لذت کشف شهر شیراز | فراتاب
کد خبر: 9132
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1397 - 11:35
گاهی اوقات نیازی نیست برای رفتن به سفر به دنبال امکانات یا پول بسیاری باشیم. «گزاویه دومتر» نظریه پرداز و نویسنده فرانسوی در کتاب تحت عنوان سفری به اطراف اتاق خوابم در خصوص روشی نوشت که شاید برای بسیاری از مردم عجیب باشد

فراتاب – گروه فراسفر: گاهی اوقات نیازی نیست برای رفتن به سفر به دنبال امکانات یا پول بسیاری باشیم. «گزاویه دومتر» نظریه پرداز و نویسنده فرانسوی در کتاب تحت عنوان سفری به اطراف اتاق خوابم در خصوص روشی نوشت که شاید برای بسیاری از مردم عجیب باشد اما برای عده ای منبع مهمی از الهام بوده است. با این روش هر کسی می تواند نه فقط در اطراف اتاق خوابش بلکه در شهر و محله اش سفر کند. به همین دلیل تصمم گرفتم که به شهر خودمان شیراز اینگونه سفری داشته باشم و برعکس دفعات پیشین این سیر و سیاحت را با جایی در سطح شهر شروع کنم.

محسن جوان بیست و چند ساله ای است که روزها بعد از کار طاقت فرسا به محل تمرین غواصی در بلوار چمران شیراز می رود و در کنار نهر نورالعظم به مرغان دریایی مهاجری که زمستان ها را در این محل مهمان شیرازی ها هستند، غذا می رساند. او می گوید این مرغان دریایی تنها به این دلیل به اینجا آمدند چون چشمشان به کمک ها و تکه غذاهایی است که برایشان می آوریم.

آهسته آهسته حضور مردم پررنگ تر می شود چون توجهشان را مرغان دریایی جلب کرده است. خانمی با چهره ای خسته و لباس فرم اما با چشمانی خندان و شگفت زده به هجوم فوج فوج مرغان دریایی خیره شده که برای گرفتن تکه ای غذا از هم در حال سبقت گرفتن هستند. مسابقه مرغکان دریایی که به اوج می رسد کم کم مردم جلو می آیند تا به محسن برای تکه کردن اضافه های گوشت و نان کمک کنند. از چشمان همه مشخص است که پر از حس های خوبی اند که نمی دانند منبعش کجاست. مرغان دریایی یا حس کمک رسانی به حیوانات فرقی نمی کنند، مهم این حس بزرگی است که بخاطر حرکت زیبای یک جوان به دیگران هم منتقل شده بود.

همه دوربین به دست در کنار خانواده های خود عکس می گیرند. کودکان که انگار رقص فرشته ها را در آسمان تماشا می کنند، دیدنی اند. در این میان توریستی از این شور و حرارت مردم و مرغان دریایی عکاسی می کند. جلو رفتم که حال و هوای او را بفهمم. ایگور زاده شهر سیدنی بود اما مانند همین پرندگان مهاجر از بسیاری  نقاط جهان را با موتورش گذر کرده بود. کیپ تون، جنوبی ترین شهر در آفریقای جنوبی نقطه شروع این سفری است که ایگور از 6 سال قبل آغاز کرد. تبریز اما اولین شهری است که او پا در آن گذاشت و از زیبایی های آن می گفت و بعد از آن کردستان با مردمان خوشرو و خونگرم دومین شهری بود که چند دقیقه ای موضوع گفتگوی ما شد.

در این میان محسن که سهمیه امروز را به مرغان دریایی رسانده بود سخت در حال گوش دادن به ما بود. زمانی که صحبت ها با ایگور پایان یافت از ما خواهش کرد که برایش بگوییم این شخص به کدام کشور تعلق داشت و که بود. زمانی که راجع به سفر چندین ساله این جهانگرد استرالیایی برای او گفتم چشمانش برق شادی داشت و گفت که امیدوار است شرایط بد کشور تمام شود و خداوند کمک کند تا او موتور یا دوچرخه ای داشته باشد تا بتواند با آن دنیا را ببیند. یکی به میان گفتگو وارد شد و به او دلگرمی می داد که اگر واقعا روزی بخواهد می تواند این کار را انجام دهد و مهم این است که همیشه این نقشه را برای خود حفظ کند.

مثل این که آرزوی محسن از اول تبدیل شدن به جهانگردانی بود که مانندشان در ایران وجود داشت. امیدوارها، دو برادری که اولین گردشگران و محققان ایرانی محسوب می شدند. آنها هم همیشه سودای سفر در سر می پروراندند آنقدر که با دو موتور تصمیم گرفتند دنیا را ببینند. این آرزو و عشق آنها را تا قطب شمال و جنگل های آلاسکا کشاند و مهمان مردم خونگرم اسکیمو کرد. در مجموعه سعدآباد موزه ای به اسم آنها وجود دارد که یکی از این دو برادر روز مشخصی از هفته را به آنجا می آید و از تجربیات غریب خود از قبایل و مردمان کهنی می گوید که شاید دیگر حتی نسلشان از روی زمین منقرض شده باشد.

باید اعتراف می کردم  حق با جناب گزاویه بود که می گفت سفر و کل لذتی که از آن می بریم به ذهنمان بر می گردد و نه مقصدی که به آنجا می رویم. گاهی اگر توجهمان را به محیط اطرافمان معطوف کنیم شاید بتوانیم به شگفتی هایی دست پیدا کنیم که در بهترین و لوکس ترین نقاط نمی یافتیم. برای مردم هیچ هزینه ای ندارد اگر چنین زمانی به جای غرق شدن در نگرانی ها، قدری بایستند و از محیطی که به وجود آمده لذت ببرند. سیر و سفر در میان مرغان دریایی و غذا دادن به آنها برای محسن شاید بزرگتر از پر خرج ترین سفر ها بود. این را گام های شاد و رضایتمندش در حال ترک آنجا نشان می داد، انگار به حسی که لازم داشت دست یافته بود.

 

گزارش از فروغ جباری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار