نشاندن نشان افتخار توسط «داوود کُرد» بر سینه «شوالیه آواز» | فراتاب
کد خبر: 9283
تاریخ انتشار: 15 تیر 1398 - 16:34
در کنگره «مشاهیر کُرد» صورت گرفت:

فراتاب- نشاندن نشان افتخار توسط «داوود کُرد» بر سینه «شوالیه آواز» ایران در آیین اختتامیه کنگره «مشاهیر کُرد» از جمله صحنه های دلچسبی بود که تا سال های سال در ذهن همگان ثبت خواهد شد.

پس از چند روز تب و تاب در سنندج به بهانه برگزاری کنگره «مشاهیر کُرد» به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی استان کردستان در شهر زیبای سنندج، آیین اختتامیه این مراسم شامگاه روز چهارشنبه با تجلیل از 30 نفر از مشاهیر کُرد پایان یافت.

با پایان یافتن این کنگره این سوال پیش می آید که روند برگزاری کنگره در آینده چند سالانه خواهد بود؟

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این کنگره در سال های بعد به طور حتم برگزار خواهد شد، اطلاع رسانی دقیق تر در خصوص اینکه این رویداد چند سال یک بار برگزار خواهد شد را به آینده موکول کرد.

«جلال قلعه شاخانی» در تشریح نحوه چینش و انتخاب 30 تن از مشاهیر کرد از میان خیل عظیم مشاهیر گفت: دانشگاه کردستان رئیس کمیته علمی این کنگره بود و در 6 گروه هنر، زبان و ادبیات کردی، پزشکی، علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی و کشاورزی، نامداران و بزرگان کردی را برابر شاخص های 20 گانه ای که وجود داشت انتخاب کردند.

وی با اشاره به تعداد بالای مفاخر و بزرگان کرد در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری اظهار کرد: در هر حوزه ای 50 تا 100 نفر به عنوان کاندایداهای مختلف و در نهایت در هر حوزه 4 تا 5 نفر که در مجموع 30 نفر در این 6 محور مشخص شدند.

وی با اشاره به غنی بودن مناطق کردنشین در زمینه نیروی انسانی اذعان داشت: در مناطق کردنشین به حدی افراد نامدار و شهیر وجود دارد که صد کنگره هم نمی تواند از آنها تجلیل کند این امر، غنی بودن کردنشین را در این زمینه نیروی انسانی می رساند اما امیدواریم دوره های بعدی کنگره بتوانیم هم از تعداد بیشتر و هم منظم تر بتوانیم برگزار کنیم.

«قلعه شاخانی» در پاسخ به این سوال که چرا برخی از بزرگان کُرد با وجود دعوت به این کنگره حضور ندارند، این گونه پاسخ داد: برخی از آنها همچون «بختیار علی» به علت مشکلات شخصی قادر به حضور در کنگره نبودند و قرار بود به صورت تصویری با این کنگره در ارتباط باشند که متاسفانه میسر نشد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص دلیل عدم حضور چند تن دیگر از بزرگان در این کنگره ترجیح داد که جانب سکوت را رعایت کند.

بغض از سر دلتنگی استاد «مظهر خالقی» بر روی سن، نشاندن نشان افتخار توسط استاد «مظهر خالقی» بر سینه «شهرام ناظریان»، مصافحه و روبوسی «کوردستان موکریانی» با استاد «مظهر خالقی» و حضور بدون حجاب وی در هنگام دریافت تندیس به عنوان یکی از مشاهیر منتخب در این کنگره، از حواشی این مراسم بود که در نوع خود جالب و بی سابقه بود.

در نهایت، آنچه که این کنگره را ارزشمند ساخت حضور استادان و مفاخر بزرگ در یک قاب بود، فریم هایی که عکاسان با به تصویر کشیدن این صحنه های ناب و تکرار نشدنی، آنها را تا همیشه جاوادنه کردند. 

«میکائیل اصلان» هنرمند و موزیسین، «نزند بگیخانی» شاعر و نویسنده، «کلیم‌الله توحدی» پژوهشگر و نویسنده، «مظهر خالقی» خواننده و هنرمند، «هادی ضیاءالدینی» مجسمه‌ساز و نقاش، «بیژن ذوالفقارنسب» مربی فوتبال، «کیانوش رستمی» وزنه‌بردار، «قطب‌الدین صادقی»، استاد دانشگاه، نویسنده، فیلمنامه‌نویس، کارگردان، «محمدعلی سلطانی» کردپژوه، «اسعد شیخ‌الاسلامی» فعال حوزه علوم دینی، «بختیار علی» نویسنده، «انور قره‌داغی» خواننده و موسیقی‌دان، «محمدعلی قره‌داغی» پژوهشگر، «کیهان کلهر» نوازنده و موزیسین، «علی‌اکبر مرادی» موزیسین، «نصرت‌الله معین وزیری» نویسنده، «کردستان موکریانی» شاعر و نویسنده، «عزالدین مصطفی‌رسول» سیاستمدار، «معصوم علی معصوم» جراح و متخصص قلب، «شهرام ناظری» خواننده و موزیسین، «لطیف هلمت» شاعر و نویسنده، «عثمان هورامی» خواننده، «میشل لیزنبرگ» کُردشناس و «ملاحیدر مصطفوی» عالم دینی از جمله کسانی بودند که به عنوان مشاهیر کُرد منتخب در این کنگره مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

 

نظرات
آخرین اخبار