سیل و زلزله مخاطرات اصلی کشور در 4 دهه گذشته | فراتاب
کد خبر: 9225
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1398 - 11:39
مشاور معاون وزارت بهداشت درمدیریت کاهش خطر بلایا:
مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت درمدیریت کاهش خطر بلایا گفت: براساس مطالعات انجام شده، نسبت وقوع مخاطرات در ایران طی سال های ۱۹۷۰تا۲۰۱۰، سیل با ۶۱ درصد و زلزله با ۲۸ درصد بیشترین مخاطرات رخ داده بوده‌اند.

فراتاب - گروه علمی: به گزارش فراتاب بنقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، محمد اسماعیل مطلق در جلسه مدیریت بحران دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب جنوب غرب کشور که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ایران طی سال های ۲۰۱۳- ۱۹۹۴ جزو ۱۰ کشور نخست از نظر تعداد جمعیت تحت تاثیر مخاطرات طبیعی بوده و در سال ۲۰۰۹ از نظر مرگ ناشی از بلایا دارای سطح خطر؛ دارای رتبه ۸ از ۱۰ بوده است.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا ادامه داد: در بلایای طبیعی، بیشترین صدمه به مناطق محروم و افراد داری وضعیت اقتصادی، اجتماعی پایین وارد می شود و گروه های آسیب پذیر در بلایا شامل مادران باردار، کودکان، سالمندان، معلولین و بیماران مبتلا به بیماریهای خاص هستند.

وی گفت: بررسی مقایسه مرگ و میر زلزله بم و مرگ و میر عادی ۵ ساله این شهرستان نشان می دهد، موارد مرگ در زمان زلزله نسبت به موارد مرگ ۵ ساله ، بیش از ۵ برابر افزایش در کل موارد مرگ و موارد مرگ زنان باردار افزایش ۱۰ برابری داشته است و به همین ترتیب در مورد کودکان زیر ۵ سال نیز صدق می کند که افزایشی در حدود ۱۶۰ درصدی داشته است.

دکتر مطلق در ادامه به آمار مرگ و میر و آسیب های جسمی وارده به جمعیت آسیب دیده در سیل اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: که طی این حادثه ۲۱۹۳ نفر مصدوم و ۸۵ نفر فوت کرده اند. در حادثه مذکور در بخش سلامت به ۱۳۴۰ خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی آسیب وارد شد.

وی در ادامه به مهمترین وظایف دفتر مدیریت کاهش خطر بلایا اشاره کرد و گفت: ارتقای ایمنی سازه ای و غیرسازه ای واحدهای بهداشتی، تقویت سامانه های پشتیبانی عملیات پاسخ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تقویت زیرساخت های ژئوانفورماتیک مدیریت خطر بلایا، اجرای کشوری سامانه ثبت وقوع و پیامدهای بلایا، تدوین و اجرای برنامه مانورهای میدانی و دورمیزی از مهمترین وظایف است.

دکتر مطلق در پایان به اقدامات حوزه های مختلف عملیاتی بخش بهداشت از جمله سلامت روان، سلامت محیط و کار، جمعیت و سلامت خانواده، تغذیه و پیشگیری از بیماریها اششاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در تمامی سطوح به ویژه کارشناسان بهداشت شاهد هیچگونه شیوع بیماری واگیر دار در مناطق درگیر سیل نبوده‌ایم.

 

نظرات
آخرین اخبار