کد خبر: 9188
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1398 - 02:33
پایگاه خبری فراتاب برگزار می کند:
از تنظیم خبر تا تکنیکهای تحلیل نویسی ژورنالیستی

فراتاب -گروه آموزش: مرکز رسانه ای فراتاب پس از برگزاری موفق چهار دوره آموزش کابردی روزنامه نگاری تخصصی، با افتخار از روز 30 فروردین 1398 پنجمین دوره خود را برگزار خواهد کرد:

 مدرس دوره

به مانند چهار دوره پیشین، مدرس دوره پنجم نیز جناب آقای دکتر اردشیر پشنگ خواهند بود. ایشان از روزنامه نگاران با سابقه و پژوهشگران حوزه مسائل خاورمیانه، عضو فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران IFJ است که طی سال های اخیر به عنوان مدرس کلاس ها و کارگاه های مختلفی در زمینه آموزش کاربردی روزنامه نگاری به ویژه روزنامه نگاری تخصصی در مطبوعات فعالیت حرفه ای در سطح مراکز طراز اول دانشگاهی و پژوهشگاههای معتبر کشور داشته است.

برای مطالعه رزومه مدرس بر روی لینک روبرو کلیک نمایید: رزومه اردشیر پشنگ

 

هفت نکته طلایی درباره کارگاه 

  1. نکته طلایی نخست: میان نوشتن با خوب نوشتن و خوب نوشتن با حرفه ای نوشتن تفاوت بسیار است، میان دیدن با خوب دیدن و خوب دیدن با حرفه ای دیدن نیز تفاوت فراوان است، همانطور که میان پرسیدن با خوب پرسیدن و خوب پرسیدن با حرفه ای پرسیدن تفاوت ها فاحش است، و اما برای حرفه ای تحلیل کردن، بایست هم حرفه ای دید، هم حرفه ای پرسید و هم حرفه ای نوشت و برای حرفه ای شدن در کمترین زمان و کوتاه ترین راه بایست ...
  2. نکته طلایی دوم: شیوه آموزش در کارگاه، ترکیب موزونی از تئوری و تجربه با تاکتیک ها و تکنیک های فن نوشتن بصورت عملی است. همه دانشجویان دوره با هرسطحی که در کلاس حضور دارند، در هرجلسه پس از ارائه مباحث تئوریک استاد، دست به نوشتن خواهند زد، بررسی فنی و محتوایی هر نوشته با هرسطح و زاویه دید متفاوتی، باعث افزایش تنوع، تجربه و بهبود کیفیت یادگیری می شود.
  3. نکته طلایی سوم: یکی دیگر از نکات کلاس پیش رو به روز بودن آن چه از نظر محتوای علمی (به موازات کلاسهای آموزشی بین المللی) و چه از نظر طرح موضوعات روز در حوزه های مختلف به عنوان تکالیف کلاسی است. کیفیت کار هرتمرین پس از ارائه و کامنت نویسی استاد و رفع آنها، در سطحی خواهد بود که در نشریات رسمی و طراز اول کشور منتشر شوند، لذا مباحث و تکنیک ها چه از نظر علمی و چه از نظر سوژه بودن کاملاً به روز بوده و هر نفر می بایست تا پایان دوره دست کم 6 مطلب در نشریات حرفه ای کشور با کمک و راهنمایی مدرس کارگاه منتشر نماید.
  4. نکته طلایی چهارم: نکته کلیدی دیگر در رابطه با این کلاس، تاکید بر نگارش و دیدی تخصصی در فن نوشتن و ژورنالیسم است، بر اساس برنامه هایی که پیش از جلسه نخست ارائه خواهد شد، هر نفر می بایست حوزه علاقه خود را در یک یا دو حوزه تخصصی مشخص کند. نحوه تمرین ها و سوژه ها به دو گونه کلی خواهد بود. بخشی از آنها عمومی و برای همه کلاس است و بخش دیگر کاملاً تخصصی خواهند بود. بطور مثال کسی که علاقمند است در حوزه مسائل خاورمیانه کار کند به او سوژه ها و تمرین هایی درباره «بحران جاری سوریه»، «تحولات عراق»، «انتخابات ترکیه» و ... داده خواهد شد و کسی که می خواهد یک ورزشی نویس و یا یک فوتبالی نویس حرفه ای شود، سوژه هایش در رابطه با «لیگ فوتبال ایران»، «لیگ اروپا» و ... خواهد بود.
  5. نکته طلایی پنجم: در کارگاه پیش رو کار هم بر روی رسانه های رسمی و هم بر روی شبکه های اجتماعی از منظری حرفه ای دنبال خواهد شد. در هر جلسه برای هریک از این دو حوزه در کنار نکات لازم، تمارینی در نظر گرفته می شود، و هر جلسه پُست های منتشر شده در فضای شبکه های اجتماعی از جمله در توئیتر و اینستاگرام کاملاً بررسی می شود.
  6. نکته طلایی ششم: این فقط یک کلاس آموزش و بررسی فنون مهارت نوشتن و روزنامه نگاری نیست، در این کلاس زاویه دید پیدا کردن، امضای خاص داشتن در زاویه دید و امضای خاص داشتن در نوشتن یکی از اهداف جدی آن است.
  7. نکته طلایی هفتم: در این کارگاه از همان ابتدا از هر نفر خواسته می شود از رویایش یا آرمان های بزرگش بگوید و بنویسد، تلاش می شود هر نفر را به این سمت هدایت کنیم که بالاخره برای آن رویا باید کاری کرد، باید رویا را به هدف تبدیل کرد و برای هدف برنامه ریزی کرد و برای عملی شدن هر برنامه مکانیسمی تهیه کرد و سپس جدولی زمان بندی تهیه نمود، و برای رسیدن به آن سخت کوشید و کار کرد. این کارگاه هم بخشی کوچک و قدمی احتمالاً اولیه در این مسیر است، به همین دلیل است از همان ابتدا هر نفر را سوق خواهیم داد که رویایی مرتبط با تخصص و علاقه اش را تبدیل به هدف اصلی اش کند، و برای رسیدن به این هدف بزرگ و الهام بخش فکر و برنامه ریزی کند، برنامه ریزی و کارهایی در سطوح مختلف که شامل برنامه یک هفته ای تا برنامه ای دست کم 20 ساله خواهد شد. پرواضح است که برای تحقق این موضوع اصلا مهم نیست چند سال داریم و در کدام دهه زندگی هستیم، در چه شرایط و وضعیت دشوار یا نامناسب محتملی به سر می بریم، فقط می کوشیم به خود ایمان داشته، درباره آن فکر کرده، نوشته و برایش نخستین قدم را برداریم. چرا که بی شک توانایی و اراده انسان بسیار فراتر از محدودیتها و مشکلات پیش رو است.

 

برنامه زمان بندی کارگاه:

کارگاه در 10 هفته و 20 جلسه برگزار خواهد شد. روزهای جمعه روز ارائه دروس و تکالیف خواهد بود و روزهای چهارشنبه زمان بررسی تکالیف هفته خواهد بود.

هفته اول

  • جلسه اول – جمعه 30 فروردین: اصول، اسلوب و اجزای خبر و خبر نویسی
  • جلسه دوم- چهارشنبه 4 اردیبهشت: بررسی تمارین خبرنویسی، برنامه ریزی استراتژیک،

هفته دوم

  • جلسه سوم-  جمعه 6 اردیبهشت: تیتر و لید
  • جلسه چهارم – چهارشنبه 11 اردیبهشت: بررسی تمارین تیتر و لید

هفته سوم

  • جلسه پنجم -جمعه 13 اردیبهشت: گزارش خبری
  • جلسه ششم - چهارشنبه 18 اردیبهشت: بررسی تمارین گزارش خبری

هفته چهارم

  • جلسه هفتم - جمعه 20 اردیبهشت: تنظیم گزارش به سبک های تاریخی و تاریخی با لید
  • جلسه هشتم – چهارشنبه 25 اردیبهشت: بررسی تمارین گزارش نویسی با سبک های تاریخی و تاریخی با لید

هفته پنجم

  • جلسه نهم – چمعه 27 اردیبهشت: تنظیم گزارش به سبک هرم وارونه
  • جلسه دهم – چهارشنبه 1 خرداد: بررسی تمارین تنظیم گزارش به سبک هرم وارونه

هفته ششم

  • جلسه یازدهم – جمعه 3 خرداد: تنظیم گزارش به سبک هوک (قلاب)
  • جلسه دوازدهم – چهارشنبه 8 خرداد: بررسی تمارین تنظیم گزارش به سبک هوک (قلاب)

