۱۲ درصد ایرانی ها سیگاری هستند! | فراتاب
کد خبر: 9227
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1398 - 10:47
به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات
رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از دخانیات به عنوان اولین علت قابل پیشگیری از مرگ و میر نام برد و گفت: ۱۲ درصد جامعه سیگار می کشند.

فراتاب_ گروه علمی: به گزارش فراتاب به نقل از سلامت نیوز، غلامرضا حیدری، با اشاره به شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات (دخانیات و تأثیر آن بر بیماری‌های ریوی)، بر لزوم برنامه ریزی، اطلاع رسانی و آگاه سازی عموم جامعه درمورد بیماری های ریوی و تأثیر دخانیات بر سلامت افراد تاکید کرد.
وی استنشاق دود دخانیات را عامل بروز ۷۵ درصد بیماری‌های ریوی دانست و افزود: متأسفانه مصرف کننده دخانیات علاوه بر خود، اطرافیانش را نیز در معرض آسیب‌های شدید ریوی قرار می دهد.
حیدری ادامه داد: تحقیقات جدید نشان داده که حتی مصرف دخانیات خارج ازمحیط منزل نیز به دلیل باقی ماندن دود دخانیات بر روی پوست و لباس فرد مصرف کننده می تواند به اطرافیان وی به خصوص خردسالان آسیب وارد کرده و آنان را در معرض بیماری‌های ریوی قراردهد.
رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به آمار مصرف دخانیات در کشور، افزود: بر اساس نتایج مطالعات صورت گرفته حدود ۱۲ درصد کل جامعه مصرف سیگار دارند که اگر مصرف قلیان را نیز به آن اضافه کنیم، این آمار به حدود ۲۰ درصد می رسد.
به گفته وی، آمار مصرف سیگار در خانم‌ها و آقایان متفاوت است. به طوری که در حدود ۲۰ درصد آقایان و ۲ تا ۳ درصد خانم‌ها مصرف روزانه سیگار دارند که در مجموع حدود ۱۱ یا ۱۲ درصد افراد بالای ۱۵ سال جامعه را تشکیل می‌دهد.
رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مصرف دخانیات به عنوان اولین علت قابل پیشگیری از مرگ و میر در دنیا گفت: با مصرف دخانیات حدود ۴هزار ماده سمی وارد بدن شده و تمامی ارگان‌های بدن دچار بیماری می‌شوند.
حیدری در ادامه به آمار بالای مصرف قلیان در خانم ها و آقایان اشاره کرد و افزود: در حدود ۳۰ درصد خانم ها و ۳۵ درصد آقایان را شامل می شود و با توجه به بیماری زایی سنگین تر و مشکلات ریوی ناشی از مصرف قلیان تاکید کرد که برنامه های کنترل دخانیات باید درمورد سیگار و قلیان انجام پذیرد.
وی با اشاره به آمار مصرف دخانیات در بین دانشجویان اظهار داشت: آمار مصرف دخانیات در قشر تحصیلکرده تفاوتی با عموم جامعه ندارد، البته دانشجویان به واسطه جوانی در پیک مصرف دخانیات قرار دارند و آگاهی هایی که از طریق علم آموزی به این قشر داده می‌شود نیز نتوانسته باعث کاهش این آمار شود.
حیدری با اشاره به رسالت این مرکز تحقیقات گفت: مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام تحقیقات، تولید آمار و مستندات و ارسال آن به وزارت بهداشت یا ستاد کشوری کنترل دخانیات آمار و اطلاعات لازم برای برنامه ریزی و تصمیم گیری را در اختیار مجریان برنامه های کنترل دخانیات یا متولیان اصلی آن قرار می‌دهد.
وی با اشاره به جمع آوری آمار و اطلاعات مرتبط با مصرف دخانیات در کشور توسط این مرکز تحقیقاتی تصریح کرد: با جمع آوری و آنالیز اطلاعات مربوط به اجرای قانون کاهش مصرف دخانیات، شیوع مصرف دخانیات و خدمات ارائه شده در مورد ترک دخانیات می توان برنامه های مناسب تری برای ترک دخانیات به صورت فردی، گروهی یا اینترنتی و تلفنی ارائه کرد.
حیدری با اشاره به گذشت بیش از یک دهه از تصویب قانون جامع کاهش مصرف دخانیات و نقایص اجرای این قانون اظهار کرد: انتشار هشدارهای بهداشتی بر روی پاکت‌های سیگار به صورت کامل اجرا نشده واین تصاویر تأثیرگذار و هشدار دهنده نیست.
وی با بیان اینکه مهم ترین راهکار کاهش مصرف دخانیات افزایش قیمت آن است، خاطرنشان کرد: این موضوع که افزایش قیمت دخانیات باعث افزایش مصرف قاچاق می‌شود در دنیا ثابت شده نیست اما تحقیقات در بسیاری از کشورها ثابت کرده افزایش قیمت می تواند تا ۱۰ درصد باعث کاهش مصرف دخانیات در جامعه شود و این موضوع باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

نظرات
آخرین اخبار