اولین کنفرانس بین المللی ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام | فراتاب
کد خبر: 9262
تاریخ انتشار: 7 تیر 1398 - 09:57
با حضور شخصیت های علمی و مذهبی برجسته جهان اسلام برگزار شد:

فراتاب - گروه سیاسی: نخستین کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز»، امروز با حضور شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و دانشگاهی به میزبانی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد

در این کنفرانس یک‌روزه اندیشمندان اسلامی، نخبگان دانشگاهی و صاحب‌نظران داخلی و خارجی حضور یافته و پیرامون مباحث نهادینه‌سازی فرهنگ انسجام و همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان اسلام به بحث و تبادل نظر پرداختند.

چالش‌های فراروی تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، راهبردها و راهکارهای تحقق این همزیستی و مبانی اصول و جایگاه همزیستی مسالمت‌آمیز در آموزه‌های اسلامی از جمله محورها و اهداف این کنفرانس بود.

این نشست بین‌المللی که با حضور شخصیت‌های مذهبی جهان اسلام، از جمله مولوی عبدالحمید و شخصیت‌های دانشگاهی و سیاسی کشور در حال برگزاری است، با توجه به شرایط کنونی جهان، اهداف متعددی را با نگاه تقویت و بازشناسی همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان اسلام مورد نظر قرار داد. در این کنفرانس اندیشمندان، دانشگاهیان و روحانیون اسلامی با ارائه مقالاتی به شناخت بیشتر مبانی نظری وحدت‌گرا در همزیستی مسالمت‌آمیز مبادرت کردند.

همچنین بازشناسی ظرفیت‌های نظری اندیشمندان وحدت‌گرای اسلامی و هم‌شناسی و درک متقابل متفکران جهان اسلام از یکدیگر وهم‌چنین شناخت عوامل واگرا و نقش آن در عدم تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز به‌صورت جدی مورد توجه حاضران و مدعوین کنفرانس قرار گرفت.

بررسی جایگاه تسامح، مدارا و صلح در آموزه‌های اسلامی و جایگاه حقوق بشر به‌ویژه حق بر متفاوت بودن در آموزه‌های اسلامی نیز در این کنفرانس مورد بازشناسی و بررسی قرار گرفت.

در این کنفرانس بیش از یکصد میهمان داخلی و خارجی شرکت کردند و علاوه بر میهمانان داخلی، اندیشمندانی از کشورهای اسلامی آسیایی، شبه قاره هند، آسیای میانه و قفقاز و کشورهای عربی به کنفرانس دعوت شده‌اند که در نشست‌های مختلف به بررسی موضوعات پیش بینی شده پرداختند.

مشارکت مرکز گفتمان صلح برای همه

همچنین در این کنفرانس، مرکز گفتمان صلح برای همه مشارکت فعالی داشت دکتر حمید حشمدار مدیرعامل این مرکز از جمله افراد مدعو در این کنفرانس بود همچنین این مرکز تولیدات و انتشارات خود از جمله نخستین شماره ماهنامه «صلح برای همه» را در حاشیه این همایش در اختیار اساتید، پژوهشگران و علاقمندان حوزه صلح قرار داد.

 

 

 

قطعنامهءکنفرانس بین المللی ظرفیت های راهبردي آموزه هاي اسلام در تحقق همزيستي مسالمت آميز

مقدمه:

بسم اله الرحمن الرحیم

قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ. 

بگوييد به خدا و آنچه ابراهيم اسماعيل اسحاق يعقوب واخلاف آنان نازل شده و آنچه به موسى و عيسى وحى شده و آنچه به سايرا نبياءاز پروردگارشان رسيده، به همگی باورمندیم و ميان هيچ يك از آنان فرقى نمى گذاريم . سوره بقره آیهء 136

در واپسین لحظات تجربهء ارزشمند نخستین کنفرانس بین المللی ظرفیت های راهبردی آموزه های اسلام  درتحقق همزیستی مسالمت آمیز هستیم، افتخار همنشینی با فرهیختگان و اندیشمندانی که خزانه های رشد وتعالی جوامع اسلامی هستند، شرف واعتباری ویژه به این کنفرانس بخشیده ولذا شایان اظهارخرسندی و تقدیر و تشکر است.

