نیچیروان بارزانی رسما رهبر اقلیم کردستان عراق شد | فراتاب
کد خبر: 9220
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1398 - 17:12
زندگینامه نیچیروان بارزانی؛ رهبر جدید اقلیم کردستان عراق در یک نگاه

فراتاب گروه بین الملل: نیچیروان بارزانی موفق شد به عنوان دومین رهبر اقلیم کردستان عراق، از پارلمان این منطقه رای اعتماد کسب کند.

به گزارش فراتاب طی جلسه امروز پارلمان اقلیم کردستان نیچیروان بارزانی نماینده حزب دموکرات کردستان توانست با کسب 68 رای از 110 رای، به عنوان رهبر جدید اقلیم کردستان انتخاب شود.

 

انتخاب با حداقل اجماع!

نکته قابل توجه در انتخاب امروز نیچیروان بارزانی، عدم اجماع گروهها و ائتلاف های مختلف کُرد در پارلمان برای رای دادن به وی بود. پارلمان اقلیم کردستان که 110 عضو دارد، امروز تنها شاهد حضور 81 نماینده بود و پس از رایزنی های فراوان نهایتاً نمایندگان دو حزب دموکرات و گوران (تغییر) با اجماع با یکدیگر در کنار برخی نمایندگان اقلیت حاضر در جلسه، نیچیروان بارزانی را با دادن 68 رای به عنوان رهبر جدید اقلیم کردستان انتخاب کردند.

اعلام مخالفت نمایندگان سه حزب اتحادیه میهنی، نسل نو و جماعت اسلامی با رهبری وی و ترک جلسه، از نکات قابل تامل در تحولات امروز بود. اما در این بین مخالفت حزب اتحادیه میهنی یکبار دیگر حاشیه ساز شد حزبی که از یکسو طی چند ماه اخیر نشست های مختلفی با حزب دموکرات برگزار کرده است، و خود را متحد این حزب می داند اما امروز و به مانند روز انتخاب رئیس جمهور عراق ،یعنی برهم صالح، عملاً راهی برخلاف نقشه راه اعلام شده را طی کرد. این موضوع قاعدتا در انتخاب نخست وزیر و وزرای کابینه مشکلات بیشتری را فرا روی دولت جدید قرار خواهد داد.

 

زندگینامه نیچیروان بارزانی

نیچیروان بارزانی، فرزند ارشد ادریس بارزانی است که پس از درگذشت ملامصطفی رهبری قیاده موقت را بر عهده گرفت اما در نیمه دوم دهه 1980 درگذشت. نیچیروان رسماً و از سن 24 سالگی وارد کمیته سیاسی حزب گردید و از دهه 1990 چه در دوران اتحاد و چه در دوران دو اداره ای بودن اقلیم کردستان، همواره شخص اول حزب برای رهبری و مدیریت اجرایی در پست هایی نظیر نخست وزیر و معاون نخست وزیر بوده است.

همسرش، دختر عمویش و به عبارتی دیگر دختر مسعود بارزانی است و از او دارای چهار فرزند است، امری که باعث نزدیکی و اعتماد بیش از پیش پرنفوذترین رهبر سیاسی در شمال عراق به او شده است.

نیچیروان بازانی طی سه دهه اخیر همواره یکی از دو بال پرقدرت حزب به شمار رفته است، رهبری بال دیگر حزب بر عهده مسرور بارزانی پسر ارشد مسعود بارزانی و به عبارتی پسرعمو و برادر خانمش است. کسی که پس از سالها مدیریت امنیتی اقلیم کردستان، اینک از سوی رهبران حزب برای پست نخست وزیری اقلیم کردستان کاندیدا شده است.

مشی سیاسی

نکته حائز اهمیت در رفتار سیاسی نیچیروان بارزانی به مشی اعتدالی و دیپلماتیک نیچیروان بارزانی باز می گردد، امری که باعث شده است بیشترین و گرمترین روابط را در میان حزب دموکرات با دیگر احزاب و رهبران کُرد و نیز رهبران احزاب عربی عراق داشته باشد. در مرزهای خارجی عراق، او همچنین دارای روابط گرم و دوستانه ای با جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و بخصوص آمریکا است. علاقه به توسعه و طرح های خلاقانه از ویژگی های شخصیتی و مدیریتی نیچیروان بارزانی به شمار می رود، شعار تبدیل اربیل و اقلیم کردستان به «دوبی دوم» خاورمیانه و تمرکز بر جذب سرمایه گذاری های خارجی و رونق دادن به کسب و کار و بازرگانی و نیز حوزه صنعتی در این منطقه از جمله علایق توسعه ای نیچیروان بارزانی به شمار می رود.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار