«کنگره مشاهیر کرد» یک حرکت عظیم فرهنگی است | فراتاب
کد خبر: 9279
تاریخ انتشار: 15 تیر 1398 - 11:28
استاد «مظهر خالقی»:

فراتاب- استاد «مظهر خالقی» که پس از حدود 4 دهه دوری به وطن بازگشت در آیین اختتامیه «کنگره مشاهیر کرد» گفت: امروز افتخار می کنم در میان کسانی هستم که آنها را جست و جو می کردم و سال هاست صدایشان را بیرون از شهر و دیارم گوش می کردم.

«مظهر خالقی»  گفت: افکار با هم زیستن و همدیگر را قبول کردن، رسمی است که پروردگار بنا نهاده است. ما همه آفریده الهی هستیم و ما باید این را قبول کنیم تا خدا از ما نرنجد.

وی با بیان اینکه امروز واقعا افتخار می کنم در میان کسانی هستیم که آنها را جست و جو می کردم و سال هاست صدایشان را بیرون از شهر و دیارم گوش می کنم، افزود: اکنون شاهدیم که آوازه هنر همان طور که لازم بود بلند شده است

استاد شهیر موسیقی کردی با اشاره به اینکه فولکلور خود ریشه و اساس زندگی کردن با همدیگر است، اظهار کرد: فرهنگ همان قوانینی است که انسان ها خودشان درست کرده اند تا با هم زندگی کنند اگر مشکلی باشد چیزهای اضافه ای است که کدخدایان خود وارد فرهنگ کرده اند.

«مظهر خالقی» اذعان داشت: به علت مشکلات نتوانستم یک خواننده همیشگی باشم اما آرزو می کردم که امروز هم یک خواننده بودم چرا که موسیقی سه بعد انسانی دارد.

وی گفت:  کلام، تاریخ و گذشته و آوایی که در درون انسان بر اساس موقعیت ایجاد می شود ابعاد انسانی موسیقی هستند که همه در لابلای یک ملودی از حنجره خارج می شود.

«خالقی» در ادامه افزود: اینجا سنندج شهر و زادگاه من است و به آن افتخار می کنم. من شهرم را با مستوره اردلان و آیت الله مردوخ می شناسم مفاخری که به ما آموختند اهل علم و فرهنگ باشیم.

وی با نام بردن از کنگره مشاهیر کرد به عنوان بک حرکت فرهنگی گفت: پیام این حرکت فرهنگی را از طریق دانشگاه کردستان دریافت کردم و خیلی زود آشکار شد که یک حرکت عظیم فرهنگی است و اولین پشتیبانش نیز استاندار کردستان است.

«خالقی» افزود: افتخارم این است که برای اولین بار پس از سالهای طولانی دوری که به وطن برگشتم و با این حرکت فرهنگی مواجه شدم. از این حرکت فرهنگی که آشتی، انسان دوستی و پرورش جامعه ای فرهنگ دوست را به دنبال دارد، تشکر می کنم.

 

 

نظرات
آخرین اخبار