ترامپ، اولین رئیس جمهور یک دوره ای قرن 21 خواهد شد ؟ | فراتاب
کد خبر: 9234
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1398 - 02:57
نگاهی به تلاش های حزب دموکرات برای پیروزی در انتخابات 2020
حزب دموکرات در فوریه گذشته اعلام کرده بود که در صورت برنده شدن در انتخابات 2020، اتفاقات تازه ای در سیاست خارجی این کشور رخ خواهد داد که بازگشت به توافق هسته ای با ایران (برجام) یکی از آنها است.

در طول یک ماه گذشته علاوه برصحنه سیاست خارجی که افزایش تنش ها با ایران و ناکامی مذاکرات صلح با کره شمالی از جمله آنها به شمار می آید، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اتفاقاتی رو به رو بوده که بیش از هر زمان فشار ها را بر وی افزایش داده است.

شاید مهم ترین اتفاقی که در عرصه سیاست داخلی آمریکا رخ داده را می توان به افزایش تلاش های حزب دموکرات برای استیضاح دونالد ترامپ دانست که اوج آن را می توان در جلسه دو هفته قبل نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا دانست.

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند این جلسه بسیار متشنج بوده و ترامپ از موضع دموکرات‌ها درباره اتهام سرپوش گذاشتن ترامپ روی تحقیقات بازرس مولر به شدت انتقاد کرده و به آنها تاکید کرده باید به این تحقیقات در مورد تبانی تیم انتخاباتی او با روسیه، پایان دهند.

این موضوع علاوه بر اینکه باعث شد تعداد بیشتری از رهبران ارشد حزب دموکرات از جمله چندین نامزد انتخاباتی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا خواستار استیضاح ترامپ شوند، رهبران ارشد حزب دموکرات در کنگره در واکنش به درخواست اعضای این حزب برای استیضاح ترامپ، در پشت درهای بسته در کنگره برای بررسی موضوع تشکیل جلسه بدهند.

از سویی دیگر تعداد نامزد های حزب دموکرات برای حضور در انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا در حال افزایش است و آخرین آنها، اعلام آمادگی شهردار نیویورک، بیل دی بلاسیو بوده تا تعداد افرادی که از این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 اعلام آمادگی کرده اند را به 24 نفر برساند که در نوع خود کم‌سابقه است.

حزب دموکرات در فوریه گذشته هم اعلام کرده بود که در صورت برنده شدن در انتخابات 2020، اتفاقات تازه ای در سیاست خارجی این کشور رخ خواهد داد که بازگشت به توافق هسته ای با ایران (برجام) یکی از آنها است.

هنگامی که این اظهار نظرها و رخداد ها را در کنار هم بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که حزب دموکرات امریکا تا چه اندازه برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا مصمم است. با این همه نامزد های حزب دموکرات آمریکا برای رسیدن به منصب ریاست جمهوری کار سختی پیش رو دارند.

ابتدا در مورد طرح حزب دموکرات برای استیضاح و در نهایت برکناری دونالد ترامپ باید به این موضوع اشاره کرد که اصولا دستیابی به این هدف با توجه به سازوکار روند استیضاح رئیس جمهور در آمریکا بسیار دشوار است.

حضور اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا که به گفته آدام شیف نمایندهٔ حوزه انتخابیه کالیفرنیا از حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا در مجلس نمایندگان، کاملا از ترامپ حمایت می کنند و به نوعی مجری بی چون و چرای دستورات وی هستند، باعث خواهد شد که استیضاح رئیس جمهور کار بسیار دشواری باشد.

به خصوص باید به این موضوع توجه داشت که با توجه به زمان تقریبا یک ساله تا انتخابات ریاست جمهوری 2020، طرح استیضاح به دلیل زمانبر بودن ممکن است به نتیجه نرسد.

از سویی دیگر تعدد نامزد های انتخاباتی دموکرات ها، باعث خواهد شد که انرژی و زمان بسیاری برای معرفی نامزد نهایی دموکرات صرف شود، درحالیکه حزب جمهوری خواه از هم اکنون نامزد نهایی خود، دونالد ترامپ شناخته است.

 

موضوع دیگری که دموکرات در انتخابات 2020 با آن مواجه هستند، کارنامه اقتصادی ترامپ است. درست است که دولت دونالد ترامپ در عرصه بین المللی نه تنها ناموفق بوده، بلکه ایجاد تنش با مسکو و تهران، خروج از معاهده اتمی برجام و سایر معاهدات بین المللی دیگر، ناکامی در صلح با کره شمالی، جنگ تجاری با چین و روند ناامید کننده مذاکرات صلح خاورمیانه نکات منفی بزرگی در کارنامه دولت وی به شمار می آید، اما در زمینه اقتصاد داخلی دولت ترامپ کارنامه خوبی دارد.

عملکرد قابل دفاع ترامپ در زمینه اشتغال زایی در آمریکا و ایجاد رونق اقتصادی در این کشور باعث شده که رقبای دموکرات و جمهوری خواه وی برای چالش کشیدن وی کار بسیار دشواری داشته باشند و ترامپ حمایت گروه بزرگی از طبقه متوسط سفید پوستان را به دلیل همین عملکرد اقتصادی داشته باشد.

در پایان، به نظر می رسد که با وجود فاصله تقریبا 1.5 ساله تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا، تلاش ها برای متوقف کردن ترامپ افزایش خواهد داشت و این انتخابات سال آینده را تبدیل به انتخاباتی پیش بینی ناپذیر کرده است.

این موضوع باعث شده سوالی که بسیاری از کارشناشان و تحلیلگران سیاسی به دنبال پاسخ ان هستند این باشد: آیا ترامپ تبدیل به دومین رئیس جمهور یک دوره ای بعد از جورج بوش پدر در سال 1993 خواهد شد‌؟

 

منبع: عصرایران

نظرات
آخرین اخبار