در برهه ی از زمان و مکان به سر می بریم که توجهات جهانی معطوف به آنها است.از این نظر که خاورمیانه خاستگاه تاریخی ادیان ابراهیمی و مهد فلسفه وتمدن توحیدی است و در بطن ومتن تاریخ،  چشمهء جوشان معرفتی فرا زمانی و فرازمینی بوده و هست و به تبع آن ثابت کرده ظرفیت های منحصر به فردی در هدایت انسان از ژرفنای تیرگی جهالت وعداوت به افق های روشن تقوا وتعالی برای تمام عصر ها و نسل ها را دارا است.

اینک که فتنه و بحران اخلاق دنیا را درچمبرهء خود گرفته، توجهات بیش از پیش معطوف به مکمل ومتمم تمامی ادیان الهی یعنی اسلام گردیده است . اسلامی که انسان را همواره و امروز بیش از پیش،  به رجعت بسوی ذات پاک خویش فرامی خواند.

امروز در جهانی که نیروهای طاغوتی خود ومنافعشان را در مرکز جهان هستی می شمارند، در حال مجادله برای دنیائی عاری از ظلم و بی عدالتی ،توسعه طلبی و خشونت گرائی هستیم. دولت های مداخله جوی بیگانه، همواره درجدال با اسلام و تعالیم رهائی بخش آن از قید و بند های تمامیت خواهی و استیلا جوئی آنها هستند. آنها نگرانند تا مبادا روح اخوت و برادری و برابری که اسلام درکالبد انسان می دمد اورا بی نیاز از ستیزه جوئی و به تبع آن  خرید جنگ افزارهای  تولیدی این قدرت ها سازد.

مع الوصف تلاشهای مذبوحانهء  آنان برای ممانعت از توسعهء روز افزون حوزهء نفوذ ومحبوبیت اسلام هرچند ضربات سختی برپیکرهء مظلوم اسلام حقیقی زد،اما باعث رشد و پویا تر شدن آن گردید. پروژهء آمریکائی- صهیونیستی فتنه تکفیری ها در منطقه شامات؛ ضمن مستهلک سازی قسمتی از ظرفیت عظیم مسلمانان، سعی نمود موج اسلام هراسی را نه تنها در میان ملت های مسلمان بلکه در کل جهان بشدت گسترش  دهد و اسلام را مترداف با خشونت و تروریسم  وانمودسازد.

جبههء متحد ضد اسلامی غرب که خود مولد هرنوع نرم افزار و سخت افزار جنگ و ستیز اند، برای دور کردن خطر اسلام  از محدوده های تحت نفوذشان در تکاپو هستند،اما نیک می دانند که  اسلام ناب محمدی به گواهی تاریخ،  دین رحمت و عطوفت وصلح وهمزیستی است. آنها  پروژه های عدیده ئی جهت مخدوش کردن چهرهء رحمانی اسلام و دور کردن آن از کانون توجهات همزیستی خواهانه و مسالمت طلبانه اسلامی طراحی واجرا کردند. تلقی تحجر آمیز "تکفیر مسلم" در حالی تئوریزه و ترویج شد که آموزه های اسلام حقیقی بر همزیستی و روامداری نه تنها میان امت اسلامی، بلکه بین پیروان تمامی ادیان ابراهیمی و توحیدی تاکید دارد. این درحالی بود که جبهه استکبار برای پیشبرد برنامه ها و اهداف خود به   قلب ارزش ها و هنجارهای مسلمانان و قرآن عظیم رو آورد. پروژه هایی چون خاورمیانه جدید ، معامله قرن، و حوادثی چون کودتا بر علیه دولت برآمده از اراده مردم در مصر و تونس ، جنگ در لیبی و سوریه و عراق و یمن همگی برنامه دشمنان تعالی و ترقی اسلام و مسلمین و درراستای تامین امنیت اسرائیل، این غده سرطانی در بلاد اسلامی و همچنین تامین کننده انرژی ارزان و فراوان برای اقتصاد استثماری و استعماری آنان بود.

 

همانگونه که باورمندان اسلام ناب محمدی که مبلغ همزیستی مسالمت آمیز و صلح و صفاست، تجسم عینی شجرات طیبه هستند، دشمنان این همزیستی و مسالمت و صلح و صفا که منشاء قدرت خویش را در تولید و فروش سلاح و رواج جنگ و ستیزه جوئی می بینند مصداق شجرات خبیثه اند. رشتهء خصومت آنها و سعی باطلشان در تخدیش چهرهء صلح طلب اسلام  که  احترام به دگر اندیشی و دگر اندیشان را همواره توصیه نموده است به چهرهء غیرواقعی ومتضاد از آن،  ریشه ئی به درازای عمر اسلام دارد. روزی که مسلمانان مجبور به اولین هجرت به مقصد حبشه شدند، اسلاف همین دشمنان قسم خورده اسلام عین این تهمتها را همانروز هم به اسلام روا داشتند. اما نجاشی با  دیدن احترامی که اسلام و مسلمین به ادیان دیگر و همزیستی مسالمت آمیز قائل بودند، چهرهء حقیقی اسلام مسالمت جو را دریافت و از آن حمایت کرد.

درپایان به چند پيام اساسي برآمده از مفاد ديدگاه انديشمندان حاضر در کنفرانس اشاره مي گردد

  1. براساس نص صریح قرآن کریم و احادیث صحیح واصله از پیامبر (ص) و ائمه اسلام؛ تکفیر مسلمانان و اهل قبله حرام بوده و این امر يك اصل ابدي ولايتغير در میان مسلمان ساری و جاری است.
  2. آیه شریفه واعتصمو به حبل الله جمیعا ولا تفرقو اشاره مستقیم به وحدت میان امت اسلامی و اتحاد حول محور قرآن دارد. ما شرکت کنندگان در کنفرانس، تمامی رهبران، علماء و امت اسلامی را به داشتن وحدت عملی و سازنده برای مقابله با ترفندهای پیچیده و متراکم دشمنان فراخوانده و از حاکمان کشورهای اسلامی درخواست می شود با کنار گذاشتن اختلافات ؛ رنج و مصیبت ملت های مظلوم و مسلمان را کاسته و برای رفاه و امنیت تمامی مسلمانان اهتمام بورزند.
  3. قدس قبله گاه اول مسلمانان تا ابد جزئی از پیکره اسلام بوده و باقی خواهد ماند و هیچ قدرت استکباری خارجی یا دولت خائن منطقه ای اجازه تغییر در این معادله و هویت اسلامی را نخواهد داشت و در صورت ارتکاب چنین اشتباهی، سیلی سخت از مسلمانان غیرتمند و شجاع دریافت خواهد کرد و فرزندان برومند مسلمان با رهبری داهیانه علماء مستقل و دلسوز ، سرنوشت این میدان تعیین خواهد شد.
  4. بیداری اسلامی امر الهی و سرنوشت محتوم ملت های مسلمان است. شکست موقت و ظاهری جریان بیداری اسلامی در برخی کشورها، مایه عبرت دیگر جریانات و گروه های اسلامی خواهد بود تا با حفظ وحدت و عمل در چارچوب اسلام ناب محمدی (ص) و به دور از افراط و تفریط، دوران مجد و عظمت اسلام عزیز را احیاء خواهند کرد. در این برهه حفظ امید در میان جامعه اسلامی علی‌الخصوص جوانان؛کارویژه علماء و اساتید حوزه و دانشگاه می باشد.
  5. استکبار جهانی به سردمداری آمریکا و انگلیس و اذناب منطقه ایش اسرائیل و برخی کشورهای فاسد؛ دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمانان می باشند. بصیرت و دشمن شناسی لازمه حرکت درست و صحیح در مسیر مقابله با دشمنان است. برهمین اساس تمامی امت مسلمان را به حفظ هوشیاری و دشمن شناسی دعوت کرده و گفتگو را تنها راه حل ممکن برای کاهش تخاصمات و ذهنیت ها می دانیم و از این منظر برگزاری اين کنفرانس با محوريت دانشگاه تهران اقدامی برای تبیین تقشه راه درست و صحیح میان رهبران اسلامی است.
  6. همزیستی مسالمت آمیز بر محور آموزه های اسلام مهمترین راهبرد نجات مسلمانان و راه توسعه، پیشرفت، رفاه و امنیت جوامع اسلامی است. معتقدیم این راهبرد نقشه راه همه مسلمانان برای زندگی صلح آمیز در کنار یکدیگر است و تبیین، تبلیغ و ترویج آن وظیفه همه اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی جهان اسلام می باشد.
  7. شرکت کنندگان در این کنفرانس، توطئه جدید استکبار را بنام معامله قرن در راستای جداسازی فلسطین به عنوان پیکره اصلی دنیای اسلام تلقی و آن را بر خلاف همزیستی مسالمت آمیز می دانند. از این رو علما و اندیشمندان حاضر در کنفرانس این توطئه شوم صهیونیستی را محکوم می نمایند.

 

نظرات
آخرین اخبار