعر کلاسیک کُردی قرار ندارد. در نتیجه در دیوان مذکور  «عدنان مرادی» به عنوان گردآوری کننده کوشیده است اشعار باقیمانده را هرچند در حجم ورق کم، اما به عنوان یک کتاب منتشر نماید که در جای خود قابل تقدیر است.

زندگینامه جهان آرا خانم
جهان آرا خانم (۱۸۵۹- ۱۹۱۱) از زنان نویسنده و شاعر برجسته در دوره خود است که به زبان کُردی گورانی (زبان ادبی دوره مذکور) شعر می‌سروده است.
«قیبله‌م ده‌ماخم» و «هجران بار توم» از مشهورترین اشعار جهان آرا خانم است که عمدتا با مضامینی عاطفی و عاشقانه متاثر از تجارب تلخ و شیرین زندگی زناشویی‌اش نخست با علی‌اکبرخان شرف الملک اردلان و سپس حبیب‌الله خان جاف بوده است.
لازم به ذکر است که آقاعنایت جوانرودی (صارم السلطان) برادرزاده جهان‌آرا خانم است که وی نیز چون عمه‌اش از شعرای بنام و دارای اثر به دو زبان کُردی و فارسی و نیز از رهبران سیاسی کُرد در منطقه اورامانات و جوانرود بوده است که حدفاصل سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۰ به همراه تنی چند از دیگر سران عشایر کُرد در زندان رضاشاه واقع در اصفهان در حبس بوده است.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار