تناقضی در رفتار و صحبت های مقامات ترکیه وجود ندارد | فراتاب
کد خبر: 9218
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1398 - 14:10
موسوی در پاسخ به سوال فراتاب:
سخنگوی وزارت امور حارجه اعلام کرد که تناقضی در رفتار و گفتار مقامات ترکیه وجود ندارد.

فراتاب-محمد حسن گودرزی- نخستین جلسه سخنگوی جدید وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز برگزار شد.

به گزارش فراتاب، در این نشست خبری که اولین نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه در سال جدید بود، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال فراتاب در مورد صفر شدن واردات نفت و گاز ترکیه از ایران و تناقضاتی که این اقدام با صحبت های مقامات این کشور در مورد حمایت نکردن از تحریم ها علیه ایران اعلام کرد که تناقضی در رفتار و گفتار مقامات ترکیه وجود ندارد.

موسوی گفت: جزئیات مربوط به خریدهای نفتی و مسائل مرتبط با آن را بهتر است از دوستان در وزارت نیرو جویا شوید.

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد تناقض در رفتار و صحبت های مقامات ترکیه گفت:  ترکیه از دوستان و شرکای مهم ما است. ترکیه از همسایگان مهم ایران است و روابط ما با این کشور همسایه همه جانبه و راهبردی است. ما با ترکیه در حوزه های مختلف از جمله انرژی و مسائل اقتصادی همکاری داریم و تناقضی در گفتار و رفتار اعلام شده از سوی مقامات این کشور دیده نمی‌شود.

موسوی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در چند روز گذشته شاهد اظهارات متناقض ترامپ ، رییس‌جمهور آمریکا در مورد روابط ایران و آمریکا بوده‌ایم. چنان  که رییس جمهور آمریکا روز گذشته نیز در دیدار با نخست وزیر ژاپن بار دیگر بر تمایل کشورش جهت مذاکره با ایران تاکید کرد. نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد این رفتارهای متناقض چیست؟ اظهار کرد: همان طور  که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ایران به لفاظی‌ها توجهی ندارد و آن چه که برای ما مهم است تغییر لفاظی‌ها به تغییر رویکرد است. ما بر اساس رفتاری که می بینیم تصمیم گیری می‌کنیم و آن چه که برای ما مهم است تغییر رویکرد در رفتار آمریکایی است.

 

 فعلا چشم اندازی برای مذاکره با آمریکا نداریم.

در مورد پیشنهاد مطرح شده از سوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در عراق مبنی بر امضای معاهده عدم تعارض با همه کشورهای خلیج فارس ، اظهار کرد: همان طور  که استحضار دارید کشورهای جنوبی خلیج فارس از مهم‌ترین کشورهای همسایه ما هستند. در  کنار سایر همسایگان ما . بنابراین جمهوری اسلامی ایران تاکنون ایده‌هایی برای گسترش هر چه‌ بیشتر روابط با آنها مطرح کرده است و این ایده نیز در همین چارچوب مطرح شده است. این موضوع ایده جدیدی نیست و پیش از این نیز آقای ظریف پیشنهاداتی را در این چارچوب ارائه کرده بودند. از جمله این که ایشان پیشنهاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای را در این زمینه  مطرح کرده بودند و پیشنهاد اخیر نیز در راستای پیشنهادات قبلی است.

موسوی ادامه‌ داد: ایران علاقه ندارد که در منطقه تنش و سوء تفاهم وجود داشته باشد. ما مایل هستیم که با ابتکاراتی هر گونه سوء تفاهم و تنش در منطقه از بین برود و یا کاهش یابد و این پیشنهاد نیز در همین چارچوب مطرح شده است.

وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران این پیشنهاد را با حسن نیت اعلام کرده است، اظهار کرد: امیدواریم طرف‌های مقابل نیز با حسن نیت با این پیشنهاد برخورد کنند.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون در مورد این پیشنهاد جوابی نیز از کشورهای منطقه خلیج فارس دریافت کرده‌اید، گفت‌: تازه این پیشنهاد مطرح شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکره ایران و آمریکا با بیان این که  مذاکره مستقیم و غیر مستقیمی بین ایران و آمریکا در جریان نیست؟ اظهار کرد: ما در پای میز مذاکرات حضور داشتیم. آنها بر اساس برخی از توهمات اشتباه‌شان به صورت غیر قانونی از برجام خارج شدند و توافق صورت گرفته را زیر پا گذاشتند .  ما فعلا چشم اندازی برای مذاکره با آمریکا نداریم.

 بارها به اروپایی ها در مورد برجام تذکر دادیم

موسوی در مورد موضع پایبندی اروپاییان به برجام و انجام تعهداتشان در رابطه با این توافق بین‌المللی ، خاطر نشان کرد: اروپاییان به صورت باید و شاید به این توافق پایبند نبوده‌اند و ما بارها در این زمینه  تذکر داده‌ایم.

موسوی با اشاره به فرصتی  که جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی داده است، بیان‌ کرد: ما بر اساس ملاحظات سیاسی و امنیتی مان راه دیپلماسی با هیچ  کشوری را نبسته ایم به دیپلماسی فرصت داده‌ایم و این به معنای امید داشتن به اروپایی ها نیست و ما بارها خواستار اجرای تعهدات اروپایی ها در برجام شده‌ایم و بر آن تاکید داریم.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در رابطه با دیدار اخیر ظریف با یک سناتور آمریکایی، خاطر نشان کرد: صرف دیدار به معنای مذاکره نیست. مذاکره، گفت‌وگو و رایزنی مفاهیمی هستند که از نظر معنایی با هم متفاوت هستند. ما مقامات کنگره آمریکا را اعضای دولتی نمی دانیم و ما بنا نداریم که با هیچ یک از مقامات دولتی آمریکا مذاکره کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد : گفت‌وگو و تبادل نظر با شخصیت‌های سیاسی سابق و کسانی که دارای تحلیل و نظر هستند و دستی بر آتش دارند، منعی ندارد و این گفت‌وگوها می‌تواند ادامه‌ داشته باشد.

 در حال‌ حاضر در مرحله میانجیگری بین ایران و آمریکا نیستیم.

پیش از شروع نشست خبری، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی ، اظهار کرد: در حال‌ حاضر در مرحله میانجیگری بین ایران و آمریکا نیستیم.

سید عباس موسوی در ابتدای این نشست خبری که بیش از 70 دقیقه به طول انجامید با ابراز امیدواری مبنی بر این که تعامل خوبی بین وزارت امور خارجه و خبرنگاران به مانند گذشته برقرار باشد، گفت‌: در ابتدا و پیش از آغاز به سوالات مروری بر تحولات دیپلماتیک در هفته‌های اخیر می‌کنم. همان طور که در جریان هستید با خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و تحمیل شرایط سخت اقتصادی از سوی این کشور به ما و تروریسم اقتصادی که آنها علیه ایران آغاز کرده‌اند دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی شد.

نظرات
آخرین اخبار