کد خبر: 926
تاریخ انتشار: 26 فروردین 1395 - 10:28
دغدغه های مشترک اردوغان و ملک سلمان:
سلمان و اردوغان وجوه اشتراک زیادی دارند. روابط نزدیک تر نظامی، سرمایه گذاری و تجاری ترکیه با عربستان سعودی می تواند نئو اسلامگرایی و رفتار غیر دموکراتیک اردوغان را تقویت کند زیرا وی به دنبال ایجاد یک ریاست جمهوری اجرایی است.

به گزارش فراتاب، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: حتی با معیارهای عجیب عربستان سعودی، سفر این هفته «سلمان بن عبدالعزیز» به ترکیه به عنوان یک لحظه کلیدی برای روابط بین دو کشور دیده می شود و رکورد جدیدی را برای پارانوئید (گونه‌ ای روان ‌گسیختگی) رقم زده است.

گروهی متشکل از 300 مقام امنیتی عربستان در تدارک زمینه های سفر پادشاه به شهر «آنکارا» فرستاده شدند. پایتخت ترکیه در ماه های اخیر هدف بمب گذاری های تروریستی قرار گرفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور داعش و کردها را مسئول آنها دانست.

تدابیر امنیتی در هتل پنج ستاره «ماریوت» اجرا شد. رسانه های محلی گزارش دادند پنجره های سوئیت 450 متر مربعی که برای پادشاه در نظر گرفته شده بود، شیشه های ضد گلوله و دیوارهایی با سیمان مقاوم در برابر بمب داشت که 10 میلیون دلار برای آن هزینه شده بود.

حدود 500 خودروی لوکس و راننده برای جابجایی همراهان پادشاه در سراسر ترکیه استخدام شده بود. پارکینگ هتل پر از مرسدس های مشکی و گروهی از راننده های آماده به کار بود. وسایل شخصی، لباس ها و مواد غذایی سلمان در یک ناوگان از هواپیماهای باری به آنکارا منتقل شده بود.

هنگامی که جلسات پادشاه در روز چهارشنبه پایان بیابد، کل این اقدامات به شهر «استانبول»، جایی که او در نشست دو روزه سازمان همکاری های اسلامی شرکت می کند، منتقل خواهد شد.

سلمان و اردوغان - که از وی به عنوان سلطان ترکیه امروزی یاد می شود که در کاخ گران قیمت خود زندگی می کند - وجوه اشتراک زیادی دارند. آنها هر دو براندازی دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را می خواهند و در مورد مقابله با تروریسم در سوریه و عراق مدام بیانیه صادر می کنند.

عربستان سعودی در حمایت از عملیات به رهبری آمریکا، جنگنده در پایگاه «اینجرلیک» ترکیه مستقر کرده است. در ماه دسامبر ریاض مدعی تشکیل ائتلاف ضد تروریسم شد و ادعا کرد در صورت لزوم در سویه سرباز مستقر می کند. گمانه زنی هایی در مورد درگیر شدن نیروهای ترکیه نیز وجود دارد، اما این نیروها به احتمال زیاد در عملیات ضد کردها شرکت می یابند.

اردوغان با عربستان سعودی در خصوص رقابت با ایران برای کسب قدرت و نفوذ منطقه ای هم عقیده است. او اخیرا در ادعایی از ایران به خاطر مجازات اعدام انتقاد کرد اما هیچگاه رژیم سعودی را پس از اجرای حکم اعدام «نمر باقر النمر» روحانی شیعه و 46 تن دیگر در ماه ژانویه مورد انتقاد قرار نداد.

اردوغان نیز مانند شاه سلمان توسط سیاستمداران اروپایی و آمریکایی و گروه های فشار به خاطر رفتارهای استبدادی و نقض گسترده حقوق انسانی و مدنی مورد انتقاد قرار گرفته است. اردوغان نیز به نوبه خود اتحادیه اروپا را به طور منظم به غیر مسئولانه عمل کردن در قبال بحران پناهندگان در ترکیه متهم می کند. هر دو رهبر - نه فقط به خاطر توافق هسته ای با ایران - از آنچه که آنها رهبری ضعیف آمریکا دانستند، انتقاد کرده اند. در نتیجه، به نظر می رسد هر دو از متحدان سنتی غربی خود فاصله گرفته باشند.

نشست سازمان کنفرانس اسلامی که قرار است به بحث در مورد تروریسم، فلسطین، و درگیری های منطقه ای از جمله یمن بپردازد، به احتمال زیاد شامل تلاش های شاه سلمان برای تجمع جهان سنی پشت سر رهبری خود نیز خواهد بود. سلمان همچنین سعی خواهد کرد اردوغان را با دولت جدید مصر تحت حمایت ارتش آشتی دهد.

اردوغان خواستار تخفیف در حکم اعدام «محمد مرسی» رئیس جمهور سابق مصر است. اتحاد این دو قدرت بزرگ اهل سنت هدف استراتژیک اصلی عربستان است.

تحلیلگران ترکیه پیش بینی کرده اند که روابط نزدیک تر نظامی، سرمایه گذاری و تجاری این کشور با عربستان سعودی می تواند نئو اسلامگرایی و رفتار غیر دموکراتیک اردوغان را تقویت کند زیرا وی به دنبال ایجاد یک ریاست جمهوری اجرایی است.

«نوری مریت» مفسر ترک گفت ترکیه در شرایط پسا عثمانی، چشم انداز سکولار طرفدار غرب به یک نقطه عطف رسیده است.

وی در روزنامه حریت نوشت: « محافل دولت فعلی در مناسبت های مختلف به متحدان خود انگ توطئه چین و حتی دشمن ترکیه را زده اند. پس این آخرین فرصت است تا آنها سر عقل بیایند و به عواقب از دست دادن همکاران و دوستان قدیمی ترکیه پی ببرند.»

منبع:جماران

نظرات
آخرین اخبار