هفته هفتم

  • جلسه سیزدهم – جمعه 10 خرداد: تنظیم گزارش به سبک وال استریت ژورنالی
  • جلسه چهاردهم – چهارشنبه 15 خرداد: بررسی تمارین تنظیم گزارش به سبک وال استریت ژورنالی

هفته هشتم

  • جلسه پانزدهم – جمعه 17 خرداد: چگونه گزارش تحلیلی بنویسیم؟
  • جلسه شانزدهم – چهارشنبه 22 خرداد: بررسی تمارین مربوط به گزارش تحلیلی

هفته نهم

  • جلسه هفدهم – جمعه 24 خرداد: فنون مصاحبه و برگزاری میزگرد (حضوری، تلفنی، آنلاین)
  • جلسه هجدهم – چهارشنبه 29 خرداد: بررسی تمارین فنون مصاحبه و میزگرد

هفته دهم

  • جلسه نوزدهم جمعه 31 خرداد: تاکتیک ها و تکنیک هایی برای نوشتن یادداشت تحلیلی
  • جلسه بیستم – چهارشنبه 5 تیر: بررسی تمارین یادداشت تحلیلی

 

 

ارائه مدرک

  •  ارائه گواهی دو زبانه (فارسی -انگلیسی) شرکت در دوره
  • همچنین با توجه به برنامه ریزی کارگاه تا پایان دوره هر نفر دست کم 6 تمرین کلاسی اش بصورت مطالب حرفه ای در مطبوعات با نام و تصویر خودش منتشر خواهد کرد که این امر خود یک رزومه کاری و حرفه ای محسوب می شود.
  • برخی از نفرات که از یکسو توان و علاقه بیشتری برای نوشتن از خود نشان دهند و از سوی دیگر توسط شورای سردبیری فراتاب مورد تایید قرار گیرند، میتوانند وارد سیکل همکاری با این موسسه رسانه ای شوند که در نهایت خواهند توانست موفق به دریافت کارت حرفه ای خبرنگاری شوند.

 

زمان اهدای مدرک دوره:

  • شنبه 8 تیر: محل اهدای مدرک دفتر گروه رسانه ای فراتاب واقع در تهران خیابان طالقانی
  • (برای دانشجویانی که در تهران نیستند مدرک دوره از طریق پست ارسال می شود و برای دانشجویان خارج از کشور تصویر مدرک و تائیدیه آن ایمیل خواهد شد.)

 

شیوه آموزش دوره مجازی

این کارگاه مختص کسانی است که به دلیل بعد مسافت یا عدم هماهنگی ساعت حضور، و یا به دلیل بی نظمی در برنامه کاری و روزانه خود نمی توانند در روز و یا ساعت بخصوصی مطالب، مباحث و تمرینات کلاس را پیگیری کنند.

لذا اینکه در شهر، روستا و یا کشوری دیگر هستید دیگر یک محدودیت برای حضور در کارگاه به شمار نمی رود و در نتیجه می توانید در کارگاه شرکت کنید.

علاوه بر در اختیار قراردادن جزوه، تصاویر مربوطه به هرکلاس، فایل صوتی، دانشجویان بخش مجازی می بایست به مانند کسانی که در کلاس حضور پیدا میکنند در مباحث تئوریک و عملی کلاس مشارکت فعال داشته باشند.

کارگاه کلاس مجازی از طریق یک «گروه اختصاصی در تلگرام» و نیز «ایمیل» و در صورت نیاز «گروه اختصاصی در واتساپ» بطور منظم و طبق جدول زمان بندی شده به ارسال بسته های آموزشی مربوط به هر مبحث اقدام خواهد کرد.

کلاسهای گروه مجازی در روزهای اعلام شده برگزار خواهد شد. در ساعت مشخصی پکیج مطالب هر جلسه در گروه بارگذاری خواهد شد. اعضای محترم سپس می توانند به مطالعه دست زده و مباحث و سوالات خود را مطرح کنند. در هر جلسه یک تمرین عملی برای هر نفر در حوزه تخصصی یا مورد علاقه اش در نظر گرفته خواهد شد که می بایست تا ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه آن را انجام و در گروه بارگذاری کند، تمارین مذکور بطور کامل توسط استاد، بررسی شده و نکات لازم در مورد هریک از آنها نوشته خواهد شد.

در صورت داشتن استاندارد لازم و رفع اشکالات، تمارین مذکور که از مباحث روز می باشد در وبسایت رسمی و حرفه ای فراتاب با درج نام نویسنده آن، منتشر خواهد شد. در حقیقت در پایان هرجلسه، نتایج عملی کار هریک از دانشجویان در معرض دیدگاه مخاطبان عمومی قرار خواهد گرفت و می توانند بازتاب های مختلف مثبت و احیانا منفی و ... آن را در فضای رسمی و شبکه های اجتماعی مشاهده کنند. امری که تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت قلم و دقت هر دانشجو خواهد داشت.

نفرات شرکت کننده در کارگاه مجازی ضرورتی برای حضور در یک ساعت منظم در شبانه روز نخواهند داشت و میتوانند در بازده های زمانی خاص و منعطفی در طول شبانه روز از بسته های آموزشی و مباحث مطروحه توسط استاد بهره مند شده و سوالات خود را نیز مطرح کنند.

در هرجلسه مجازی علاوه بر جزوه، تصاویر و فیلمهای مرتبط، تمرین های عملی نیز برای هر نفر به تناسب حوزه تخصص و علاقه اش ارائه خواهد شد.

 

هزینه کارگاه

هزینه کل دوره 600 هزار تومان خواهد بود

  • لازم به ذکر است در دوره پنجم و بنا به شرایط بغرنج اقتصادی کشور نه فقط بر شهریه دوره افزوده نشده است بلکه یک سوم شهریه نسبت به دوره پیشین کاهش یافته است.
  • دانشجویان و خبرنگاران و اهالی رسانه از 10 درصد تخفیف (معادل 60 هزار تومان) برخوردار خواهند بود. (پرداختی منهای تخفیف 540 هزار تومان خواهد بود)
  • همچنین برای کسانی که در مناطق زلزله زده و یا سیل زده کشور و یا مناطق محروم زندگی می کنند 16 درصد تخفیف (معادل 100 هزار تومان) در نظر گرفته شده است. (پرداختی منهای تخفیف: 500 هزار تومان)
  • برای هر نفر واجد شرایط تخفیف، تنها امکان استفاده از یکی از دو مورد تخفیف فوق وجود دارد.

آیا امکان شرکت تنها در برخی جلسات با توجه به سرفصلها وجود دارد؟

بله با توجه به مشخص بودن سرفصل هرجلسه امکان حضور تنها در جلسات بخصوصی وجود دارد.

کسانی که بطور موردی در جلسات شرکت خواهند کرد برای هر هفته (شامل دو جلسه تدریس و بررسی تمارین) می بایست مبلغ 75 هزار تومان به عنوان شهریه بپردازند.

 

چگونگی ثبت نام در کلاس

ایمیل  Pashang1979@gmail.com

ایدی تلگرامی@PashangClass 

 

تکمیل ثبت نام

برای تکمیل فرآیند ثبت نام می بایست تصویر فیش واریزی را از طریق ایمیل و یا آیدی تلگرامی ارسال کنید. چون اصل بدیهی بر صداقت اعضای محترم کارگاه است لذا نیاز به ارسال مدرکی که حاکی از زندگی در مناطق سیل زده، زلزله زده و یا محروم کشور است، وجود ندارد و تنها گفته دانشجو کفایت می کند.

همچنین پر کردن و ارسال فرم مشخصات برای تکمیل فرآیند ثبت نام الزامی است (فرم مذکور از طریق ایمیل و یا تلگرام در اختیار داوطلبان ثبت نام کارگاه قرار خواهد گرفت)

شماره حساب:  3390687523 به نام اردشیر پشنگ در نزد بانک تجارت

شماره کارت: 5859831049083776 به نام اردشیر پشنگ (بانک تجارت)

 توجه: مهلت ثبت نام، تا پایان ساعت 12:00 روز پنجشنبه 29 فروردین می باشد. با توجه به محدود بودن ظرفیت کلاس (10 نفر) اولویت با متقاضیانی خواهد بود که در زمان سریع تری ثبت نام کرده باشند در صورت تکمیل ظرفیت مراتب از طریق وبسایت فراتاب و نیز کانال تلگرامی مدرس اعلام خواهد شد.

 

دیدگاه برخی از دانشجویان شرکت کرده در دوره های پیشین در خصوص کیفیت کارگاه:

 محمد فیروزی (خبرنگار حوزه اقتصادی – کارشناس روزنامه نگاری): کارگاه روزنامه نگاری در دوره مقدماتی بسیار طوفانی شروع شد. هنگامی که شرکت کننده ها خودشان را معرفی می کردند بیشترشان از چهره های نخبه علمی در علوم سیاسی و سایر رشته های مرتبط بودند. اگر هم در زمره این افراد نبودند، انگیزه های بالای شان انگار می گفت که در این کارگاه تجربه های خوبی در انتظار همه است. دکتر پشنگ برای بچه های کارگاه از دو جنبه حایز امتیاز مثبت بود. اول اینکه فردی رسانه ای بود و از سواد خوبی برای تدریس روزنامه نگاری سیاسی برخوردار بود. اما امتیاز دومش حوزه تخصصی کارش در مسائل خاورمیانه و کُردها بود که خود تجربیات وی در این حوزه برای مبحث روزنامه نگاری تخصصی بسیار ارزشمند و تاثیر گذار بود. دوره اول کارگاه مثل قطار سریع السیری شروع شد و به پیش رفت.  خاطرات شیرینی از آن پنج شنبه ها در ذهنم هست، درست به اندازه شیرین شدن کام و لذت بردن از خوردن یک شیرینی خامه ای!

 

 مهری الماسی (دانشجوی دکترای تجارت بین الملل از دانشگاه برلین آلمان): زندگی جدای رسانه، امروز تصوری عبث است، باید اذعان کرد نیاز به افزایش سواد رسانه ای در دنیای پیچیده رسانه های مدرن امروز، ضرورت آموزش را بیش از پیش نمایان میکند. از مزایای شرکت در این دوره روزنامه نگاری میتوان به شکل گیری گفتگوهای حرفه ای در حین کلاس اشاره نمود که منجر به ایجاد ایده های جدید میگردید و این موضوع شرایطی را فراهم آورده بود که استاد و دانشجویان به طور متقابل از یکدیگر بیاموزند. ارائه مطالب نو در حوزه مطبوعات؛ انتقال شفاف و واضح مطالب، آماده سازی کلاس درس برای تفکر و بحث، تسلط و آگاهی استاد بر موضوعات مطرح شده و اعتقاد به اینکه هر دانشجو باید اداره کننده رسانه کوچکی در حوزه کاری و تخصصی خود باشد، بطوریکه با توجه به موضوع تخصصی خود کاربر جدی شبکه های اجتماعی بوده و روزنامه ها و مجلات و خبرگزاری ها را در سطح کشور و در سطح بین المللی رصد کند از جمله نقاط قوت در این دوره بود.

 

 منصور براتی (روزنامه نگار روزنامه سازندگی و دانشجوی دکترای اندیشه سیاسی دانشگاه تهران): به نظرم فضای کارگاه فضایی پویا بود و بین مدرس و مستمعین ارتباط خوبی وجود داشت. تقریبا به بیشتر سوالات و مشکلات شرکت کنندگان رسیدگی می شد. کارگاه مملو از نکات خوب و به روز بود بخصوص سبک های جدید تنظیم خبر و گزارش که حتی بعضا در کتابهای دانشگاهی خبرنگاری هم یافت نمی شوند اما در این کارگاه به لطف به روز بودن استاد در این زمینه مورد تدریس و آموزش قرار گرفت. در مجموع. از جمله نقاط ضعف هم شاید بتوان به صرف وقت زیاد برای هر یک از موضوعات و کم بودن مثال های آموزشی  اشاره کرد.

 

فرزانه حسینی (کارشناس ارشد روابط بین الملل): در کل نکات مثبت کلاس بسیار بود. می توانم به چندین نکته مختلف اشاره کنم: 1) گیرایی و تنوع در توضیح مطالب 2) داشتن نظمی منطقی و صحیح در بیان سرفصل مطالب، 3) تمرین کردن دروس ارایه شده و درخواست تحویل تکالیف مهم ترین و بهترین قسمت کلاس بود چراکه باعث شد تا تمام مطالب ملکه ذهن شود. 4) استفاده از فیلم های کوتاه برای انجام تکالیف بسیار تاثیر گذار بود. 5) عکاسی خبری بخشی بسیار مفید در این کارگاه بود و 6) انجام تکالیف بر اساس سه دیدگاه اصلاح طلب، اصول گرا و بی طرف عالی و موثر بود.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار