آیین رونمایی از کتاب «100پرتره کورد» در تهران برگزار شد | فراتاب
کد خبر: 9121
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1397 - 04:50
گزارش خبری - تصویری:
آیینِ رونمایی از «100پرتره کورد» اثر لقمان رحیمی عکاس نام آشنای بوکانی، عصر پنجشنبه چهارم بهمن ماه با حضور طیف وسیعی از اهل فرهنگ و به همت جامعه کُردهای مقیم مرکز در شهر تهران برگزار شد.

فراتاب_ گروه فرهنگی: به گزارش فراتاب، عصر روز پنجشنبه چهارم بهمن ماه سالن اجتماعات موسسه رعد واقع در شهرک غرب تهران، میزبان آیین رونمایی از کتاب «100 پرتره کورد» اثر لقمان رحیمی عکاس و هنرمند پُرکار اهل بوکان بود. در این مراسم که با استقبال طیف وسیعی از اهالی فرهنگ و هنر و چهره های نام آشنای کُرد مقیم تهران و به همت جامعه کردهای مقیم مرکز برگزار شد، ضمن پاسداشت کار ارزشمند و ماندگار هنرمند لقمان رحیمی به فضایی برای طرح و صحبت از وضعیت فرهنگ و هنر به ویژه فعالیت های فرهنگی کُردی در ایران امروز بدل شد.

کتابِ «100 پرتره کورد» تلاش هنرمندانه یی است در راستای ارائه روایتی از دریچه دوربین، از چهره های شاخص کُرد در تاریخ معاصر که در حوزه های گوناگون فرهنگ، ادب، موسیقی، هنر، ورزش، علم و ... چهره های ماندگار و نام آوری گشته و مُهر حضورشان بر بخشی از تاریخ جامعه کُرد و سرزمین کردستان نقش بسته است. این اثر که حاصل نزدیک به یک دهه تلاش دغدغه مندانه و هنرورانه توام با صبوری هنرمند عکاس، لقمان رحیمی می باشد در قالب کتابی نفیس از سوی انتشارات کلهر روانه بازار چاپ و نشر شده است.

مراسم با مجریگری آقای آزاد ابراهیمی و دعوت از مهندس جمال الدین طاها مدیر عامل جامعه کردهای مقیم مرکز، متولی برگزاری آیین رونمایی، آغاز شد. مهندس طاها ضمن خیرمقدم به حضار با اشاره به فعالیتهای دو دهه ای جامعه کردهای مقیم مرکز در بیاناتی از ضرورت نقش آفرینی نهادهای مردمی و غیردولتی در صحنه اجتماع سخن راند و بر نقش این نهادها در معرفی نخبگان به بدنه مدیریتی کشور تاکید کرد، سپس از عزم نهاد تحت مدیریت خویش را برای معرفی هرچه بیشتر چهره ها و نخبگان کُرد اعلام آمادگی نمود.

دکتر قطب الین صادقی، نویسنده و کارگردان شهیر کُرد، دومین سخنرام مراسم بود که در دو محور مطالب خود را ادا نمود. این استاد دانشگاه پس از مروری بر تاریخ عکس و عکاسی در جهان و نقش این فن و هنر در تحولات تاریخ معاصر جهان، به تجربه عکاسی در تاریخ معاصر کردستان پرداخت و در باب لزوم بازنمایی هرچه بیشتر چهره تاریخی کُرد و کردستان ار دریچه لنز دوربین و اهمیت روایت تصویری در عرصه ثبت و ضبط تجربیات تاریخی ادای سخن نمود. دکتر صادقی با توجه به مقدمات یادشده در بخش دوم سخنانش به اثر آقای لقمان رحیمی پرداخت و با نگاهی علمی این کار هنری را گامی در راستای هرچه ماندگارتر نمودن صد چهره کتاب مذکور دانست. تلاشی که نمی توان آنرا تنها به یک فعالیت ساده عکاسی تقلیل داد بلکه از نظر وی این کار فراتر از چهره و سیمای شخصیت ها در نهایت هنرورزی و دقت نظر به وجود و درون افراد راه یافته و این مهم را به ظرافت و صراحت می توان در پرتره های لقمان رحیمی مشاهده نمود. وی با اشاره به چنین تلاش و تعهد قابل تحسینی  از مشکلات و مصائب هنرمندان به ویژه اهالی هنر عکاسی در کردستان، سخن راند، و در گفته هایی نقدآمیز دولت را از مداخله گری و حضور مستقیم در عرصه فرهنگ و هنر منع نمود و در عوض نقش فعالان مدنی و فرهنگی را دخالت در امور اجتماعی و فرهنگی دانست.

 دکتر محمد علی سلطانی تاریخ نگار و تاریخ پژوه کُرد، سومین فردی بود که در جایگاه سخنران قرار گرفت و به بیان تاریخچه صنعت و هنر عکاسی در ایران و کردستان ایران پرداخت. دکتر سلطانی در سخنان خود اشاره نمود که سرآغاز عکاسی ایرانی به اواسط دوره قاجار برمی گردد و از نقش بی بدیل ناصرالدین شاه قاجار در ترویج عکاسی در ایران سخن راند. هنری که در سالهای بعد با علی خان والی به کردستان وارد شد و مسیحی ها و ارمنی ها نقش بی بدیلی در رواج آن در مناطق کردنشین ایفا کردند. سلطانی در بخش دیگری از سخنان تقریباً انتقادی خویش، به مسائل و مشکلات کردهای مقیم مرکز جهت انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری پرداخت و از نبود همکاری و مساعدتهای حداقلی در این زمینه از نهادهای دولتی به ویژه شهرداری تهران که حتی از هماهنگی یک سالن جهت برگزاری مراسم امتناع میکنند، بشدت انتقاد نمود. بخش دیگری از نقدهای وی متوجه صاحبان سرمایه و اشخاص کُرد دارای توان مالی شد که نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی موضع بی تفاوتی اتخاذ کرده اند و اینکه با توجه به شرایط نامساعد کنونی، ضروری است این افراد در راستای رسالت اجتماعی خویش حضور و مشارکت بیشتر و حمایتگرانه ای در امور فرهنگی و هنری داشته باشند.

دکتر صالح نیک بخت، حقوقدان و وکیل دادگستری و از فعالان کُرد ساکن تهران، دیگر سخنران مراسم بودند، که در سخنان کوتاهی با توجه به مشکلات یاد شده در بیانات سایر سخنرانان به ویژه مسائل مالی، از ضرورت تشیکل یک صندوق مالی برای کردهای ساکن تهران صحبت نمود و ضمن اعلام آمادگی خویش برای انجام امور حقوقی این کار، آنرا گامی موثر برای تداوم فعالیت های فرهنگی و هنری کردها در تهران ارزیابی نمود.

مدیر انتشارات کلهر، متولی چاپ و نشر کتاب صد پرتره برتر، نیز در سخنان کوتاهی به نحوه آشنایی با آقای لقمان رحیمی و توافق جهت طبع و نشر اثر وی اشاره نمود و از اراده ستودنی آقای رحیمی در پیگیری چاپ این اثر و تقبل تمام مسئولیت های مالی آن تقدیر نمود.

پایان بخش سخنان مراسم، ارائه گفتاری از سوی صاحب اثر، آقای لقمان رحیمی بود که پس از تشکر از حضور مشارکت کنندگان مراسم، حکایت صد پرتره کُرد را در گفتاری کوتاه، از سرآغاز آن و ایده اولیه این کار تا ورود به عکاسی از چهره ها و فراز و فرودهای آن تا چاپ و نشر بیان نمود که در هر بخش با داستانها و مثال های عینی همراه بود. وی پس از پایان سخنان خویش از تنی چند از شخصیت های حاضر در مراسم جهت رونمایی از کتاب دعوت بعمل آورد.

استاد جمشید عندلیبی، دکتر فریبا مقصودی، استاد کیومرث قصری ، استاد صدیق تعریف، سید محمود دعایی، دکتر قطب الدین صادقی ، دکتر محمد علی سلطانی، دکتر اسعد اردلان، مهندس مصطفی بیگی و ... چند تن از چهر های نام آشنای حاضر در مراسم بودند.

لازم به ذکر است که پس از اختتام مراسم، آقای رحیمی با حضور بر سر میز ارائه کتاب به علاقمندان، در مراسم امضا و تقدیم کتاب به تهیه کنندگان اثر حضور یافت.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

نظرات
آخرین اخبار