کد خبر: 9180
تاریخ انتشار: 6 فروردین 1398 - 10:14
اسدالله افشار

فراتاب - گروه بین الملل: حدودا 4سال از تجاوز آل سعود به یمن می گذرد. این واقعیت انکارناپذیری است که حتی متحدان غربی نظام دیکتاتور آل سعود به آن معترف بوده و هستند. مستند این ادعا قطعنامه‌ شدیداللحن پارلمان اروپا در مهرماه سال گذشته می باشد که حملات ائتلاف سعودی-اماراتی به یمن را محکوم کرد و از تمام اعضای اروپای واحد خواست تا از فروش جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی به «عربستان سعودی، امارات عربی متحده و هر عضو دیگر این ائتلاف بین‌المللی» و دولت مستعفی یمن خودداری کنند. مستند دیگراین ادعا رأی سناتورهای آمریکایی در آذرماه سال جاری بود که با اکثریت آراء به قطع حمایت نظامی واشنگتن از ریاض در این جنگ رأی دهند.

سبعیت عربستان دراین 48 ماه به نحوی فضاحت بار بوده است که هم پیمانانش هم نتوانسته اند رو آن سرپوش گذارند و لذا به ناچار مجبور به موضع گیری شده  و فجایع این جنگ را که با تجاوز پادشاهی  آل سعود رقم خورده و اسباب نسل کشی مردم بی گناه یمن را موجب گشته است محکوم و خواستار توقف تجاوز شده اند.

فشارها علیه عربستان در مورد جنگ یمن بسیار تشدید شده است. بسیاری از کشورهایی مانند آلمان، فنلاند و بلژیک صادرات سلاح به عربستان را متوقف کردند. سنای آمریکا هم با تصویب یک قطعنامه خواستار پایان یافتن حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن شد. قطعنامه مذکور که با ۵۶ رأی موافق در برابر ۴۱ رأی مخالف به تصویب رسید، به دولت ترامپ ۳۰ روز فرصت داده است تمامی نیروهای آمریکایی دخیل در جنگ یمن را از این کشور خارج کند. این نخستین بار است که یکی از دو مجلس کنگره آمریکا از قطعنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکایی از جنگی که به تایید کنگره نرسیده است، حمایت می‌کند.[1]

عربستان با متحدان عربی خود امروز در باتلاق یمن گرفتار آمده اند و هرگز فکر نمی کردند یمنی که مردمانش در فقر بسر می برند و از ابتدایی ترین ادوات جنگی و ساز و برگ نظامی نیز محروم هستند بتوانند با دستان خالی حماسه های باشکوه ای را خلق نمایند که ارتش ائتلاف متجاوز عربستان و امارات در معرض تهدید جدی قرارگیرند. عربستان و متحدانش به خوبی می دانند در سه جبهه دریایی، هوایی و زمینی دیگر از حاشیه امنیت   

مناسبی برخوردارنبوده و کیان شان و همه حیثیت شان برباد رفته و سرشکسته باید صحنه تجاوزگری را ترک و دست از پا درازتر به مرزهای کشورخود بازگردند.

استیصال رژیم آل سعود  به جایی رسیده است که برای حل بحران یمن (که خود مسبب اصلی آن است) دست به دامان  شورای امنیت سازمان ملل شده و نه تنها خواستار حل این بحران براساس  قطعنامه ۲۲۱۶ آن شورای گشته بلکه حمایت خودش را از این قطعنامه نیز اعلام داشته است.[2] 

اکنون بعد از 4 سال تجاوز و دفاع جانانه مردم یمن با دستان خالی؛ رسوایی عربستان و متحدانش آشکار شده و باید پاسخ دهند: برای چه به کودک کشی روآورده و براساس کدام منطق به نسل کشی مردم یمن        پرداخته اند و چرا در یک تجاوز آشکار زیر ساخت ها، مراکز غیرنظامی این کشور محروم و فقیر را از مراکز آموزشی گرفته تا مراکز درمانی و بیمارستانی با خاک یکسان کرده اند؟

شایا ن ذکراست به یاد آوریم که عربستان 25 مارس 2015 میلادی - ششم فروردین سال 1394 - پس از تشکیل ائتلافی نظامی متشکل از چند کشور عربی و همراهی کشورهای غربی، بهار یمنی‌ها را به "فصل خون" تبدیل کرد و این کشور فقیر و اسلامی خاورمیانه را هدف حمله قرار داد. این تجاوز نظامی با تصور سرکوب جنبش انصار‌الله و بازگرداندن "عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت در یک بازه زمانی 6 روزه آغاز شد، اما مقاومت یمنی‌ها همه معادلات " محمد بن سلمان" معمار جنگ یمن را بر هم زد و سبب فرو افتادن این کارزار نابرابر در فاز "فرسایشی" و 4 ساله شد؛ و این ماجرا تا به امروز ادامه داشته است و بازنده اصلی این میدان نیز عربستان سعودی با متحدانش بوده است.

باید اذعان داشت و اعتراف نمود که  بررسی ها و شواهد نشان داده است ائتلاف سعودی در چهار سال گذشته به خواسته‌ها و اهداف خود نرسیده ­اند! این اهداف؛ اشغال صنعا، عقب راندن انصارالله، نامشروع جلوه دادن انصارالله، بازگرداندن منصورهادی به قدرت و اشغال الحدیده بوده است. اما امروز برهمگان مشخص شده است که ائتلاف سعودی به هیچ کدام از اهداف  مطروحه در چهار سال گذشته خود دست پیدا نکرده است.

اکنون مقامات سعودی با وعده پایان دادن به مناقشه یمن در 6 روز، 4سال است در باتلاق یمن گرفتار آمده اند و کشورهایی را  که برای تجاوز به یمن با  خود همراه کرده بوده اند را نیز ازدست داده اند.[3]

عربستان امروز عربستانی است مستأصل و منفعل که قادر نیست با توجه به مشکلات عدیده داخلی  و بین المللی خود بتواند از زیر بار مسئولیت این ننگ جهانی به تنهایی خارج شود. عربستان امروز آشکارا بازیچه دست صهیونیسم و استکبارجهانی قرارگرفته و در همراهی با آنان به چنین سرنوشت شومی گرفتارآمده است تا به این امید که شاید قدرت منطقه ای  و ژاندارم منطقه گردد؛ غافل از آن که تا ایران است،  این ردا براندام چنین کشوری که حاکمان خود فروخته و نوکرصفت دارند ردایی گشاد است.  عربستان با چنین حکامی در مسیری گام گذاشته است که جز فروپاشی مدنی چیزی دیگر در انتظارش نخواهد بود. و آن روز دیر نیست و نزدیک است. الیس الصبح بقریب.[4]       

 

[1] - برخی سناتورهای آمریکایی، تصویب این قطعنامه را یک «پیروزی تاریخی» نامیده‌اند. قطعنامه سنا همچنین از کاخ سفید می‌خواهد برای ادامه حضور نیروهایی که در یمن با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده مبارزه می‌کنند نیز از کنگره مجوز بگیرد.

[2] - قطعنامه ۲۲۱۶ قطعنامه‌ای بود که چهار سال پیش در رابطه با جنگ داخلی یمن تصویب شد، بدون اشاره به تجاوز عربستان، نیروهای نظامی یمنی را تحریم تسلیحاتی و از مشروعیت عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن حمایت کرد. سازمان ملل با این قطعنامه نشان داد که تا چه میزان زیر دین سنگین دلارهای عربستان قرار دارد و چرا سنگ‌ها را بسته و سگ‌ها را رها کرده‌اند!

[3] - عربستان که در روزهای ابتدایی حمله به یمن، کشورهای امارات، بحرین، قطر، کویت، مغرب، مصر، اردن، مالزی، پاکستان، سودان، سومالی و جیبوتی در گعده نظامی خود می‌دید، خبر نداشت تغییر روند جنگ چه بلایی بر سر این ائتلاف کذایی در می‌آورد. اولین ترک بر پیکر ائتلاف سعودی با تصمیم پارلمان پاکستان مبنی بر بیطرفی اسلام آباد در جنگ یمن ظاهر شد. قطر نیز در پی اختلاف با کشورهای حاشیه خلیج فارس، به همکاری خود با ائتلاف پایان داد.مغرب از دیگر کشورهای عربی - آفریقایی نیز به بهانه ماجرای درگیری با صحرای غربی و جبهه پولیساریو به همکاری با ائتلاف سعودی پایان داد.

مصر، اردن و کویت نیز با پیشنهاد اتخاذ رویکرد دیپلماتیک برای بحران یمن، مسیر خود را از ائتلاف سعودی جدا کردند.سودان نیز خسته از بلوف‌های عربستان برای دریافت کمک‌های مالی راهی دیگر از راه ائتلاف سعودی برگزید.

اما ضربه کاری را مالزی با اعلام خروج از جنگ یمن بر پیکر نیمه جان ائتلاف سعودی وارد کرد."محمد سبو" وزیر دفاع مالزی ماه ژولایی - تیر ماه - در نشست خبری، خبر خروج نیروهای نظامی این کشور خود را از ائتلاف سعودی و جنگ یمن اعلام کرد.محمد علی الحوثی رئیس کمیته انقلاب یمن ضمن استقبال از این اقدام مالزی در توئیتی نوشت: مالزی از پیروی کورکوارنه سعودی کناره‌گیری کرد.درحال حاضر ائتلاف مضمحل سعودی با عربستان، امارات و بحرین پیش می‌رود.

[4] - سوره هود / 81.

 

اسد الله افشار، نویسنده و پژوهشگر

نظرات
آخرین اخبار