کد خبر: 9223
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1398 - 23:13
گزارش اختصاصی فراتاب از روایت پرونده یک قتل:
کاندیدای پنجمین دوره‌ی انتخابات شورای شهر از اسلامشهر، بازیگر مورد تقدیر قرار گرفته‌ی صداوسیمای مرکز کرمانشاه و در نهایت، همسر دوم و مقتول محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران.

فراتاب گروه اجتماعی: کاندیدای پنجمین دوره‌ی انتخابات شورای شهر از اسلامشهر، بازیگر مورد تقدیر قرار گرفته‌ی صداوسیمای مرکز کرمانشاه و در نهایت، همسر دوم و مقتول محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران.

آبان 1397، یک سال و سه ماه پس از اینکه محمدعلی نجفی از جانب اصلاح‌طلبان به عنوان شهردار تهران منصوب شد عکس‌هایی از او به همراه زن جوانی که  هویتش هنوز در هاله‌ای از ابهام بود منتشر شد. چند ساعت بعد رسانه‌ها پرده از نام زن جوان برداشتند: میترا استاد، متولد 1362.

میترا استاد که بعدها با نام میترا نجفی خود را معرفی می‌کرد، پس از استعفای نجفی از پست شهرداری تهران، در اولین و آخرین مصاحبه‌ی مفصل خود با خبرگزاری انصاف‌نیوز، در مورد شرایط زندگی خود سخن گفته بود. استاد در پاسخ به سوال معصومه رشیدیان توضیح داده بود که مخالف تعدد زوجات است مگر اینکه دلیل محکمی از سوی طرفین وجود داشته باشد و بر همین اساس از نجفی خواسته صدای خودش را ضبط کند تا همه بدانند او بدون دلیل روی زندگی هم‌نوعش نیامده است. در بخش‌های دیگری از این مصاحبه او ادامه داده بود: رابطه‌ی ما از ابتدا عاشقانه بود و تصمیم خودمان بود که ازدواج کنیم. روزی که آقای دکتر از من خواستگاری کردند اصلا فکر نمی‌کردم که تا این حد به من علاقمند باشند. خدا را شکر زندگی خوبی هم داریم. اگر دوستان بگذارند به آرامش برسیم ممنون می‌شویم. این مصاحبه‌ی جنجالی اما پرده از راز دیگری هم برداشت. میترا فردی به نام امین فردین (خبرنگار سابق صداوسیمای مرکز کرمانشاه و ادمین کانال تلگرامی پشت پرده) را آغازگر حملات به خودش و نجفی معرفی کرده بود.

با گذشت زمان، تب تند ازدواج دوم شهردار سابق تهران در رسانه‌ها و بین مردم فروکش کرد تا اینکه هفتم خرداد ماه سال 1398 یک سال و یک ماه پس از تاریخی که میترا در مصاحبه‌اش به عنوان تاریخ ازدواج رسمی خود و نجفی اعلام کرده بود، خبر مرگ او روی صفحه‌ی اول خبرگزاری‌ها قرار گرفت. پلیس آگاهی تهران اعلام کرد ظهر امروز از طریق تماس تلفنی با پلیس 110 از قتل یک زن در طبقه‌ی هفتم برج آرمیتای سعادت‌آباد تهران باخبر شده‌اند. اولین واکنش به انتشار خبر مرگ میترا، از جانب خبرگزاری انصاف‌نیوز بود. خبرنگار انصاف نیوز در توییتی نوشت امروز قرار بود میترا برای انجام مصاحبه‌ای به دفتر ما بیاید. غلامحسین کرباسچی که او هم زمانی شهردار تهران بود و امروز دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی است در توییتی بحث‌برانگیز با اشاره به قتل میترا استاد نوشت: ماهیت تاسف‌بار قتل میترا استاد هر چه باشد نمی‌توان مسوولیت کسانی را که دو سال قبل علیرغم اصرار و تذکر برخی دلسوزان و مراکز مسوول، این چاه ویل را برای اصلاحات و نجفی حفر کردند نادیده گرفت.

با گذشت زمان جزئیات بیشتری از فاجعه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت. روزنامه‌ی ایران نخست رسانه‌ای بود که فرزند 13 ساله‌ی میترا از ازدواج اولش را به عنوان کسی که نخستین بار پیکر بی‌جان مادرش در حمام خانه دیده است معرفی کرد و از قول او نوشت: نجفی دست‌بزن داشته و حتی یک‌بار در حالی که قصد داشته از مادرش دفاع کند دست او را شکسته است و فاش کرده بود «شوهر مادرش» با داشتن مجوز حمل سلاح، همواره در خانه اسلحه نگه‌داری می‌کرده است. هنوز مشخص نیست این سخنان واقعاً از زبان فرزند مقتول نقل شده است یا خیر اما چند ساعت بعد از انتشار، ایران بدون هیچ توضیحی مطلب را از کانال تلگرامی خود حذف کرد.  

تا عصر امروز مسوولان آگاهی تهران هیچ اشاره‌ای به شناسایی کردن متهم یا مظنونین این پرونده نکردند در حالی که مردم و رسانه‌ها انگشت اشاره را به سوی محمدعلی نجفی دراز کرده بودند. چند خبرگزاری در ساعات ابتدایی عصر امروز خبر از فرار نجفی دادند، خبری که رییس پلیس آگاهی تهران هم تلویحاً تایید کرد: انجام تحقیقات پلیسی و قضایی، بررسی ادله و آثار وقوع جرم، ظن ما را بر روی یک فرد خاص معطوف کرده و تا به این لحظه کسی بازداشت نشده اما تقریباً یافته‌های ما حکایت از ارتکاب قتل توسط یک فرد خاص دارد. وی همچنین ادامه داد: مظنون مدنظر ما متواری ست، پیگیری‌های قضایی و انتظامی ادامه دارد اما مهم این است که شخص شناسایی شده است.

سرانجام حدود یک ساعت بعد از اظهارات رییس پلیس آگاهی تهران، محمدعلی نجفی که در تیراندازی امروز صبح خود را هم زخمی کرده بود با مراجعه به پلیس آگاهی تهران خود را تسلیم ماموران کرد و انگیزه‌اش از ارتکاب جرم را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. فرزانه آیینی روزنامه‌نگار همشهری در توییتر خود به نخستین اعتراف‌های نجفی اشاره کرده و نوشته: محمدعلی نجفی در نخستین اعتراف‌هایش به قتل میترا استاد گفته مدام مرا تهدید می‌کرد که اسرارم را فاش می‌کند و زندگیم را ویران می‌کند او حتی می‌خواست تهدیداتش را در مصاحبه‌ای عملی کند.

 

 

محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، تا پیش از این حادثه به عنوان مشاور امور اقتصادی رئیس‌جمهور، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فعالیت می‌‌کرد. او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد ریاضی از مؤسسه فناوری ماساچوست است. فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در جایگاه ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز کرد و در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ در جایگاه وزارت علوم فعالیت می‌کرد و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ وزارت آموزش و پرورش را در کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی برعهده داشت. نجفی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ در کابینه سید محمد خاتمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ از اعضای شورای شهر تهران به‌شمار می‌آمد. در دولت یازدهم، در سال ۱۳۹۲ برای یک دوره ۶ ماهه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برای یک دوره ۵ ماهه در سال ۱۳۹۴ سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برعهده داشت.

 

گزارش از نادیا کریمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار